Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo
11.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Elektrické přeplňování a vysokotlaké vstřikování dál zvýší výkon a efektivitu nejsilnějšího 2,0 TDI. Finesou se stane i DSG s deseti stupni.
Je tomu přesně rok a půl, co si Volkswagen zamanul, že by chtěl vyrábět naftový čtyřválec o výkonu 136 koní na litr. Tehdy jsme to prohlásili za ne zrovna skromný plán, ale později se to i s ohledem na naftové dvoulitrové bi-turbo již otestované v novém Passatu nezdálo být jen snem, který zmizí jako pára nad hrncem. Teď už je to ryzí realita - chystanou techniku Němci přibližují prostřednictvím technické prezentace konané v jejich wolfsburském ústředí.
Očekává se, že nová pohonná jednotka bude hrát zásadní roli v plánu vyhovět ambiciózním regulacím EU spojených s neustálým snižováním limitů emisních norem, které do roku 2020 počítají s průměrem 95 gramů CO2 na ujetý kilometr za každou automobilku. Předně je dobré říci, že VW na to hodlá odpovědět mimo jiné motorem vycházejícím ze současného turbodieselového agregátu z řady EA 288, kterým je protkána celá jeho nabídka.
Uvádí se však, že oproti stávajícímu vrcholu z Passatu, kde dvoulitr s dvojicí turbodmychadel disponuje výkonem 240 koní a zároveň normovanou spotřebou 5,3 l/100 km, má být připravovaná jednotka o 14 procent silnější a o podobnou sumu úspornější. V řeči konkrétních čísel si tak můžeme představit 272koňové čtyřválcové TDI se spotřebou kolem 4,6 l, které bude schopné v portfoliu s klidem zastoupit třílitrové šestiválce.
Lidé z vývoje přitom hovoří o dvoustupňovém elektricky ovládaném turbodmychadlu a piezoelektrickém ventilu vystřikovacího systému common-rail pracujícím s tlakem až 2 500 barů, k tomu si prý ještě máme připočítat nově navržené variabilní časování ventilů a pak dostaneme přibližný výsledek. Ten má kromě avizovaných 136 koní na litr objemu také o deset koní více než optimalizované 3,0 TDI u faceliftovaného Touaregu.
Otazníkem nadále tedy zůstane jen točivý moment, který automobilka neuvádí, avšak s ohledem na četná prohlášení můžeme s klidem tipovat podobných 500 Nm, jako v dosud nejsilnějším TDI. Nový nafťák by měl být určen primárně k pohonu větších modelů, přičemž jednou z pravděpodobných premiantů se stane produkční verze konceptu CrossBlue, který přiveze motory uložené napříč.
Kromě nového turbodieselu se hovoří už poměrně hlasitě také o nové desetistupňové převodovce po vzoru Hyundai a Ford, která by měla jít do výroby v roce 2016, a to opět s dvojicí spojek, jaké VW prodává pod zkratkou DSG. Nová skříň bude rozvíjet stávající šestistupňové DSG s mokrými spojkami a hodlá se zasluhovat o další snižování spotřeby paliva napříč celou nabídkou koncernu VW Group.
Zatím se hovoří o převodovce DQ 511, jenž bude navržena tak, aby se byla s to vypořádat s točivým momentem až 550 Nm, což naznačuje o jejím budoucím párování s celou řadou motorů - včetně výše zmíněného turbo-elektrického „té-dé-íčka“. Mezi zajímavé funkce bude patřit funkce „plachtění“ (coasting), která však na rozdíl od stávajících řešení nebude jen vyřazovat na neutrál, ale souběžně přitom zcela vypínat motor, aby maximálně šetřila každou kapku paliva, načež při šlápnutí na plyn ho zase rychle nahodí. Pro zvýšení efektivity bude ale také přizpůsoben nově navrhovaný systém rekuperace brzdné energie, který se postará o menší ztráty než v současnosti používaná řešení.
Nejsilnější verze 2,0 TDI dostane 272 koní a maximální točivý moment blízký třílitrovému naftovému šestiválci, svůj díl na tom ponese i elektrické přeplňování
Dnes je vrcholem 240koňová verze v novém Passatu B8. Písmenka v označení TDI už má všechna červená, jakpak asi bude odlišena ještě silnější varianta...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva