Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mitsubishi Outlander 2012 DI-D 4x4: Foresteru po krku
11.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nový Outlander je menší, lehčí, ale i slabší a jednodušší než předchůdce. Je to daň poplatná době, nebo naopak přidaná hodnota?
Přehled kapitol
Lancer EVO X nebo velké offroady Pajero v nabídce Mitsubishi ještě stále najdete, do nové filozofie výrobce hybridních, elektrických a jinak zelených aut však už jaksi nezapadají a přímé nástupce nejspíš nedostanou. A pokud přeci, tak dovybavené elektromotory a sadou baterek a EVO možná dokonce diesel.
Outlander třetí generace zatím tankuje jen naftu a benzín a více než jeden akumulátor nevozí. K navýšení jejich počtu a nabíjení ze zásuvky dojde až v příštím roce, v jeho konstrukci je však už dnes vidět, že Mitsubishi se při vývoji donutilo přemýšlet jinak. Novinka je menší, lehčí, dostala slabší diesel, jednodušší techniku (dvouspojkový automat vyměnila za převodovku s měničem) i design.
Jednoduchost Outlanderu trochu připomíná nový Mirage a i když mezi některými zákazníky či nezainteresovanými motoristy jistě dojde na poznámky o špatných a úsporných časech Mitsubishi, výsledek tak (snad v úvodu neprozradím více než bych chtěl) vůbec nepůsobí. Pokud nevěříte, tady jsou první dojmy ze svezení sedmimístným modelem 2,2 DI-D s výkonem 150 koní a manuální převodovkou.



Sympaticky konzervativní hrouda
Počáteční designový návrh nové, třetí generace Outlanderu Mitsubishi poprvé ukázal už před třemi lety na tokijském autosalonu v podobě konceptu PX-MiEV. Automobilka pak loni vybrousila jeho tvary a představila jej jako studii plug-in hybridu PX-MiEV II, který se někdy v příštím roce dostane do výroby.
Světové premiéry produkční verze jsme se dočkali letos v Ženevě a prodej na evropském kontinentu automobilka zahájila v červnu na ruském trhu. Asi hlavně proto, že o Outlander jevila tamní klientela poslední dobou větší zájem než motoristé ve zbytku Evropy.
Mírné opoždění nástupu nového Outlanderu a jeho více než tři roky známá podoba je příčinou, že vypadá tak trochu jako starý známý, který když na silnici vyjede v nenápadné černé, poněkud se na ní ztrácí. Ale nejen kvůli barvě. Není příliš obvyklé, aby v době, kdy většina nových automobilů sází na komplikované prolisy zvýrazňující boky, nebo spletité tvary světel zajišťující výraznou „tvář“, se najednou objeví crossover s tak prostými a nevtíravými liniemi, až je z něj v davu přehlédnutelný anonym.
Není to výtka, ale pouze konstatování, že se v tomto ohledu Outlander nedal strhnout proudem. Třeba se to někomu vůbec nebude líbit, stejně tak ale jistě najde své zastánce. Osobně SUV k životu nepotřebuji, vidím v nich kombíky s kompromisními jízdními vlastnostmi a jinak nulovými výhodami, ale kdybych měl Mitsubishi poradit, co na voze vizuálně změnit, přál bych si, aby mi nejdražší příplatková kola méně zapadala do karoserie. Když už i devatenáctky o šířce 245 milimetrů vypadají vyhuble, pak je možná problém v přespříliš nafouklých bocích než nevhodném obutí.
Poněkud neobvyklé na tomto jinak docela vkusném autě je také zkrácení celkové délky oproti předchůdci, jde ale pouze o zanedbatelný centimetr. Rozvor 2 670 mm zůstal stejný, prostor v interiéru nikoli. Mitsubishi se podařilo vtěsnat do kabiny i třetí řadu sedadel standardně dodávanou pro dvojici nejlépe vybavených dieselových modelů. Právě ten nejdražší mi krátce dělal společnost a už pouhé usednutí za volant signalizovalo značné změny v přístupu automobilky ke kvalitě.
Interiér napřed rozdílem dvou generací
K nejoblíbenějším novinářským stereotypům používaným při hodnocení testovaného automobilu patří srovnání s minulou generací. Autor si obvykle pořádně odplivne, aby pak mohl náležitě zdůraznit přednosti novinky, přičemž s nástupem dalšího modelu udělá totéž. Předem se omlouvám, ale u nového Outlanderu se dopustím téhož, ačkoli bych rád podotkl, že jsem zatím neměl možnost sednout třeba do nového Santa Fe a kabinu výběhového Mitsubishi jsem neobdivoval ani náhodou.
Byla jednoduchá a ani lícování panelů nebylo nejstrašnější, ale kvalita plastů byla jedním slovem tristní. A to musím podotknout, že nemám potřebu šťouchat do palubní desky a zkoumat hloubku penetrace prstu do jejího povrchu. I tvrdý materiál může mít své výhody třeba v odolnosti a snadném čištění, jenže ve starém Outlanderu jste měli pocit, že jeho vnitřek dělají z jogurtových reliktů a škrábance se v něm rozmnožují samovolně. Pokud se tedy konstruktérům novinky podařilo udělat v některém směru velký skok vpřed, pak to bylo ve výběru materiálů. Ve srovnání s minulým autem to však zrovna velká výzva nebyla.
Ani teď to není ten nejluxusnější crossover v segmentu a některé stříbrné panely, jež se tváří jako hliník se strukturou karbonových vláken, si mohlo Mitsubishi odpustit, nic zde ale nevrže, zbytek vypadá poměrně solidně a kromě poněkud komplikovanějšího ovládání navigace integrované do jednoho displeje s panelem audiosystému se mezi tlačítky neztratíte.
Do rukou dobře padnoucí volant, s příjemně štíhlým věncem, by mohl nabízet trochu delší posun v podélném směru, nicméně dosud neměl Outlander ani to. Navíc vcelku široký rozsah nastavování sedačky pomůže najít přirozenou polohu i netypickým postavám.
S výškou asi 195 centimetrů jsem měl dost místa ve všech směrech, překvapivě netlačí do pravého kolena ani skromně dimenzovaná středová konzole a poněkud měkčí polstrování sedaček zčásti kompenzuje výraznější boční vedení opěradel. Šetřilo se jen na délce a bočnicích sedáku. Stěžovat by si nemuseli ani cestující ve druhé řadě. Jejich dělená lavice je posuvná v podélném směru o 25 centimetrů a nechybí ani nastavování sklonu opěradel. Jen podlaha by mohla být o kus níž, pasažéři by pak mohli mít sedákem lépe podepřené nohy.
Poslední dvě sedadla jsou zde hlavně proto, aby mohlo Mitsubishi tvrdit, že Outlander osloví i větší rodiny, otázkou ovšem je, jak by měla vypadat skladba jejich členů. I odrostlejší děcka totiž budou mít problém najít dost místa pro kolena a už samotné nastupování s odklopenou lavicí ve druhé řadě připomíná eskamotérský kousek hadí ženy soukající se do cestovního kufru.
Menší potomky dozadu dostanete, následně pak pro kočárky a jejich výbavičku mnoho místa nezůstane. Při plném obsazení Outlanderu zůstává k dispozici jen minizavazadelník o objemu 128 litrů. Dvě řady sedadel naštěstí můžete sklopit, a i když je nakládací hrana poměrně vysoko, přístup do kufru, podle potřeby zvětšený na nijak ohromujících 913 litrů, ulehčuje elektricky ovládané víko a rovná podlaha.
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před hodinouČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 2 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle