Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec
27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Mazda by vývoj motorů s rotačními písty ještě neměla vzdávat. Motivaci může hledat v Americe.
Pokud svojí pozornost obrátíme směrem k Zemi vycházejícího slunce, nenechá nám spát myšlenka na jakéhokoliv pokračovatele Mazd z řady RX, který by v útrobách přivezl motor s rotačními písty. Sama automobilka již několikrát zmínila, že takto vyzbrojená novinka dorazí, jen aby vzápětí své dřívější prohlášení dementovala. Musíme jí zřejmě dát trochu času na srovnání myšlenek.
Při čekání na nějakou další zprávu, která zatím nedorazila jsme tu měli závodní speciál 767B, který z Wankelu doloval velmi slibných 600 koní. V rámci dnešní zprávy se však dostáváme ještě do podstatně zajímavějších sfér a třebaže takový motor by do auta asi nikdo zcela duševně zdravý jen tak nenamontoval, rozhodně stojí za to si ho pořádně prohlédnout. Bavíme se o neuvěřitelném dúle Američana Tysona Garvina, který závodí na vysokovýkonném motorovém člunu a jen tak mimochodem - již dvakrát stanovil rekordní čas na cestě z New Yorku na Bermudy. Snad netřeba dodávat, že po vodě.
Zřejmě mu jeho dosavadní výkony stále nejsou dost dobré, a tak si pro účely dalšího posunutí hranic postavil v garáži dokonce dvanáctirotorový agregát se třemi bloky po čtyřech rotorech - tento motor má tedy dokonce třikrát více rotorů než najdeme v Mazdě 787B, která vyhrála Le Mans. Bloky jsou uspořádány ve tvaru písmena Y a jejich vzájemná sysnchronizace údajně probíhá pomocí sady ozubených kol. O nic méně šokující je výsledný objem, který dosahuje na 15,7 litru, avšak při relativně kompaktních rozměrech osmiválcového big-blocku z některých amerických svalovců.
Tou největší brutalitou je však nejvyšší výkon, který v současné době, kdy se ještě ladí nastavení motoru, dosahuje na 1 420 koní. Neméně zajímavý je pak i točivý moment 1 125 Nm. Přes všechen ten řev a zuřivost, která vyjadřuje z tohoto motoru už bez nutnosti nastartování, však „na koleni“ sestrojená jednotka běží naprosto hladce, tak hladce, že to nestačí ani na shození sklenice, jakou na něj postavili. Sám tvůrce se však kasá tím, že při bez použití turbodmychadel a závodního paliva jsou výkonové parametry motoru zatím jen třetinové... Raději se na tu bestii podívejte sami.







Dvanáctirotorový Wankel prochází v současnosti seřizováním vstřikování. Zatím nabízí „jen“ 1 420 koní, 1 125 Nm a brilantní kultivovanost, později nabídne ještě podstatně vyšší parametry. Do auta se zřejmě nepodívá
Startování a seřizování
Krátká verze zkouška na motorové brzdě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 9 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan