Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT
25.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Pokud u VW marně hledáte Golf zapadající mezi lidové typy a výkonné GTI, zkuste Leon SC 1,8 TSI. Ten něčím takovým je.
Přehled kapitol
Tip: Přečtěte si také upřesňující dojmy z testování již sériového SC 1,8 TSI na českých silnicích. Podrobněji jsme se věnovali jeho dynamice i jízdnímu projevu.
Při nedávném hovoru s jedním kolegou-novinářem se naše řeč stočila i k tomu, jak moc velkým přínosem efektivitě fungování koncernu Volkswagen je jeho nová platforma MQB. Ta vlastně nepřináší nic revolučně nového, představuje ale důslednou evoluci už dříve uplatňovaného přístupu k sdílení techniky mezi jednotlivými automobilkami i modely celého koncernu. Na stejných základech tak budou brzy vznikat desítky aut nejrůznějších tříd a zaměření, která spolu na první pohled nebudou mít vůbec nic společného.
Se závěry této debaty vás zatěžovat nebudu, řeknu vám ovat nebudu, řeknu vám ale jinou věc, kterou jsem kolegovi sdělil v návaznosti na jeho nářky nad tím, kolik aut dnes musí zvládnout otestovat. Mně totiž nastalá situace (a zdaleka ne jen v rámci koncernu VW) přivádí ke zcela opačným závěrům - tato řešení, bez ohledu na jejich prospěch či neprospěch pro výrobce, totiž znamenají i značné zefektivnění naší práce. Už netestujeme deset různých aut, testujeme v podstatě jedno auto v deseti různých naladěních a to je dost podstatný rozdíl pro to, jak moc velkou pozornost mu musíte věnovat. Neříkám, že se mi to líbí, jen konstatuji, jak to je - nabízených modelů přibývá, stejnou měrou se ale zmenšuje náročnost zkoušení každého z nich. A tak stejně jako automobilky mohou více vozů snáze vyrábět, my můžeme více vozů snáze testovat.
Tím nenaznačuji, že jsou všechna auta na MQB stejná, naše dosavadní testy naopak ukázaly, že na totožných základech lze postavit dost odlišně se projevující vozy. Ty stejné základy tam ale pořád jsou, víte o jednom podvozku se dvěma zadními nápravami, pár motorech, několika převodovkách a nakonec nejde jen o techniku. Auta mají podobné palubní systémy od navigace až po tempomat, používají třeba i stejné pedály, pár typů páček pod volantem, ovládání palubního počítače, nastavení jízdních profilů... Těch spojitostí je zkrátka velmi mnoho a vy už při testu nemusíte zkoumat tisíc jednotlivých dílků, v podstatě už se zajímáte jen o to, do jaké mozaiky byly dávno známé prvky zasazeny a jak na vás auto působí pohledem zákazníka, který by o něj měl nebo mohl mít zájem. To je podstatně jednodušší a zatímco na pořádný test něčeho zcela neznámého potřebujete alespoň dny, na dobrý test dalšího kompaktu na MQB stačí hodiny.
Proč o tom vlastně mluvím? Asi proto, že mi jiný kolega nedávno říkal, že mé testy vlastně z většiny nejsou o samotném autě, tak jsem mu chtěl udělat radost. Ne, žertuji, chtěl jsem se tím dobrat ke dvěma sdělením. Jednak k tomu, že i po dvoudenním testování vám krom detailní zprávy o spotřebě paliva mohu o tomto autě říci v podstatě vše. A pak se také dobrat k informaci, že s dopřednou znalostí všech částí testovaného Leonu SC už si kladete v podstatě jen otázku, jaký charakter bude dán výslednému dílu. A to byla v kontextu s dřívějšími sděleními Seatu pro vůz docela nepříznivá situace.
V takovém případě si totiž předem začnete dávat i odpověď, malovat idealizovaný obraz o tom, jak by auto mohlo fungovat. Španělé slibovali „více než třídvéřovou verzi”, oháněli se nejen atraktivnějším designem, ale i zajímavějším jízdním projevem, který měl mimo jiné využít mrštnějšího podvozku s kratším rozvorem. To byly jasné indicie k malůvce citelně řidičštějšího auta, než jakým - bez urážky - je standardní pětidvéřový Leon. Automobilce by prakticky zcela oddělený model měl dovolit odpoutat se od limitů vozu „pro všechny a pro nikoho” a poněkud otupělému lvíčeti zase trochu přibrousit drápky. Však o co jde, tohle auto má cílit na mladé, aktivní lidi, tak by podle toho mělo i jezdit. Nečekal jsem sporťák, ale v emotivní auto pro každý den jsem doufal.
Předem vám mohu říci, že jsem maloval příliš růžovými barvami, Leon SC takový trochu je, ale také trochu není. Jakou mozaiku tedy tentokrát poskládali z koncernových komponentů v Martorellu? Pojďme se na to podívat podrobně.
Hele mami, A3
I kdyby Leon SC jezdil jakkoli, jedním z jeho klíčových specifik by stejně zůstával vzhled. Seat tentokrát nešel cestou „zalepíme zadní dveře, protáhneme ty přední a zbytek se nějak srovná”, od A-sloupků dále postavil prakticky úplně nové auto a ačkoli to na tiskové konferenci nezaznělo, předpokládám, že v těchto partiích budou mít tří- a pětidvéřový model společné jen minimální množství dílů. Máme tu tedy docela slušný prostor pro nové hodnocení vzhledu a ačkoli si i v tomto případě jistě udělá každý názor sám, přidat svou trochu do mlýna si neodpustím.
Musím přiznat, že SC mělo mých očích docela dobrou startovní pozici, neboť patřím k těm málo lidem, kteří si v životě většinu aut pořídili jako třídvéřový hatchback nebo kupé. K důvodům se ještě dostanu, ani podobná náklonnost ale pochopitelně neznamená, že by se mi líbil každý vůz, kterému seberou druhá křídla. V případě Leonu ale Seat po mém soudu nechyboval a v třídvéřovém SC stvořil citelně atraktivnější auto.
Nebyl jsem nikdy přítelem negativně skloněných sloupků C a ačkoli mě na novém Leonu vyloženě nevadí, klasický střih „kupé” se mi prostě líbí více. Profil s dvojicí dveří mi přijde být vyváženější a čistší a k tomu je tu razantněji klesající linie střechy i posledních dveří. Ty činí celou záď subtilnější a auto jako celek vizuálně drobnějším. Musím říci, že pětidvéřová verze mi vedle třídvéřové rázem přijde být nudná, na auto kompaktní třídy zbytečně vizuálně mohutná, i když faktické rozdíly ve velikosti obou aut nejsou velké.
Kdybych si kupoval Leon, nad preferencí SC nebudu váhat ani minutu. Líbí se mi, a to přesto, že pohled na něj je trochu déjà-vu. Příď je jasně svá, tyhle linie patří jen novým Seatům, ale mrkněte se na profil a srovnejte si ho s tím, který od loňska náleží novému Audi A3. Tady se zjevně šilo podle jednoho vzoru a i když Leon SC sice kvůli mohutnější přídi nepůsobí až tak prťavě jako A3, dělá nakonec podobný dojem. Neberte to jako kritiku, ono nakonec může být pro leckoho i pozitivem, když jeho Leonu budou děti nadávat do A3...
Interiér se proti pětidvířku prakticky nezměnil, a tak mohu jen znovu pochválit jeho kvalitu, jednoduchou architekturu se středovým panelem natočeným k řidiči, solidní palubní elektroniku a z toho všeho pramenící dobrou ergonomii. Hodně se mi líbila i sportovní sedadla verze FR s látkovým čalouněním a zalíbení jsem nalezl také v relativně, ale ne příliš tenkém věnci volantu - to je dnes docela neobvyklé, vzít do rukou volant nového auta leckdy znamená chopit se lešenářské trubky.
Specifikem řešení interiéru třídvířka jsou tak nakonec hlavně jiné dveře, které jsou také klíčovým důvodem mé náklonnosti k tomuto typu karoserie. Pokud máte na výšku dva metry, posouváte si i sedadlo maximálně dozadu a u pětidvířka se při nastupování i vystupování obtáčíte kolem B-sloupku jako slečna typu go-go. Pro někoho možná dobrá průprava, nevšiml jsem si ale, že by někde hledali go-go tanečníky v pokročilém věku, a tak mě to jen obtěžuje. U třídvéřového auta takový problém nemáte ani s nestandardní výškou a dovnitř nasedáte jako většina smrtelníků. Navíc lépe vidíte ven - podívat se do strany a vidět sloup vlastního auta není úplně komfortní.
Alespoň stručnou zmínku si zaslouží i prostor vzadu a jeho dostupnost. Ve chvilce sebetrýznění jsem se pokusil dozadu nasoukat a šlo to, místa jsem ale neměl dostatek v žádném směru, tohle je rázem spíše kupé 2+2. Naopak ani trochu se nezměnil zavazadlový prostor s objemem 380 litrů, do toho naložíte leccos. A možná do něj nakonec budou chtít naložit i zadní cestující...
A ještě poslední poznámka. Jsem velkým nepřítelem nekulatých volantů a Leon ve verzi FR má znovu zploštělou spodní část. Je to nesmysl jako u každého auta této třídy, ve standardních verzích ale, ač je jinak zbytek volantu stejný (nemá třeba obšití červenou nití a perforovanou kůží, ale to je tak všechno), tento díl nahrazuje jiný, skoro kulatý. Tak bych se jen chtěl přimluvit za budoucí zákazníky - kdyby se v koncernových skladech našel spodní kus volantu, který by mu vracel zcela kulatý tvar, pár kousků by se jako příplatková výbava určitě prodalo...
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 8 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 9 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 11 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 22:29 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch