Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Divoká jízda ve Ferrari California (první test)
12.12.2008 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Již několik let se spekulovalo o novém Ferrari. Teď je tady, má osmiválec za přední nápravou, dvouspojkovou převodovku vzadu, pevnou skládací střechu, velmi osobitý design, ale také sklopná zadní sedadla, a až čtyřmístný interiér. Jste zvědaví, jak jezdí? Čtěte dál.
Sicilské silnice, na nichž probíhala mezinárodní prezentace této čtvrté modelové řady Ferrari, nejsou nijak kvalitní. Horko se podepsalo na jejich povrchu, který je zvlněný a na okrajích plný děr. Jak se ale zdá, nejnovější Ferrari se dokáže se všemi těmito nástrahami vyrovnat zcela s přehledem, a to není ani potřeba mít manettino na volantu nastavené na režim „Comfort“. Ten je samozřejmě příjemný při jízdě ve městě nebo v okamžicích, kdy si chcete užívat brouzdání přírodou s otevřenou střechou. V tom okamžiku podvozek změkne, současně s tím se také zkultivuje motor s převodovkou - to je samozřejmě potřeba brát v relacích Ferrari, protože ve srovnání s třeba Mercedesem SL nebo Jaguarem XKR je i v tomto módu California sportovnější.
Dobrý motor
Jak se na Ferrari sluší a patří, jakmile si sednete dovnitř, zapomenete na okolní svět a přepadne vás nesmírná touha po jízdě. Z tohoto důvodu je nejlepší nechat střechu nataženou, otočit manettino na režim „Sport“ a vyrazit. Motor, který je evolucí osmiválců Ferrari a Maserati, nyní dostal vysokotlaké přímé vstřikování paliva. Dobrou zprávou ale je, že si zachoval vysokootáčkovou koncepci, a hlavně jakousi těžko popsatelnou naléhavost zvuku a projevu, která je znát i při volnoběhu. Pro rozjezd stačí stisknout pravou páčku pod volantem a přidat plyn. California se dává jemně do pohybu.
První, co člověka oslní, je samozřejmě živelný projev motoru. Jeho zvuk se vám zarývá pod kůži a gradace otáček je doslova strhující. A to přitom osmiválec není potřeba vytáčet až k povoleným osmi tisícům. Při jízdě v provozu a automatickém režimu elektronika řadí už kolem dvou tisíc otáček. Při běžné dynamické jízdě vystačíte bez problémů s pěti tisíci otáček. Ano, vystačíte, ale ochuzujete se tím o to nejlepší. Řízení Californie je výjimečným zážitkem. Motor umístěný až za přední nápravou, tak jako to mají všechna Ferrari a Maserati s motorem před řidičem, se ukazuje jako jedna z nejlepších koncepcí vůbec. S pomocí převodovky, která je situovaná vzadu před zadní nápravou je totiž cítit vynikající vyváženost celého vozu - na zadní kola připadá v klidovém stavu 53 procent hmotnosti, což se samozřejmě při akceleraci zvětšuje. Dané uspořádání ale současně není tak nesmlouvavé jako u aut s motory uprostřed. V Californii totiž řidič nemusí být závodníkem, aby nádherně pocítil chování tohoto vozu i v jeho limitech.
Jízda na limitu
Při jízdě s Californií se řidič musí několik zatáček „kalibrovat“. Ochota a rychlost, s níž tohle auto do zatáček najíždí, jsou obdivuhodné a vězte, že většinou si na běžných silnicích budete říkat, že jste mohli být ještě rychlejší. Následný výjezd, kdy se auto zaklesne na zadní kolo a postupně řadíte v nejvyšších otáčkách je doslova famózní. Rychlosti, kterých dosahujete jsou sice daleko za povolenými limity, ale to ani na sekundu neregistrujete. V ten okamžik pro vaši mysl existujete pouze vy a váš vůz. Velký podíl na tom má i pro daný segment spíše menší hmotnost, která je dána celohliníkovou karoserií.
Jakmile se přesvědčíte o čitelnosti a naprosté nezákeřnosti nového Ferrari, není problém vypnout stabilizační systém - stačí kratičký pohyb manettinem nahoru (CTS). Už v režimu „Sport“ bylo možné větším přidáním plynu vyvolat ve výjezdu ze zatáčky mírnou a elektronikou kontrolovanou přetáčivost, ale s tím, jak vypnete elektroniku úplně, vystoupá adrenalin do ještě větších výšit. 460 koní budí respekt, ale už několikrát zmiňovaná čitelnost a rychlé reakce stojí při vás. Výjezdy ze zatáček jen s mírným prokluzem a za pomoci pouze samosvorného diferenciálu, stejně tak jako přesné ovládání vozu na brzdách - to jsou jen některé z požitků, které dokáže nové Ferrari zprostředkovat.
Kromě motoru a jízdních vlastností je potřeba pochválit také převodovku, která má poprvé u Ferrari dvouspojkovou koncepci. Má sedm rychlostí, spojky v olejové lázni a dodává ji Getrag. V samočinném režimu řadí velmi jemně a ve vhodných okamžicích. V manuálním režimu už tak plynulá naštěstí není. Při akceleraci je cítit, jak se sepnutí obou spojek při výměně rychlostí překrývá. Automobil škubne, ozve se krátký, ale intenzivní zvuk jako když brzdí soustruh, ale samotná změna rychlostí je v podstatě okamžitá bez přerušení toku výkonu ke kolům. Při podřazování jsou hlavně u nižších rychlostí samozřejmostí efektní a hlavně účinné meziplyny.
Praktičtější interiér
Interiér jasně ukazuje, že California je laděná praktičtěji než typ F430 s přibližně stejnou cenovkou. Dvojice předních sedadel je komfortní a prostorná, použité materiály kvalitní a dobře zpracované. Ferrari si zachovává styl, který je patrný také na větších dvanáctiválcích. California je samozřejmě hlavně dvoumístným vozem, nicméně nabízí možnost objednat také verzi se sedadly 2+2. Zadní dvojice míst je ale pouze nouzová a dospělý na nich může sedět pouze napříč. Ať už jsou vzadu místa nebo ne, California nabízí v rámci vozů Ferrari jednu novinku - tou jsou sklopná zadní sedadla, která umožňují například převoz lyží nebo jiných dlouhých předmětů uvnitř vozu. Univerzálnost tohoto automobilu ukazuje také pevná skládací střecha s rychlým fungováním.
Ferrari California ukázalo, že je i přes větší univerzálnost, a můžeme dodat i praktičnost, plnohodnotným Ferrari se vším, co k němu patří. Dokáže nabídnout zcela výjimečné jízdní zážitky a emoce. Současně je ale potřeba mít na paměti, že právě California má z celého výrobního programu maranellské značky nejvíce konkurentů. Na druhou stranu ji to ale asi nemusí zajímat, protože dodací lhůty se pohybují kolem dvou let.
Technické údaje
Motor
Zážehový vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním. Rozvod 2x DOHC.
Objem 4297 cm3
Největší výkon 338 kW (460 k) při 7750 1/min.
Největší točivý moment 485 N.m při 5000 1/min.
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: Sedmistupňová dvouspojková převodovka. Pohon zadních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 310 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: pod 4 s
Spotřeba paliva (l/100 km)
Kombinace: 13,1
Objem palivové nádrže: 78 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4563 mm
Šířka: 1902 mm
Výška: 1308 mm
Rozvor náprav: 2670 mm
Pohotovostní hmotnost: 1735 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 240 l
Výbava a cena
Základní cena vč. DPH: 4 500 000 Kč
Zhodnocení
Plusy:
+ vynikající jízdní vlastnosti
+ zvuk a síla motoru
+ silné a neúnavné karbonové brzdy
+ snadná obsluha
+ komfort
Minusy
- dlouhé čekací lhůty
- provozní náklady
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva