Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia Scout 2,0 TDI 135 kW: RS k táboráku
11.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nejmladší velitel skautského oddílu míří na polní cesty s tou nejlepší možnou technikou. Bude stačit 184 koní, DSG a Haldex V, aby se uživil?
Přehled kapitol
Móda crossoverů a zvýšených kombíků jen tak neustane, neboť zákaznický zájem o podobné motorizované „kočkopsy“ je stále silný. S ním samozřejmě vzkvétá i množství modelů, které vaří podle podobného receptu, výrobci tak zaplňují další mezery, které mnohdy pomalu neexistují a celá spirála vede v nutnost vydělávat na každém modelu maximum, aby byl vývoj všeho bezpečně finančně kryt. Jenomže zákazníci je prostě vyžadují. Vždycky se ale musím ptát, co za takovými auty vidí a hlavně, co je k jejich nákupu vede. A přiznám se, že bez výjimky nacházím jakékoliv pádné důvody nesnadno. K čemu by mi bylo dobré auto, které se tváří jako teréňák a ve skutečnosti teréňákem není. Leda, že bych toužil trochu vystoupil z davu, když zrovna jedu autem...
Asi už jste ze zmíněného pochopili, že nepatřím k těm, kteří by si za volant podobného vozu sedali pravidelně, rádi a už vůbec dobrovolně. Zastávám názor, že jde pouze o kompromisní řešení, které nevede až na drobnosti k žádným benefitům, co víc, bývá to zcela obyčejně jen cesta za horším a dražším, byť třeba vzhledově výraznějším automobilem. Na mysli mám konkrétně pseudoterénní kombíky, které za svojí zvýšenou odolnost v „terénu“ obvykle zaplatí zhoršenými jízdními vlastnostmi na silnici, omezenou dynamikou a ne zrovna ukázkovou provozní efektivitou.
Prostornější než jejich výchozí vzor nebývají ani ve snu a za to navíc, co člověk vyhodí u prodejce, obvykle nedostává zpět adekvátní protihodnotu. Z jakého důvodu? Těch pár detailů, které jsou zavěšeny na karoserii a snad i hrstka techniky k dobru vyšší pořizovací cenu nekompenzuje, a výrobci tak jen vyženou výše svojí marži. Po relativně nedávné zkušenosti s Insignií Country Tourer jsem se musel obávat nejhoršího i v případě nové Octavie Scout a s tímto ne zrovna pozitivním očekáváním jsem také vyrážel za jízdními zážitky na její dynamickou premiéru. Stále mi to přišlo příjemnější než usednout do nějakého dalšího zástupce enklávy SUV, avšak stále jsem cítil velkou odpovědnost spojenou s vlastním očekáváním minimálního množství nových zjištění.
Ať už byly prvotní představy jakékoliv, u Škodovky mohou být naladěni pozitivně. První generaci octaviího skauta se relativně dařilo a dodnes není výjimkou potkat na silnicích kusy, jejichž cenovka se takřka rovnala pořizovacím cenám dobře vybavených Superbů. Vždyť po faceliftu startovala před pěti roky na 725 tisících. Mezi léty 2007 a 2013 si domácí celosvětově připsali skoro 54 tisíc kusů, tedy celých osm procent objemu prodeje Octavií s batohem na zádi. To není špatné, když vezmeme v potaz, že kromě chatrného plastového madla před spolujezdcem nebylo v kabině snadné najít výraznější odlišnosti.
Spolu se třetí generací Octavie však dostal Scout do vínku nešizenou platformu MQB, pohon všech kol (s víceprvkovou zadní nápravou, pochopitelně) a trojici motorů, které výkonem ani v jednom případě nepadají pod 150 koní. Vítaným bonusem může být zvýšená světlá výška s odolnějším podvozkem, který je zabalen do jednoznačně emotivnějšího kabátu. Nasnadě je tedy otázka, zda dokáže mladoboleslavská novinka okouzlit i jinak a zda bude celkový dojem spíše očekávaný, nebo docela jiný. I z tohoto důvodu volím k testu nový vrcholný 184koňový turbodiesel z naftového RS, který až dosud poháněl jen přední kola. Předně prozradím, že katastrofou test mladého Junáka neskončí, vezměme to však od píky a toho, co dělá Scouta pravým skautem, tedy od jeho kroje.
Do města i k táboráku
Nejmladší zástupce rodiny Scoutů se od běžných Octavií Combi opět podle očekávání liší odolnějším exteriérem, který dostal do vínku řadu černých plastů, stejnobarevné ochranné kryty blatníků a imitaci hliníku na náraznících i krytech zrcátek. Je toho ale přesto víc, neboť jednoznačně robustnější (třebaže rozhodně neméně zranitelné) nárazníky dostávají nejrůznější trojúhelníkové prolisy pod světlomety a celkově výraznější kontury.
Vidím za tím snahu o navození dramatičnosti, kterou standardní Combi svojí oblou postavou rozhodně neposkytne - jeho recept umělého přesahu délky karoserie ale ve skutečnosti dotahuje jen o kus dále a to se nemusí líbit každému. Osobně tipuji, že třetina bude proti, ale zbývající většina se bude olizovat až za ušima. Jakkoliv za zbytkem už jde jen o hru s barvami a jejich kombinacemi, volbou laku se dá změnit opravdu mnoho. Třeba v pastelových barvách vypadá s přehledem lépe než v modrých metalízách.
Pokud se jednalo pouze o navození dojmu částečně terénního poslání opět s inspirací u Audi A6 Allroad, pak u Škodovky nemohli s ohledem na výchozí vzor a zřejmě ani koncernovou diktaturu udělat více. Nevím, kolik by stál skutečný hliník, ale vím, že by to pak dodalo vozu opravdovější nádech větší exkluzivity. Spodní část vozu spolu s tím zdědila standardně montovaný paket pro špatné cesty - podvozek, motor i brzdy jsou tedy s pomocí plastů chráněny lépe, a tak vám odspodu minimálně nebudou koukat žádné hadičky. Už to by se dalo jistě ocenit, ale stále nic extra.
Zcela nové ostře řezané mlhovky přesto dávají jasnou berličku, že automobilce šlo o styl až v první řadě. Vždyť jen hrstka zákazníků nakonec opravdu zavítá někam mimo silnici a někteří z nich se tam dostanou spíše omylem či velmi zřídka než zcela úmyslně. V součtu tak či onak koukáme na evidentně nejvýraznější Octavii, které si na ulici všimnou i jedinci zcela neteční k magické zkratce RS. Zejména pak v novém bílém laku Laser, který v reálu opravdu skoro vypaluje oči a má s ním co dělat i čip fotoaparátu. Scout se ale na rozdíl od RS nesnaží udělat díru do nárazníku, aby dal na odiv skromné koncovky výfuku (u naftového jen jednu).
Samozřejmě nelze opomenout, že dostal navíc příplatkové rádoby hliníkové ližiny a unikátní sedmnáctipalcová kola (s obutím 225/50 R17), která společně s nově vyladěným podvozkem zvyšují světlost Combi o 31 milimetrů na 171 mm. Málokdo se vám ovšem zmíní o tom, že jde o mezigenerační pokles, jelikož předchozí Scout disponoval světlou výškou 179 mm. Na druhou stranu dostala novinka stejně jako poslední Octavia Combi 4x4 o generaci novější systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace, a tak by nemusela být stejně jako její sestra k zahození. Ale ještě honem ještě na skok do kabiny, která měla nejlepší předopoklady k tomu překvapit...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel