Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW 1,5 TSI Evo: toto je nový klíčový benzin VW, má VTG a až 177 koní
28.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový motor dostal jako první benzin pro masy variabilní geometrii lopatek turba. Pracuje na bázi Millerova cyklu.
Na počátku letošního roku Volkswagen oznámil, že překope nabídku svých maloobjemových motorů. Minulostí se tak postupně mají stát agregáty s 1,4litrovým, 1,6litrovým a možná i 1,8litrovým objemem, na jejichž místo nastoupí jedna-pětky. Šéf německé automobilky Herbert Diess přitom naznačil, že první vlaštovku v tomto ohledu máme očekávat souběžně s odhalením modernizovaného Golfu, nicméně tak dlouho Němci evidentně vyčkávat nechtěli.
Na mezinárodním motorovém sympóziu ve Vídni by tak nyní odhalen nový motor 1,5 TSI Evo EA 211, který již dle názvu počítá se spalováním benzinu. Kdy bude představen 1,5litrový turbodiesel, to je prozatím nejisté, dost možná však opravdu půjde o soulad s odhalením vylepšeného evropského bestselleru. Momentálně se tak budeme soustředit na čtyřválec spojený s vonnějšími výpary, který bude v první vlně naladěn na 96 kW (130 koní) či 110 kW (150 koní). Do budoucna ale má být nabízen i ve variantě pracující s až 130 kW (177 koní) a 300 Nm točivého momentu. A právě to nás vede k zatím nepotvrzenému předpokladu, že nahradí nejen současný 1,4 TSI (u kterého půjde o „upsizing”), ale i 1,8 TSI (v jehož případě se bude jednat o downsizing).
Zanechme ale teorie a soustřeďme se na fakta. Asi nejpodstatnější novinkou v případě této pohonné jednotky je zavedení proměnlivé geometrie lopatek turbodmychadla, která je sice běžná u dieselových motorů, nicméně u benzinových bylo dosud třeba exotických materiálů, aby se agregáty vypořádaly s vyššími teplotami. Z toho důvodu je ostatně používalo především Porsche 911 Turbo, naposledy jsme se pak o systému VTG mohli zmínit v souvislosti s faceliftem Boxsteru a Caymanu.
Proměnlivá geometrie lopatek je využívána u 2,5litrových čtyřválců novinek ze Zuffenhausenu, v případě Volkswagenu se však vůbec poprvé zadívá mezi masově vyráběné vozy. Doplněna přitom bude Millerovým spalovacím cyklem a vysokým kompresním poměrem 12,5:1. Výsledkem souladu těchto technologií bude zejména dostupnost maxima točivého momentu již od 1 300 otáček.
Volkswagen prozatím nezmínil konkrétní data o jízdní dynamice či spotřebě konkrétního vozu (ostatně zatím není není v žádném nabízen), nicméně ve druhém ohledu bychom vůči dosavadnímu 1,4litrovému čtyřválci TSI o výkonu 125 koní měli počítat s 10procentní redukcí spotřeby při současném zvýšení výkonu o 4 procenta. Zmíněná úspora jde přitom i na vrub deaktivaci poloviny válců (ACT), s níž je ale současný 1,4 TSI nabízen též. Kromě toho můžeme zmínit i přímé vstřikování paliva při tlaku až 350 barů nebo potažení stěn válců u silnější verze motoru atmosférickým plasmovým sprejem.
Dále je s novým motorem spojeno přepracování hlavy válců, variabilní olejová pumpa či potažení ložisek hlavní hřídele polymery, načež mohlo dojít k přepřáhnutí na olej 0W20 s nižší viskozitou. Usazení nepřímého chladícího systému do tlakového potrubí pak vedlo k jeho zvetšení, aniž by bylo nutné výrazně zvyšovat celé toto kombo. Systém navíc nyní dokáže ustát teplotu stlačeného vzduchu lišící se vůči tomu okolnímu až o 15 Kelvinů.
Dodejme, že motor 1,5 TSI Evo je dosavadní vrcholem „rodiny” EA 211, do níž patří už dnes nabízené tříválce 1,0 (zopakujme raději, že 1,5 TSI je čtyřválec) s výkonem začínajícím na 44 kW (60 koní). Do budoucna se u těchto motorů počítá s velmi širokým nasazením, kdy nabídnuty budou i verze spalující CNG či ethanol a stanou se také součástí hybridních pohonných jednotek. O tom všem nám ale VW řekne více až později.






Nová pohonná jednotka EA 211 TSI Evo bude zpočátku k mání ve verzích o výkonu 130 nebo 150 koní, později se přidá až 177koňová verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nejčtenější články
Iluze o dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy se rozplývá, v Nizozemsku je ve velkém nahrazují zpět dieselovými
1.3.2025Nová levná Lada kompletně odhalila svůj finální interiér a poprvé i kufr. Při jejích cenách to bude obrovský hit
1.3.2025Mercedes v problémech dál šetří, kde může, na svém klíčovém odbytišti se zbaví 15 procent zaměstnanců
1.3.2025Carlos Tavares dostal za přivedení Stellantisu do problémů nepochopitelně mnoho peněz, domů si po odchodu nese miliardy
1.3.2025V Evropě zaříznutá Honda Accord se jinde dál úspěšně prodává už v 11. generaci. A čeká ji další modernizace
1.3.2025
Živá témata na fóru
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 04.01. 04:42 - aups68
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.31. 22:52 - Zajda
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.31. 18:47 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.31. 17:04 - pavproch