Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW se odvrací od dvouspojek. Nová Audi S je nemají a nová RS je mít nebudou
22.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern s dvouspojkovými převodovkami vyrukoval ve velkém jako první. Nyní je však jako první začíná nahrazovat klasickými automaty.
S první dvouspojkovou převodovkou se již v 80. letech minulého století vytasilo Porsche v rámci svého závodního programu. Běžné automobily si ovšem musely počkat až do roku 2003, než toto řešení zpopularizovaly modely koncernu VW. V prvé chvíli se jednalo hlavně o ty sportovní, mezi něž patřily Volkswagen Golf R32 či Audi TT 3,2 V6, nicméně posléze DSG začal používat i zbytek portfolia. A dnes ji můžete mít klidně ve Škodě Octavia 1,0 TSI.
Jelikož se tato technologie zdála být velkým krokem vpřed, neb nabízela do té doby nepoznanou kombinaci rychlosti a jemnosti automatického řazení, velmi rychle na ni přesedlaly také konkurenční automobilky - od BMW a Mercedesu až po Ford či Hyundai. Zdálo se, že dvouspojky jsou do budoucna jedinou cestou, že postupně vytlačí všechny ostatní alternativy do zapomnění. Nicméně aktuálně se děje přesně pravý opak, přičemž kořeny odporu k DSG a podobným skříním můžeme hledat v Americe, jednom z největších světových trhů s auty.
Tamní klientela je zvyklá na sice pomalé, ale jemné řazení automatů s hydrodynamickými měniči, manuál je v USA velmi okrajovou volbou. V Evropě je situace přesně opačná, a tak zatímco Evropané berou dvouspojky obvykle jako rychlou a relativně jemnou alternativu k manuálu, Američané je mají za nekomfortní alternativu k automatům. Nemohou se srovnat zejména s poněkud trhavou změnou nejnižších stupňů, což vede ke kritice a dokonce i žalobám. Své o tom ví hlavně Ford, který již naznačil, že je potřeba dvouspojky lépe marketingově propagovat, aby lidé věděli, do čeho jdou. Zda ovšem tento krok bude dostačující či nikoliv, to je sporné.
U koncernu VW Group ovšem mají pocit, že lid dal dostatečně najevo, čeho si žádá a čeho nikoliv. Proto již nové Audi S4 dorazilo s novým osmistupňovým automatem ZF, který jiť není dvouspojkový. Stejnou převodovku by navíc měly dostat také chystané RS4 a RS5, v jejichž případě dojde taktéž k nahrazení dvouspojkové skříně.
Danou rošádu již nepřímo potvrdil vývojář pohonných jednotek u Audi Florian Beck, podle nějž to má spojitost také s točivým momentem motoru. „Do 400 Nm je ideální převodovkou DSG, ale tyto modely (S4 a S5) mají více než 500 Nm. Nový osmistupňový automat je přitom velmi konzistentní, efektivní a nabízí rovnováhu mezi výkonem a spotřebou.“
Mimo to dodává, že „měnič momentu napomáhá rozjezdům. Je také velmi důležité sladit celé ústrojí, aby vše pěkně spolupracovalo. Musíte zkrátka nalézt ideální mix mezi dynamikou, efektivitou a komfortem. A osmistupňová převodovka je takovým ideálem.“ Zdá se tedy, že poněkud krátká éra dvouspojek míří k nezdárnému konci z míst, kde jejich kdysi slibná kariéra začala - v koncernu VW.
Neříkejme ale zatím hop. Eliminace těchto automatů z nabídky špičkových Audi je sice významným signálem, nemusí ale znamenat definitivní konec - Porsche dál věří „svému” (také je to dílo firmy ZF, jakkoli vzniklé ve spolupráci s Zuffenhausenem) PDK a nová Panamera má dostat ve zbrusu novou 8stupňovou skříň. A Panamera se svým novým motorem 4,0 V8 biturbo nabízí daleko více než 400 nebo 500 Nm. Souboj nápadů je tedy v plném proudu i v rámci koncernu VW - pro koho bude vítězný, teprve uvidíme.
Zatímco předchozí Audi S5 bylo nabízeno s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou dvouspojkou, to nové má k dispozici pouze klasický osmistupňový automat
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před hodinou - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 3 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 4 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 6 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 10:21 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 10:03 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova