Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno
5.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Fandíte-li ostrým Seatům, nová Ibiza Cupra vás potěší dobrým motorem a manuálem. Pár drobností však kazí dojem.
Přehled kapitol
Po vzoru Volkswagenu Polo GTI se i Seat Ibiza Cupra zbavila pohonného ústrojí, které zabilo Fabii RS. Její nová inkarnace je tedy zvenčí „jen“ faceliftovaná, ovšem v útrobách již nepracuje motor 1,4 TSI s kompresorem a zároveň turbodmychadlem, nýbrž osmnáctistovka TSI „pouze“ s turbodmychadlem. A výkon posílá na přední kola přes klasický manuální šestikvalt, nikoliv dvouspojkovou převodovku DSG.
Seat pro novináře celé Evropy připravil testovací dny ve španělské Barceloně. Najetých kilometrů nebylo ani zdaleka tolik, jako při běžném testu, ovšem kopce nad Barcelonou jsou plné zatáček, takže Ibiza Cupra dostala spoustu příležitostí se ukázat v prostředí, pro jaké byla stvořena. Tak se pojďme podívat, jak se předvedla.
Zvenčí zůstává nenápadná
O Ibize Cupra před faceliftem v roce 2012 se dalo jen stěží říci, že by byla nenápadná. Spousta kousků, na které narazíte v inzerci ojetých aut, má na přídi ohromný černý kus plastu, který naznačí, že se za ním neskrývá jen 70 koní. Tím byla mimo jiné odlišena verze Bocanegra, i „standardní“ Cupra ovšem svým nárazníkem působila široce a byla už ve zpětném zrcátku jasně rozpoznatelná.
Faceliftovaná Cupra ovšem nic takového na přídi nemá. Nasávací otvor v nárazníku je velký, ale není větší než u té nejslabší verze; umocňuje ho jen kousek černého plastu pod registrační značkou a čtyři škvírky pod maskou chladiče jsou charakteristické pro ostré Seaty. Nic tu nepůsobí příliš agresivně, jako by vás to chtělo sežrat; tomuto dojmu přidává nenápadná stříbrná barva, ve které jsem auto dostal. Ani po stranách nehledejte výrazné nástavce prahů nebo nějak výrazně vyboulené blatníky, snad jen sedmnáctipalcová kola - a buďme rádi za „pouhých“ 17 palců v době, kdy i auto o řád menší může jezdit na osmnáctkách - řeknou, že nemáte tu čest se základní verzí.
Zezadu na to jde Ibiza Cupra jinak, vidíme velký kus nárazníku v černé barvě s širokým pokusem o difuzor dole a dvěma falešnými výdechy po stranách. Nelze si také nevšimnout ohromné lichoběžníkové koncovky výfuku, ovšem trvá asi tak tři vteřiny, než poznáte, že to je jen kousek plastu a že dvě tenké trubičky výfuku končí viditelně uprostřed chromovaného lichoběžníku, bez sebemenší snahy designérů je skrýt. Stačilo by jich pár centimetrů uříznout, aby nebyly tak na očích. Minulá Ibiza Cupra si s tímto detailem poradila lépe.
Design novinky se ovšem nezměnil, nárazníky a dokonce i kola, která vidíme, jsou tu s námi už od roku 2012. Stejně tak světla, která ovšem zaslouží zmínku. Vypadají velmi dobře, zejména ta zadní, když jsou rozsvícená, a Seatu patří dík za zachování dvou couvacích světel. Jakési „úhlové“ tvary nabídnou LEDky denního svícení vpředu a relativně starému tvaru karoserie Ibizy - přišel v roce 2008, nezapomínejme - dodávají vzhled moderní natolik, že si nedovedu představit, že Seat představí nástupce už v příštím roce.
Kabina trochu ztratila šmrnc
Zatímco na vnější vzhled Cupry designéři při modernizaci pomalu nesáhli, na palubní desce je jejich ruka vidět o trochu víc. Samozřejmě nečekejte zcela nově navržený interiér, změny jsou jen dílčí a všimnete si jich nejvíce ve srovnání se starší verzí, ale přesto tu nějaké jsou. Pochopitelně ta hlavní pramení z nahrazení dvouspojky DSG manuálem, takže tu jsou tři pedály a klasická řadicí páka s koženkovou manžetou.
Největších rozdílů doznala středová konzole - ovládací panel klimatizace už není tak očividný festival tlačítek, teplota a rychlost ventilátoru se ovládají kolečky. Ovšem, dvě zóny tu stále nečekejte a vzhled je nyní méně originální, bližší zbytku VW, což v mém pohledu není úplně dobře. Také má ovládací panel klimatizace dost tvrdý roh (měkčený plast je jen v horní části palubovky) který brzy začne nepříjemně tlačit do pravého kolene.
Co ale je přínosem, je zabudovaný displej palubních systémů, kterým ovládáte i rádio a navigaci - ale také telefon připojený přes MirrorLink, Android Auto nebo Apple CarPlay. S dokonalým spojením telefonu s autem je potřeba si trochu hrát a tomu jsem nechtěl věnovat příliš času, kterého jsem za volantem během dvoudenní prezentace zas tolik neměl. Ve voze však byl „erární” telefon, který s ním byl spárovaný a na displeji auta promítl třeba počasí. A jistě by se z něj dala třeba přehrávat hudba.
Tlačítka ovládání rádia a palubního systému se přesunula na volant a trochu se proměnil také přístrojový štít. Zda k lepšímu, je otázkou - objevil se teploměr chladicí kapaliny, ale stejně jako u palivoměru tu jsou digitální kostičky, které se rozsvěcují a zhasínají. Není to moc přehledné a hlavně to není nutné, do prostoru věnovaného těmto ukazatelům by se vešly malé budíčky.
V nepřehlednosti vyniká také tachometr, který nemá „jen” dva styly stupnice, ale rovnou tři. Jak vidno i mezi obrázky, do 60 km/h jsou čísla po desíti, pak do 100 km/h po dvaceti a výše po třiceti kilometrech v hodině, dost špatně čitelná. Sedíme v autě, které má 192 koní, jak často autor tohoto budíku očekává, že se budete mimo město pohybovat rychlostí pod 100 km/h? Kdyby Seat zůstal u původní „dvoudílné“ stupnice, kde jsou od 100 km/h čísla po dvaceti, udělal by lépe.
Na druhou stranu možná autoři neočekávají, že se na tachometr vůbec budete dívat. A bonusem budiž displej mezi budíky, který ukáže kromě pokynů navigace, kompasu a podobných běžných věcí také teplotu oleje a dokonce tu jsou stopky.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva