Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Výkon vs. točivý moment v 26 větách. Na správné pochopení stačí pár minut
2.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Těžko bychom našli fyzikální vztah, který je ohýbán do absurdních tezí častěji, než ten mezi výkonem a točivým momentem. Jde vše vysvětlit stručně?
Jsem na tomto světě už pěkných pár dekád a jsem toho svědkem pořád dokola - mylných interpretací smyslu výkonu a točivého momentu, jejich vlivu na dynamiku auta a z toho vyplývajících debat. Pokusů vše vysvětlit už jsem četl mnoho a nakonec i u nás jeden takový proběhl, všechny do jednoho ale trpěly jedním z následujících problémů.
Buď se pokoušely být tak přímočaré, že samy hlásaly nesmysly. Nebo byly velmi precizní, jako ten náš, zároveň ale byly velmi složité a dlouhé, že je člověk bez technického vzdělání stejně mohl jen špatně chápat. A nebo se samy zamotaly do toho, že tyto veličiny jsou jedna odvislá od druhé, a tak nebyly s to dojít k žádným jednoznačným závěrům.
Sám jsem vždy snil o tom, jak se tuto problematiku pokusit podat tak, aby každý měl jasnou představu o tom, jak vše funguje. Krátké poučky jako „točivý moment je to, díky čemu vůz akceleruje a výkon to, co mu dovoluje jet rychle”, jsou nesmysl, stejně jako třeba „točivý moment vnímáte v nízkých otáčkách a výkon ve vysokých”. Není tomu tak, nic z těchto a podobných frází nedělí jasně jedno od druhého.
Narazil jsem ale v jedné americké diskuzi na pokus čtenáře vše ostatním polopaticky přiblížit a i když pochopitelně nepokrývá všechny aspekty vztahu výkonu a točivého momentu, zaujal mě jako konečně stručné a výmluvné vyjádření reality. Vlastními slovy se vám jej pokusím přednést v nepatrné rozšířené podobě a budu doufat, že konečně objevím Svatý grál „výkonotočivomomentních” článků. Bude to vážně jen pár stručných bodů o celkem 26 větách. Nic, co byste nedočetli do konce...
Výkon a točivý moment motoru si čas od času necháme u některých aut přeměřit. Takto vypadá v reálu u Škody Rapid 1,2 TSI...
Co je co?
Točivý moment motoru přímo, lineárně odpovídá množství práce, kterou motor vykoná každým jednotlivým otočením klikové hřídele. Je rozdílný při rozdílných otáčkách za minutu, protože množství práce motoru při otáčení kliky se při různých otáčkách liší, protože objemová účinnost motoru je pro různé otáčky rozdílná.
Výkon je, na druhé straně, množství práce vykonané za jednotku času. Výkon se tedy v podstatě rovná točivému momentu vynásobenému rychlostí otáčení klikové hřídele, tedy otáčkám motoru.
Co je kde?
Situaci komplikuje fakt, že o dynamiku vozu se stará točivý moment na kolech, ale to není to samé co točivý moment v motoru. Točivý moment na kolech se (vždy) rovná výkonu motoru (sníženému o ztráty v převodovém ústrojí) dělenému rychlostí otáčení kola. Pokud bychom zanedbali ztráty, výkon by opravdu byl stejný na obou místech a mohl se „spotřebovat” pro pohon vozu, nabíjení baterie, běh klimatizace apod. Točivý moment na kolech je ale zcela jiný než na výstupu z motoru, právě proto obvykle mate pochopení základních specifikací samotného motoru.
Toto snad i vysvětluje nesmyslnost uvádění dostupného momentu na kolech. Občas se nás některý z výrobců elektromobilů pokusí ohromit mnoha tisíci Nm, jenže ty jsou na kolech automobilů zcela běžně.
Kdy auto nejlépe akceleruje?
Abyste točivý moment na kolech učinili co nejvyšší a maximalizovali tak akceleraci vozu, nezvolíte rychlostní stupeň, u něhož je nejvyšší točivý moment motoru. Zvolíte rychlostní stupeň, díky kterému dostanete z motoru maximum výkonu. Je to právě chvíle, kdy motor generuje nejvyšší výkon, kdy také dostanete na kola největší moment na daný převod. S nejvyšším točivým momentem motoru to ale znovu nemá souvislost.
Kdy nejlépe řadit?
Definující charakteristikou optimálních bodů pro přeřazení z hlediska maximální akcelerace je tedy chvíle, kdy se výkon pro otáčky odpovídající dalšímu rychlostnímu stupni vyrovná tomu, kterého motor dosahuje na aktuálně zařazenou rychlost. Tyto body na výkonové křivce jsou oba téměř vždy umístěny vysoko nad špičkou točivého momentu motoru a samy jsou výmluvné při odpovědi na otázku, co se stará o dynamiku auta.
Co je tedy co v nejstručnější podobě?
Co je výkon? Jedná se práci vykonanou za jednotku času, při níž se velikost vektoru rychlosti a s ním kinetická energie vozu za předpokladu rovného povrchu a ignorování všech dalších parazitických ztrát zvyšuje.
Jde o pouhou aplikaci zákona o zachování energie. To, co motor produkuje, je energie, která je přenášena na kola. Ta je za určitých otáček konstantní, nemůže nikde dále vznikat, maximálně se může ztratit. Práce je dána změnou energie, výkon pak prací za čas. Pořád nás tedy zajímá výkon a jeho závislost na otáčkách.
Co je tedy točivý moment? Je to něco, co musíte mít, protože pokud ho nemáte, nebudete mít žádný výkon. Pro pohyb auta je ale v podstatě nezajímavý, vlastně nám jen říká, jakou spojku a převodovku musíme mezi motor a kola dát, aby se vůbec hýbalo. On totiž i motůrek s malým momentem, ale schopností se točit závratnými rychlostmi a tím i vysokým výkonem by ve spolupráci s vhodně zvolenou převodovkou uměl pohnout třeba důlní sklápěčkou...
To je ve stručnosti ono. Pokus byste si chtěli na toto téma přečíst víc, náš podrobný článek na toto téma vám řekne vše důležité.
...a takto u Škody Octavia RS 2,0 TSI (220)
Inspirace: kaisersoze@kinja.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva