Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Seat Exeo 2,0 TDI CR Multitronic: diesel i s automatem
7.2.2011 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Seat nám v okolí Barcelony představil novou verzi modelové řady Exeo. Kdo chce tento osvědčený vůz v kombinaci s turbodieselem a samočinnou převodovkou, má nyní možnost. Jak tato kombinace funguje?
Exeo se světu představilo už před dvěma lety, kdy se přestěhovala montážní linka pro výrobu minulé generace Audi A4 z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a za rekordně krátkou dobu se zde začaly vyrábět sedany a kombi této modelové řady. Nedlouho poté jsme se s ním mohli i poprvé svézt a od té doby se celosvětově prodalo na 42 tisíc vozů a podle slov zástupců výrobce tento automobil naplnil očekávání zákazníků. Pod značkou Seat je v něm ukryta osvědčená technika s podélně uloženými čtyřválci, které pohánějí výhradně přední kola. Zmizelo tedy quattro a šestiválce, zůstala ale čtyřprvková náprava vpředu a nezávislé zavěšení kol vzadu, což je technika stále špičková a dodává řidiči dostatek oprávněného sebevědomí i při ostřejší jízdě.
Dosud bylo Exeo nabízeno výhradně s mechanickými převodovkami, přičemž verzi se bezstupňovou převodovkou CVT u koncernu nazvanou Multitronic byl vyhrazen pouze motor 2,0 TSI o výkonu 147 kW. Zvláště firemní zákazníci, pro které je Exeo určeno asi nejvíce, tak ocení kombinaci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 143 koní, jehož vyšší výkon v nižších a středních otáčkách dokáže daleko lépe překonávat přirozené ztráty tohoto typu převodového ústrojí.
To jen mohu potvrdit, protože už při prvních kilometrech, se Exeo 2,0 TDI CR Multitronic projevilo jako velice příjemný společník nejen na dálnici, kdy počítač ukazoval průměrnou spotřebu kolem šesti litrů nafty na každých sto kilometrů, ale také v zatáčkovitých partiích, kdy si lze díky sportovnímu módu a řazení pod volantem jízdu opravdu vychutnat. Převodovka umí díky svým virtuálním sedmi stupňům bezezbytku využít výkon pramenící z točivého moment motoru nejméně 350 N.m., který je k dispozici v rozmezí 1750 a 2500 otáček. Tabulkově jsou přesto obě nově nabízené verze Exea o něco pomalejší než varianty s klasickými ručně řazenými převodovkami. Novinka svým určením charakterem převodového ústrojí tak vyhoví především klidnějším povahám nebo v případě praktického kombi ST rodinám, jejichž prioritou je především pohodlná a dalo by se říci i bezstarostná jízda.
Tím se dostáváme i ke změnám, které jsou součástí průběžné modernizace této modelové řady. Seat Exeo modelového ročníku 2011 má kromě dynamický a nadčasového designu nově zadní koncové svítilny s LED technikou a cestující na zadních sedadlech mají o 44 milimetrů více místa na nohy. V poměrně bohaté nabídce výbavy pro tento vůz dále nově nalezneme elektrickou zásuvku mezi předními sedadly, BOSE audiosystém s deseti reproduktory (výkon 190 W) a za příplatek lze mít i nové čalounění sedadel v kombinaci kůže/acantara či nový design litých kol.
Španělská novinka je v prodeji na českém trhu od února ve výbavových stupních Reference a Style. Základní cena turbodieselu s převodovkou Multitronic je 639 900 Kč, což je o 44 tisícovek více než za stejný motor s šestistupňovým „manuálem”. Český importér hodlá letos prodat přes stovku těchto elegantních vozů.
Co je to Multitronic?
Multitronic je bezstupňová převodovka, vyvinutá německým Audi, která v sobě spojuje vlastnosti samočinných a manuálních převodovek. Z konstrukčního hlediska je tato převodová skříň vlastně elektronicky řízeným variátorem, u kterého je přenos výkonu uskutečňován pomocí speciálního článkového řetězu.
Vzhledem k tomu, že toto ústrojí dokáže plynule měnit převodový poměr mezi otáčkami motoru a otáčkami kol, nabízí z pohledu řidiče jakoby jediný převodový stupeň, který se v průběhu jízdy nemění. Přesto je toto řešení je schopno nabídnout i virtuální převodovové stupně, kdy je převod měněn skokově a převodovka tak svým chováním připomíná klasickou automatickou převodovku, v tomto případě s osmi stupni. Oproti ní však nabízí rychlejší a komfortnější změnu převodu, na druhou stranu je obvykle o něco méně efektivní a na svou práci tedy spotřebuje větší část dostupného výkonu motoru.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva