Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo High Performance Drive-E: 450 koní z čtyřválce v detailech, míří do výroby?
3.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové vložili svůj koncepční agregát pod kapotu stávajícího sedanu S60. Sériová verze by mohla pohánět jeho novou generaci.
Švédská automobilka nám sice nedávno představila nový model V60 Cross Country, který v první fázi bude k mání s 2,4litrovým pětiválcovým motorem. Tato pohonná jednotka však pro Volvo představuje již uzavřenou kapitolu. V té nové figurují pouze dvoulitrové čtyřválce označované jak v dieselové, tak i benzinové formě jako Drive-E. Agregát spalující vonnější oktany přitom dosud disponuje nejvyšším výkonem 320 koní (pokud v to nepočítáme verzi T8 Twin Engine, kde dalších 80 koní přihazuje elektromotor), do budoucna bychom se však od něj měli dočkat ještě většího výkonu.
Jistým vodítkem je přitom koncepční pohonná jednotka High Performance Drive-E, která počítá hned s trojím přeplňováním. Kromě páru klasických turbodmychadel zde totiž máme elektrický kompresor, který roztáčí agregát v nízkých otáčkách a eliminuje prodlevu. Zároveň přitom navyšuje výkon, díky čemuž můžeme v rámci technických parametrů referovat o 450 koních a 500 Nm točivého momentu.
Volvo tento motor vložilo pod kapotu současnéoh sedanu S60, aby tak demonstrovalo jeho schopnosti i spolehlivost. A zároveň poněkud rozdmýchalo spekulace o jeho možném využití u produkčních modelů. Šéf vývoje Peter Mertens sice uvádí, že „jsme dosud nerozhodli, zda agregát převedeme do série“, zároveň však dodává, že jeho osobní názor je více než kladný.
„Byla by škoda, kdybychom tak neučinili. Představte si, že by to byla jedna z pohonných jednotek, která by poháněla příští generaci modelů Polestar. Nebyla by to krása?“ S tím samozřejmě nelze než souhlasit, přičemž Volvu by tím rázem připadl světový primát mezi dvoulitry. Konkurenční Mercedes totiž z daného objemu zatím nabízí 360 koní, u Volkswagenu se pak dočkáme čtyř stovek.
Právě vozy jako A 45 AMG nebo chystaný Golf R400 jsou důvodem, proč se Volvo rozhodlo začlenit do bitvy o nejvyšší výkon. „Viděli jsme, že Mercedes má 360 koní,“ říká Michael Fleiss, šéf oddělení pohonných jednotek. „A tak jsem si pomyslel - počkat, my jsme nejlepší ve výrobě dvoulitrů, a proto musíme přijít s větší porcí. V té chvíli ovšem Audi naznačilo, že možných je až 420 koní.“
Rozhodnuto tak bylo, že motor musí nabízet 450 koní. Dosaženo toho bylo výrazným přepracováním základního dvoulitru, kdy dorazil nižší kompresní poměr, zesílené ojnice a tužší pružiny ventilů. Vylepšeno bylo také chlazení, mazání či palivová pumpa, na které Volvo spolupracovalo s firmou Denso a jejíž tlak narostl z 200 barů na 250 barů. Zvětšena byla i velikost vstřikovačů.
Podle Mertense je přitom veškerý tento vývoj nadmíru důležitý, neboť má zákazníkům dát najevo, že navzdory nižšímu objemu nepřicházejí o výkon. Kompaktní agregáty navíc snižují počet kilogramů nad přední nápravou a zároveň umožňují, aby část motorového prostoru mohla být zastavěna třeba elektromotory. Tím dojde k další redukci spotřeby.
Jsme tedy vskutku zvědavi, zda se pohonná jednotka opravdu do sériové výroby dostane. Ručičky vah přitom směřují spíše ke kladnému verdiktu, pár let to ale jistě zabere. Vhodnými kandidáty by se totiž mohla stát nová generace modelů S60 a V60, která se očekává někdy v roce 2016. Vrcholná verze by pak dorazila jistě o nějaký ten pátek později.
Koncepční agregát High Performance Drive-E usadilo Volvo do stávajícího sedanu S60. Sériová verze motoru by přitom mohla dorazit s příští generací modelu
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 11:08 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie