Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vydrží více hliníkové, nebo ocelové kolo? Srovnání pod lisem ukáže pravdu
22.10.2018 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že jedna jsou víc pro parádu a druhá zase víc vydrží. Jaká je realita? Oba základní druhy automobilových disků kol skončily pod lisem, aby odhalily skutečnost.
Každý člověk občas potřebuje zabít trochu času, aby přišel na jiné myšlenky a mohl se lépe soustředit na podstatnější aktivity. Snad právě proto není těžké se lidem zavděčit videy s pochybným obsahem, jakých se na internetu den co den objevuje nespočet. Pokud zůstaneme u aut, můžeme připomenout experimenty s ježděním na různé, zcela nesmyslné kapaliny. Do podobného ranku patří videa s drcením čehokoliv - stačí si pořídit hydraulický lis a pod něj strkat, co se jen namane.
Občas se ale i autorům podobných snímků podaří vymyslet něco bez diskuze užitečného, to když výsledky jejich pokusů lze aplikovat i na běžný život. V případě onoho lisu nyní došlo na automobilové disky kol, o jejichž výhodách a nevýhodách se nejen mezi nadšenci pravidelně diskutuje. Jeden je ocelový, druhý hliníkový a každý má své zastánce. Obvykle se tvrdí, že ten hliníkový je spíš pro parádu, zatímco ten ocelový spíše na práci. Také proto uvidíme po přezutí na zimní pneumatiky na spoustě aut ocelová kola, která jsou v létě vidět o poznání méně - náročnějšímu zimnímu provozu mají odolávat snáze.
Hlavní výhodou „plecháčů” je ovšem cena, která je spojena s jednodušší výrobou a použitím levnějších materiálů, proto na dostupných osobních i užitkových autech vidíme v základní výbavě obvykle právě ty. Tzv. hliníková kola nejsou jen hliníková, někdy se jim také říká „litá”. Je to přesnější, neboť vznikají jako odlitek ze slitiny několika lehkých kovů. Vyznačují se nižší hmotností a příznivějším rozložení hmoty, což se pozitivně projevuje poklesem hodnot setrvačných sil rotujícího kola a zlepšením dynamiky vozidla. Mají ovšem vydržet méně a některé může i jedna zima značně pošramotit, zatímco těm ocelovým mají méně vadit chemické posypy a mají být obecně odolnější.To se aspoň tvrdí, ale jaká je skutečnost?
Záznam vysokorychlostní kamery namířené na kola obou typů ukazuje dopad působení mnohatunové lisovací síly. První vidíme, jak dlouho odolává hliníkový disk. Je vidět, jak se křehký materiál začíná tříštit - rozpad na kusy dokonal nátlak cca 20 tun, druhý pokus kolo vydrželo až do maximálního působení 23 tun.
Ocelový disk před totálním zdeformováním snášel zátěž cca 10 tun, tedy polovinu či méně. Je ovšem vidět rozdílné chování plechového vyhotovení, které se celkem rovnoměrně slisovalo a nerozpadlo se na jednotlivé kusy. Kolo výrazně změnilo tvar, ale zůstalo pohromadě. Levnější varianta snese menší tlak, ale v nejhorším případě se disk jen ohne, nic z něj neupadne. To se potvrdilo i v další disciplíně lisování z jiného úhlu, jak můžete vidět na záběrech níže.
Není tedy pravdou, že by kvalitní hliníkový disk vydržel méně, je tomu přesně naopak - třeba při vjetí do velké díry vydrží mnohem více. Jenže má to svá úskalí. Pokud to bude až moc velká rána, lité kolo se může roztříštit a způsobit vám tím další patálie. U ocelového disku něco takového nehrozí - sice kapituluje dříve, ale pouhou deformací, která nemusí být třeba při rychlejší jízdě až takovou okamžitou komplikací. Nakonec tedy bude hlavně na vás, která vlastnost je pro vás důležitější.



Hliníkový disk se pod velkou zátěží začíná tříštit, jen kvůli tomu ale není pravdou, že vydrží méně - děje se tak až pod více dvojnásobným tlakem...
...než u ocelového kola, které se jen deformuje
To samé platí při tlaku zboku...
...ocelový disk se znovu jen ohýbá, ale mnohem dříve
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejčtenější články
Ferrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
18.3.2025Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
18.3.2025Volný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
19.3.2025Mercedes potvrdil, že svůj druhý nejprodávanější model zařízne bez nástupce, pro jeho prodeje to bude další těžká rána
19.3.2025Aspoň Mazda neztrácí rozum. Investice do elektromobilů seřízla o 77 miliard, radši chystá nový spalovací motor
19.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva