Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo High Performance Drive-E: trojité přeplňování znamená 450 k, 225 k na litr
7.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Švédové představili koncept pohonné jednotky, která disponuje elektricky řízeným turbo-kompresorem. Díky tomu ze dvou litrů vydolovali 450 koní.
Skandinávská automobilka se v poslední době veze na vlně úspěchu. Kromě toho, že představila nové Volvo XC90, pustila do světa také první limitovanou edici 1 927 exemplářů. Ty byly vyprodány za pouhých 47 hodin, kromě toho však Švédové navýšili také celkové prodeje za prvních osm měsíců letošního roku, a to o 12,9 procenta v Evropě a o 36,9 procenta v Číně. Souběžně s tím sice mohou evidovat 10,9procentní pokles registrací v USA, celkově však mají co do činění s 9,2procentním globálním růstem.
Vedení značky dodává, že jedním z hlavních pilířů tohoto úspěchu je nová rodina agregátů Drive-E. Ta byla představena v loňském roce, přičemž z nabídky Volva postupně vytlačí pěti- i šestiválce. Stavět přitom bude pouze na čtyřech válcích a dvoulitrovém objemu, což na první pohled není mnoho. S novou koncepční pohonnou jednotkou však Volvo dokazuje, že „i s malým Kašpárkem se dá hrát velké divadlo“.
Dvoulitrový čtyřválec totiž dostal unikátní systém trojitého přeplňování, kdy kromě dvou klasických turbodmychadel najdeme pod kapotou také elektricky řízený turbo-kompresor. Ten přitom stlačeným vzduchem nezásobuje samotný agregát, nýbrž roztáčí ona dvě turba ve chvílích, kdy motor pracuje v nízkých otáčkách. Pod pravou nohou tak máte neustále k dispozici dostatek výkonu, a to navíc bez jakékoliv prodlevy.
Tomuto systému musela být uzpůsobena i palivová pumpa, která nyní pracuje při neobvykle vysokém tlaku 250 barů. Divit bychom se proto neměli výkonu 450 koní, jenž pohonná jednotka může posílat na přední nebo všechna čtyři kola. Její nízká hmotnost a kompaktní rozměry pak navíc přispívají ke snížení těžiště a rozložení kilogramů mezi obě nápravy, což prospívá ovladatelnosti.
Volvo tak naznačuje, že downsizing nemusí být vždy cestou do záhuby, i když s ohledem na litrový výkon 225 koní a především komplexnost motoru jsme zvědavi na jeho spolehlivost. Tu nám ale již ukáže čas, i když prozatím není jisté, kdy nová verze agregátu zamíří do prodeje. Jelikož ji ovšem značka bere jako důležitou součást vývoje, dočkat bychom se jí měli v každém případě a s ní snad i zase nějakého toho výkonného Volva...








V názvu nové pohonné jednotky, jež produkuje 450 koní, zatím figuruje slovo koncept. Aktuálně tedy není jisté, kdy agregát zamíří do prodeje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
I ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 2 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 3 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 5 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 6 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch