Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW slibuje osm nových technologií, mezi nimi i autopilot do města
7.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Elektronická výzkumná laboratoř koncernu VW odhalila chystané technologie pro budoucí modely. Létat nebudou, parkovat a jezdit sami ale ano.
Volkswagen Group má teď po zveřejnění výsledků za třetí letošní čtvrtletí poměrně mnoho důvodů k radosti. Třebaže ho slábnoucí ruská ekonomika donutila opětovně zastavit výrobu v jedné z tamních továren, stále má dostatek aktivit a možností, jak se dále rozvíjet. A s tím samozřejmě souvisí i vývoj zcela nových technologií.
Důkazem, že tohle pole působnosti německý koncern nezanedbává, budiž náhled do výzkumných laboratoří v americkém Sillicon Valley. Právě tam vznikají moderní elektronické systémy, které nám už v poměrně blízké budoucnosti budou chtít dělat na silnici radost. Že to nebude zřejmě případ každého řidiče, to je teď zcela druhořadé. Pokud vám hned vytanuly na mysl automobily, které samovolně jezdí, rozhodně se vaše úvahy ubírají správnou cestou, pojďme se ale přesvědčit, že to není všechno.
V horizontu následujících pěti let se podle tamních techniků dostanou do sériové výroby například vozy, které za vás budou do určité rychlosti sami řídit, budou ale schopné i sami parkovat, budete se k nim moci ještě snadněji připojovat přes veškerá mobilní zařízení, přičemž s implementací funkcí pomohou experti z firem Apple, Google i Facebook - to vše VW dělá ve snaze držet krok s dobou. Vezměme to tedy postupně.
Technologie Traffic Jam Pilot je prvním krokem k autonomní jízdě a do produkčních automobilů se má dostat už v roce 2016 spolu s novou generací Audi A8. Tento autopilot, o kterém zaznělo ledacos má být schopen přebírat kompletní kontrolu nad vozidlem cestujícím v provozu rychlostmi do 65 km/h. Lidé od VW při testování autonomní technologie (či autopilotu, jak jí nazývají) urazili za volantem prototypů desítky tisíc kilometrů a podle všeho už nyní funguje velmi obstojně.
Tato technologie využívá laserových senzorů, laserových skenerů, stereo kamer a také ultrazvukových kamer, které už v současnosti automobilky koncernu používají například ve spojení s adaptivním tempomatem. Jedná se tedy do značné míry o stávající technologie, které jsou jen přizpůsobovány také pro nové funkce. V budoucnu tak nebude problém využívat osekané škály funkcí například v Golfu a plného rozsahu funkcí právě u vlajkové lodi Audi.
Kromě veškerých kamer a senzorů bude ovšem potřeba, aby každé auto s takovou technologií mělo HD mapy, které budou schopné napovědět vozu, co je za rohem a přizpůsobit podle toho své chování. Dále bude třeba naprogramovat algoritmy pro takové scénáře, jako je předjíždění. Všechny tyto informace a kódy, pak bude vůz vozit ve svém elektronickém mozku (tedy řídicí jednotce), který má mít velikost iPadu.
Další „vychytávkou“ by se měl stát systém autonomního parkování, který má do výroby také zamířit někdy v roce 2016. Ten umožní zaparkovat řidiči auto pomocí chytrého telefonu i do velmi stísněných parkovacích míst, přičemž na každé straně bude potřeba mít dvaceticentimetrovou rezervu. Jakmile by ale měl být manévr příliš nebezpečný, operace samoparkování bude moci být s pomocí mobilního telefonu přerušena - právě z tohoto důvodu se prý uchyluje VW k řešení přes smartphone.
Dále se hovoří také o dotykových ploškách volantu, které budou simulovat touchpad na notebooku. Namontovány mají být po obou stranách volantu, přičemž toto řešení nás zavádí k Toyotě Prius vozící tlačítka reagující na dotyk. V produktech koncernu VW Group budou konstruovány tak, aby bylo možné vozu zasílat příkazy pomocí palců řidiče. Mimo jiné se jedná o zjednodušené psaní písmen abecedy (s podporou všech možných jazyků) například při zadávání cíle do navigačního systému. Můžeme to tedy vnímat i jako modifikaci centrálních ovladačů informačně-zábavního systému, které například v modelech Audi a BMW takové funkce už v současnosti nabízejí.
Jako další si berou konstruktéři na mušku systém propojení vozidel, která by spolu komunikovala a lépe se tak přizpůsobovala konkrétním situacím. S jeho využitím by se pak mohla snadno zlepšit plynulost i bezpečnost silničního provozu. Vývoj veškerých takových systémů prý ve výzkumné laboratoři už v současnosti urychluje technologie „3D tisku“, která umožňuje vyrábět testovací prototypy v řádů hodin, nikoliv týdnů. Každá myšlenka se tak může odzkoušet v praxi podstatně rychleji než tomu bývalo dříve.
Další zmíněnou finesou je již dostupná aplikace iBeetle, která zavádí plnou integraci mobilního zažízení iPhone do posledního modelu Beetle. S pomocí dokovací stanice tak posádka může na cestách tweetovat, přidávat příspěvky a fotografie na Facebook a navíc i zaznamenávat jízdní data a další údaje - například dobu strávenou se staženou střechou (samozřejmě u otevřené varianty). S tím vším se pak může řidič na sociální síti také pochlubit.
Ve výzkumné laboratoři jsou některé prototypy také vybaveny čtveřicí kamer GoPro, které ze střechy snímají okolní krajinu a dělají každých pět sekund jeden snímek. Po dvouhodinovém výletu pak má vůz 32 GB fotografií (šest tisíc snímků), ze kterých však dokáže samovolně odfiltrovat většinu špatných a z těch zbývajících dává na výběr ty, které rovnou můžete nahrát na sociální média.
Kouzlem je, že se dokáže při každém dalším filtrování učit podle toho, jaké fotografie jste dříve vybrali jako vaše favority. Není to tedy primárně věc focení jako takového, ale spíše inteligence, pomocí níž se vám bude vůz postupně přizpůsobovat, sledovat vaše zájmy a preference. Skoro to v nás začíná evokovat myšlenky na film Terminátor, kdy si lidská rasa vývojem inteligentních technologií spíše uškodila.
Nakonec se tamní inženýři také pochlubili s inteligentním příslušenstvím, které sestává například ze střešních nosičů připojených na cloud. Díky tomu by bylo možné v budoucnu zjistit přes mobilní telefon či chytré hodinky, že vám například někdo právě sundavá ze střechy vaše jízdní kolo nebo surf. Konečným cílem je však snaha dosáhnout plné konektivity mezi všemi produkty, což by usnadnilo i jejich následné dohledání.
Volkswagen v USA vyvíjí nové technologie, které už zanedlouho půjdou do sériové výroby. V roce 2016 ledacos potká nové Audi A8, se zbytkem se počítá do roku 2020
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 9 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch