Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mercedes C W205 2014: eSko střední třídy
27.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nové Céčko je pro Mercedes velmi důležité. Vycpal ho tím nejlepším, co našel a přidal příchuť vlajkové lodi. Je novinka se čtyřválci tak dobrá?
Přehled kapitol
Střední třída byla, je a zřejmě i nadále zůstane klíčovým bojištěm pro všechny značky orientované na náročnější klientelu. Odehrávají se tu souboje obvykle těch vývojově nákladnějších modelů, ve hře je i vysoký počet firemních zákazníků pokukujících po reprezentativních a přitom stále dostupných automobilech a nakonec i koncoví zákazníci stále častěji dávají v případě tohoto segmentu přednost před vozy zvučnějších jmen. V Mnichově mají svojí sportovně (i když dnes už popravdě méně) orientovanou řadu 3, Ingolstadt zase láká na poněkud zestárlé, ale komplexně slušné Audi A4, a ve Stuttgartu roli průbojného rváče supluje třída C. A právě poslednímu zástupci po mezigenerační obměně bude na tomto místě věnována hlavní pozornost.
Stuttgatský bojovník šel na odbyt rozhodně slušně, v minulé generaci se za sedm let produkce prodalo 2,2 milionu kusů. C-Klasse čtvrtého dějství samozřejmě zase přitlačí na pilu, chce logicky poskočit o kus výše a svého předchůdce i oba úhlavní rivaly pokud možno zastínit. Výsledkem je už bez překvapení sedan označovaný kódem W205, kterého v září doprovodí už neplánovaně odhalené kombi S205. Zbraní k dosažení trůnu má nové Céčko, dlužno říci, docela dost, jelikož si údajně bere ze svého segmentu to nejlepší. Má nabízet ten nejlepší kompromis mezi sportovním a komfortním projevem.
Vychloubá se také celou řadou technologií a prvků, které dosud neměly ve střední třídě obdoby, přičemž mezi nejvýraznější trumfy patří vzduchové odpružení Airmatic. Přestože je zase o něco větší, může se pochlubit i úspěšně dodrženým dietním jídelníčkem, úspornějšími motory a k tomu ještě vynikající aerodynamikou. Je ostatně vůbec prvním Mercedesem stojícím na platformě MRA, která je jak známo určena pro větší modely s pohonem zadních a všech kol. Bude tohle Céčku stačit na překonání konkurence? To jsem zkoumal při příležitosti prvních testovacích jízd v rušném okolí Marseille.
Malé eSko s trojicí tváří
Dříve naznačovanou příbuznost k vlajkovému eSku a menšímu Éčku nehodlá nová třída C ani v nejmenším tajit. Podle očekávání zase vyrostla, a sice na délku o 95 milimetrů, do šířky nabyla o čtyři centimetry a z hlediska rozvoru svého předchůdce překonala o osm centimetrů. Zavazadelníkem si polepšila o nějakých 5 litrů, a tak disponuje vesměs nezměněnou hodnotou 480 litrů. Daleko zajímavější je však avizovaný designový přerod, který nové C velmi okatě poslal přímo po bok třídy S. Že by se už i Mercedes vydal cestou sjednocování designu jednotlivých modelů? Pokud ano, pak je už celkem jasné, jak by mohla vypadat příští třída E.
Zejména při pohledu zezadu a zboku jsou linie Céčka od těch „S-Klassových” takřka nerozeznatelné, na vlastní oči to platí v ještě větší míře. Jistě, nebráním se tvrzení, že nakonec najdete kupu rozdílů, ale v přímém srovnání s vlajkovou lodí působí novinka jako totožný, snad jen o něco menší vůz. Ve výsledku to však mimo jiné pro Céčko znamená mnohem reprezentativnější a hlavně citelně dražší vzezření, než jakým se mohly chlubit jeho předchůdci. Osobně se pro mě třída C stala tím nejluxusněji vypadajícím vozem střední třídy.
Dvojnásob to pak platí pro honosněji zaměřenou exteriérovou linii Exclusive (za příplatek 39 tisíc Kč) s velkou maskou chladiče nerušenou trojcípou hvězdou. Ta může být na přání osazena aktivními lamelami Airpanel, které u chystané verze C 220 BlueTEC Blue Efficiency Edition (krátký název, žádný název...) srazí koeficient Cx až na 0,24. Ostatně i standardních 0,26 či 0,27 stačí na výsměch takovým eko ranařům, jako je třeba kosmický Prius.
O chlup laciněji působilo Avantgarde (+33 tisíc Kč), které má velké firemní logo přímo v masce chladiče, které známe třeba už z roadsteru SL. Pokud bych ale žádal takový „čumák”, pak by byla volbou číslo jedna zřejmě linie AMG s většími vstupními otvory v předním nárazníku, agresivnějšími nárazníky jako takovými a také jednoznačně atraktivnějšími koly. Vaše však bude za neopomenutelných 72 tisíc Kč navrch.
V základní výbavě jsou podle tiskových materiálů přední svítilny H7, za příplatek pak velmi výkonné osvětlení LED (takřka ekvivalentní k eSku), a to jak bez adaptivní tak i s adaptivní funkcí. Ani jednomu vozu na prezentaci však lepší světla nechyběla a průměr kol pod 17 palců zkrátka nešel. Z tohoto důvodu si o základní „holé“ verzi s halogeny a v některých případech i na šestnáctkách s poklicemi, musí udělat představu každý sám. Zadní LED blikače a centrální brzdové světlo z diod jsou ovšem už ve standardu. Maximální průměr kol se zatím dostává na hodnotu 19 palců a bude tedy velmi zajímavé sledovat, s čím se později pochlubí nejsilnější C 63 AMG.
Déle se v designu karoserie rýpat nehodlám, neboť je to opravdu velmi subjektivní záležitost. Jsem však přesvědčen, že nová třída C je po stránce exteriéru jednoznačně atraktivnějším vozem. Opravdu byste ho v lepších specifikacích na střední třídu netipovali a to byl také záměr Mercedesu. Design je podle mého soudu rušen jen chromovým dekorem za zadními koly, naopak vskutku atraktivní je tvar zadního okna. Pro fandy základních laků bez nutnosti příplatku dodám, že z nabídky zmizela ona známá červená barva. Pokud to tedy máte rádi červené, je možno objednat metalický červený lak hyacinth. I když přes 35 tisíc korun z něj zrovna málo není. Pro rozhněvané pak dodám, že si Céčko ovšem bohatě vystačí i s levnějšími stříbrnými či modrými metalízami, které mu docela seknou.
Vítejte na palubě luxusu
Třída C se příbuzností k S-Klasse hlásí i v interiéru, což nemůže být vzhledem k luxusu a komfortu vlajkové lodi na rozhodně na škodu. Výsledkem je tedy podle očekávání velmi pozitivní atmosféra, prvotřídní zpracování a všechno, jen ne obyčejně působící materiály. Snaha o navození dojmu „vítejte doma“ Mercedesu klapla. Na omak i na pohled kabina z každého místa působí zcela nerušivě, velice honosně a kompromisů prostě. Začíná to tlačítky, pokračuje přes měkké plasty, končí detaily a podsvícením. V tomto ohledu je novinka o notný kus dál než předchůdce, i než zbytek současné konkurence z Německa. Nebál bych se snad ani použití slova krásné, které je majitelům vlajkového eSka docela známé.
Musím také říci, že nabídka dekorů je poměrně pestrá a po zkušenosti s broušeným hliníkem bych už déle nad výběrem nemusel maturovat. Dobře ale vypadá i dřevo s výrazným vzorem, který je cítit na první přejetí prstem. V závislosti na volbě barevného provedení, které opět navedou správným směrem zmíněné výbavové linie, může kabina působit spíše sportovně (AMG), nebo naopak spíše luxusně (Avantgarde i Exclusive). Tyto linie ostatně ulehčují i hrátky s konfigurátorem, zadarmo to však ani v nejmenším nebude.
Možná to byl jen prvotní pocit, ale ta sedadla jsou skutečně primárně určená pro pohodlí, neboť bočním vedením neoplývala ani v jedné z testovaných verzí. Čím se ale naopak budou zamlouvat, jsou prvotřídní potahy a možnost odvětrávání. Pozice za volantem i poloha pedálů je ale jinak bez námitek příjemná a přirovnal bych ji k trojkovému BMW. Kruhové výdechy klimatizace nejsou s ohledem na už starší modely Mercedesu překvapením, ale ta čistota ovládacích prvků nadchne i nejzmlsanější motoristické novináře. Jakmile máte verzi s automatickou převodovkou, je středová konzole ochuzena i o volič převodovky a obohacena o větší úložnou schránku. Už v základu navíc dostanete velmi dobrý volant bez úkosu.
Mercedes příjemně překvapil také inovativním touchpadem, který je vlastně důslednou evolucí stávajícího otočného ovladače mezi předními sedadly. Jakmile zaškrtnete volbu informačně-zábavního systému Audio 20 CD nebo vrcholného Commandu Online, dostanete spolu s novým ovladačem i jeho dotykovou horní plošku. Ta se hodí zejména při zadávání cíle do navigace nebo při přibližování mapy pohybem dvou prstů jako na chytrém telefonu. Koncern VW i řada dalších už něco takového nabízí, ovšem jen na displeji, kdy není jednoduché přiblížit mapu dle aktuálních představ. BMW dělá slušný nový iDrive, ale v Mercedesu to funguje snad zatím nejlépe, co jsem viděl.
S pomocí nového ovládacího modulu lze na palubě Céčka vždy rychle vybrat okno, které zrovna potřebujete, a co by vám snad přes touchpad tolik nešlo, můžete provést prostřednictvím obvyklejšího otočného ovladače. Přes tabletoidní pevný displej o úhlopříčkách 7 nebo 8,4 palce (pro Command Online) můžete nastavit celý vůz dle představ včetně klimatizace, k níž se vždy dostanete i stiskem jakéhokoliv tlačítka na panelu klimatizace. Není problém nechat se navigovat, zároveň přepínat rádia na multifunkčním volantu, nastavovat teploty v zónách interiéru.
Kromě toho jsou tu pro nejdůležitější funkce další samostatná tlačítka. Snad jen ovladač varovných blikačů mohlo být trochu jinde. Přesto jde zatím o nejlepší systém, jaký u Mercedesu stvořili. Grafikou a vykreslováním detailů patří rovněž na špičku, česká lokalizace a možnost Wifi na palubě už jen dobrý pocit dotvoří. Ano a Bluetooth pro připojení telefonu je údajně už v základu.
Céčko se navíc pochlapilo barevným displejem mezi budíky přístrojového štítu, který je po grafické stránce zcela v pořádku. Nastavíte přes něj takřka vše a jakmile se budete chtít vrátit do hlavní nabídky, stačí jen stisknout tlačítko s domečkem na volantu. K tomu je tu potenciální volba head-up displeje, který si funkčně takřka nezadá nic s tím od BMW. Kabina může být také hezky barevně nasvícená a to prostřednictvím regulovatelných skrytých LED proužků.
Na madlo ruční brzdy už rozhodně nečekejte a místo té nožní koukejte po tlačítku u levého řidičova kolene. Dobré je, že se po rozjezdu tato parkovací brzda sama odjistí. Céčko jako bonus přihodilo ještě vůně do přihrádky před spolujezdcem, jejichž intenzitu osvěžování můžete regulovat. Třízonová klimatizace také nabízela možnost vypouštění iontů pro očistu vzduchu v kabině a dokázala také pomocí GPS zjistit, že vjíždíte do tunelu (a spustit nucený oběh vzduchu). Ale zpět k základu, který se nemění.
Z hlediska prostoru uvnitř by měl hrát velkou roli nárůst rozvoru, a tak můžu jen dodat, že vpředu je ho skutečně mnoho, rozhodně více než předtím a znát je to zejména do šířky. Snad to bylo dáno tím příplatkovým panoramatickým střešním oknem (55 tisíc korun), ale vzadu by vyšší posádka mohla přeci jen lehce strádat v oblasti hlavy. Asi to nebude problém pro 1,8 metru vysoké jedince, ale vyšší už by nemuseli být tak spokojení, což se koneckonců dá říci také o prostoru pro kolena. Ano, novinka je celkově prostornější, i když vzadu zkrátka ne o tolik, co byste možná čekali od vozu, který má delší rozvor, rozchod náprav i šířku než čtyřoká třída E z roku 1995.
To zavazadelník je na tom naopak velmi dobře. Jeho objem je dobře využitelný díky obdélníkovému tvaru. Výhled z vozu je bez připomínek ničím nerušený. Pokud ale sedíte rádi nízko u podlahy, dost možná užijete čtveřici kamer, která monitoruje okolí vozu v úhlu 360 stupňů. Na parkování se rozhodně hodí. Audiosystém Burmester za těch 24 tisíc také stojí, ovšem až ve chvíli, kdy se můžete „finančně trochu roztahovat“. Čím by nás ale mělo Céčko přesvědčit o své nadvládě nad ostatními?
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva