Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic
14.7.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.
Přehled kapitol
Historie hybridního modelu RX
První hybridní SUV na světě Lexus RX 400h se na trhu poprvé objevilo v roce 2005. V současné době jezdí po světě asi 200 tisíc vozů této japonské značky s hybridním pohonem, z toho ze tři čtvrtin se jedná o model RX 400h, který se na celkových prodejích modelové řady RX celosvětově podílel 69 procenty, v Evropě dokonce 95 procenty.
Uvedení RX 450h na evropský trh je proto pro úspěch značky Lexus na starém kontinentu klíčové. Proto byl jeho vývoj velmi důkladný a evropská specifikaci se dočkala daleko větší pozornosti než tomu bylo u jeho předchůdce. Druhá generace sice vychází ze stejného konceptu, ale díky novým technologiím a optimalizaci je o 10 procent výkonnější při snížení spotřeby o 23 procent.
Nové technologie
Nyní se zaměřím na změny v pohonném i převodném ústrojí hybridní verze, kterou jsem si celkem důkladně vyzkoušel začátkem května na maďarských silnicích v okolí Budapešti. Měl jsem dokonce možnost novinku přímo na místě porovnat i s jejím předchůdcem. I když design stávající modelu je velmi nadčasový, jistá morální zastaralost je vidět hlavně v interiéru, kde novinka reprezentuje úplně novou kvalitu z hlediska zpracování, použitých materiálů či technologie a ergonomie ovládacích prvků. Týká se to hlavně nového displeje s technologií OLED, ovladače „remote touch“ a head-up displeje, který prostřednictvím LED technologie promítá důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Podívejme se však nyní na to, co žene nový hybrid od Lexusu vpřed.
Inovovaný hybridní pohon
Zásadních inovací se dočkal samotný spalovací motor. Atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,5 litru nyní pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu, kdy se sací ventily pomocí systému VVT-i zavírají o něco později, čímž se opožďuje také kompresní zdvih. Výsledkem tohoto jevu je větší expanzní poměr než kompresní, z čehož profituje účinnější transformace energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u standardního spalování, což pomáhá další nově použité technologii - chlazené recirkulaci výfukových plynů EGR (snižuje teplotu z 880° na 150° C), které se přivádějí zpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování. Teplé výfukové plny se navíc používají k ohřevu chladící kapaliny, což výrazně urychlí zahřátí motoru po startu. Díky tomu je možné dříve využít k provozu elektromotor. V určitém režimu to mimochodem může vést až ke 30procentní úspoře paliva.
Klíčovou úlohu v hybridním systému pohonného ústrojí RX 450h hraje řídící jednotka (PCU - Power Control Unit) složená z měniče stejnosměrného napětí z 288 na 650 V, měniče stejnosměrného proudu na střídavý, který je potřeba k pohonu elektromotorů a jednotky (ECU) řídící celou hybridní soustavu. Oproti předchůdci je PCU mnohem tenčí a lehčí, což umožnilo o 10 procent redukovat výkonové ztráty a zvýšit jeho energetickou hustotu o 40 procent. Díky tomu se pak zvýšil točivý moment obou elektromotorů, které jinak mají stejný výkon jako u předchozí generace. Optimalizován byl také modul s vysokonapěťovými akumulátory, které jsou nyní účinněji chlazeny. Tím mohly být změnšeny rozměry i hmotnost jednotlivých modulů, což umožnilo jejich instalaci pod zadní sedadla, takže již nezabírají místo v zavazadlovém prostoru.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel