Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Lexus RX 450h: první test z maďarských silnic
14.7.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Další generace japonského luxusního SUV opět trochu uniká konkurenci, která s kombinací spalovacího motoru a elektromotoru stále ještě otálí. U Lexusu s ní byli daleko již před pár lety a po prvním testu nového RX 450h můžeme konstatovat, že nyní ji doladili takřka k dokonalosti.
Přehled kapitol
Historie hybridního modelu RX
První hybridní SUV na světě Lexus RX 400h se na trhu poprvé objevilo v roce 2005. V současné době jezdí po světě asi 200 tisíc vozů této japonské značky s hybridním pohonem, z toho ze tři čtvrtin se jedná o model RX 400h, který se na celkových prodejích modelové řady RX celosvětově podílel 69 procenty, v Evropě dokonce 95 procenty.
Uvedení RX 450h na evropský trh je proto pro úspěch značky Lexus na starém kontinentu klíčové. Proto byl jeho vývoj velmi důkladný a evropská specifikaci se dočkala daleko větší pozornosti než tomu bylo u jeho předchůdce. Druhá generace sice vychází ze stejného konceptu, ale díky novým technologiím a optimalizaci je o 10 procent výkonnější při snížení spotřeby o 23 procent.



Nové technologie
Nyní se zaměřím na změny v pohonném i převodném ústrojí hybridní verze, kterou jsem si celkem důkladně vyzkoušel začátkem května na maďarských silnicích v okolí Budapešti. Měl jsem dokonce možnost novinku přímo na místě porovnat i s jejím předchůdcem. I když design stávající modelu je velmi nadčasový, jistá morální zastaralost je vidět hlavně v interiéru, kde novinka reprezentuje úplně novou kvalitu z hlediska zpracování, použitých materiálů či technologie a ergonomie ovládacích prvků. Týká se to hlavně nového displeje s technologií OLED, ovladače „remote touch“ a head-up displeje, který prostřednictvím LED technologie promítá důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Podívejme se však nyní na to, co žene nový hybrid od Lexusu vpřed.
Inovovaný hybridní pohon
Zásadních inovací se dočkal samotný spalovací motor. Atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,5 litru nyní pracuje v tzv. Atkinsonově cyklu, kdy se sací ventily pomocí systému VVT-i zavírají o něco později, čímž se opožďuje také kompresní zdvih. Výsledkem tohoto jevu je větší expanzní poměr než kompresní, z čehož profituje účinnější transformace energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je přitom nižší než u standardního spalování, což pomáhá další nově použité technologii - chlazené recirkulaci výfukových plynů EGR (snižuje teplotu z 880° na 150° C), které se přivádějí zpět do spalovací komory, kde se podílejí na snížení teploty spalování. Teplé výfukové plny se navíc používají k ohřevu chladící kapaliny, což výrazně urychlí zahřátí motoru po startu. Díky tomu je možné dříve využít k provozu elektromotor. V určitém režimu to mimochodem může vést až ke 30procentní úspoře paliva.
Klíčovou úlohu v hybridním systému pohonného ústrojí RX 450h hraje řídící jednotka (PCU - Power Control Unit) složená z měniče stejnosměrného napětí z 288 na 650 V, měniče stejnosměrného proudu na střídavý, který je potřeba k pohonu elektromotorů a jednotky (ECU) řídící celou hybridní soustavu. Oproti předchůdci je PCU mnohem tenčí a lehčí, což umožnilo o 10 procent redukovat výkonové ztráty a zvýšit jeho energetickou hustotu o 40 procent. Díky tomu se pak zvýšil točivý moment obou elektromotorů, které jinak mají stejný výkon jako u předchozí generace. Optimalizován byl také modul s vysokonapěťovými akumulátory, které jsou nyní účinněji chlazeny. Tím mohly být změnšeny rozměry i hmotnost jednotlivých modulů, což umožnilo jejich instalaci pod zadní sedadla, takže již nezabírají místo v zavazadlovém prostoru.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 4 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 5 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 7 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 8 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan