Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží

Že jakákoli rekuperace kinetické energie nemůže při úsporné jízdě snížit spotřebu o čtvrtinu, jsme věděli hned. Ono to ale Volvo myslelo trochu jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží

19.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že jakákoli rekuperace kinetické energie nemůže při úsporné jízdě snížit spotřebu o čtvrtinu, jsme věděli hned. Ono to ale Volvo myslelo trochu jinak.

Řadu nových informací k systému Volvo FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System) jsme vám přinesli relativně nedávno, když automobilka oznámila dokončení jedné části vývoje a avizovala testy systému v prototypech budoucích sériových aut. Mohlo by se zdát, že není co dodat, automobilka nám toho ale tehdy o mnoho více neřekla, teď jsme o poznání chytřejší. Stalo se tak díky kolegům z Green Car Reports, kteří dostali možnosti poznat prototyp Volva S60 vybaveného tímto řešením na vlastní kůži a zjistit k němu několik dalších detailů.

Abychom dlouze nechodili kolem horké kaše, sluší se nejprve vysvětlit ohromující, ale zjevně nereálně znějící avízo snížení spotřeby o čtvrtinu. Něco takového rekuperace kinetické energie jakéhokoli typu (tedy ani tato) nemůže standardně svést, neboť při klidné, rozumné jízdě maříte jen naprosté minimum energie vložené do auta motorem brzděním. Pokud pojedete economy run, rekuperovat prakticky nebude co a typické ježdění dnešních řidičů má k economy runu docela blízko. Při aktivní jízdě je možné leccos, ale kolik lidí takhle jezdí a je fér skrze jejich styl prezentovat možnou úsporu pro „běžného řidiče”, který opravdu nemá co rekuperovat? Asi ne.

Ale Volvo onu čtvrtinu nemyslelo tak, že přidá k motoru setrvačník a spotřeba klesne o 25 procent, je v tom jiný fígl. Volvo říká, že díky použití tohoto systému, který dokáže přidat motoru až 80 koní výkonu navrch, dosáhne výkonu pětiválcového motoru z menšího čtyřválcového a tím sníží jakoby standardní spotřeba auta sníží o čtvrtinu, i když špičkový výkon zůstane zachován. To už z ní reálněji, má to ale trochu jiný háček, spíše pořádný hák - zatímco u většího motoru máte k dispozici maximální celkový výkon kdykoli a pořád, u menšího s FKERSsem to bude jen někdy a chvíli. Jak dlouhou?

I to už víme. Volvo kolegům sdělilo, že jejich setrvačník dokáže uchovat 0,15 kWh energie a to je velmi, velmi málo. Nevíme, s jakou účinností jej dokáže vracet zpátky na kola, ale pokud by to bylo stejné jako v případě akumulátoru a elektromotoru (90 procent, těžko to bude podstatně lepší, nějaké ztráty tady také budou), pak jde o ekvivalent asi 0,06 litru benzinu v nádrži, to je kapka. Však setrvačník dokáže také vracet na kola oněch 80 koní po dobu pouhých 6 sekund (co i přibližně naznačuje efektivitu zpracování onéch 0,15 kWh energie), pak je mimo hru a musíte jej znovu roztočit nějakým tím brzděním.

Zajímavá je také informace o tom, jak dlouho vydrží setrvačník „nabitý”. Tedy přesnou křivku úbytku energie neznáme, Volvo ale říká, že se zcela „vytříská” až za 30 minut. To naznačuje, že půjde o relativně použitelné řešení, kdy takto nastřádanou energii nebudete moci využít pouze hned a nebo nikdy, ale skutečně třeba i po dojezdu do města při pár pozvolnějších křižovatkových startech. A pokud jde o start a maximální akceleraci, tady svede FKERS leccos - Volvo říká, že zrychlení z 0 na 100 km/h ubere v případě S60 T5, což je zatím první veřejně předváděný funkční prototyp, podstatných 1,5 sekundy a na stovku tedy zrychlí za 5,5 s.

Úkolem pro konstruktéry dále bude setrvačník odhlučnit, což asi nebude úplně snadné. Zřejmě si z mládí vzpomenete na projev setrvačníkových autíček, ten u Volva S60 asi nebude jiný - kolegové z GCR říkají, že systém zněl jako „motor proudového letounu skřížený s laserovou puškou”, zároveň ale konstatují že v prototypu nebyl odhlučněn vůbec, to prostě zatím pro konstruktéry nebylo téma.

Další detaily z prvního svezení si případně v angličtině přectěte přímo na webu GCR, kde jsou k dispozici i další fotky konkrétního prototypu. My už dodáme jen tolik, že celé řešení váží 60 kilogramů, což je spolu s kompaktními rozměry a pochopitelně i nižší cenou jeho hlavní výhoda vedle elektrických hybridů, které potřebují těžší a dražší kombinaci elektromotoru, akumulátoru a řady další prvků, FKERS je mnohem jednodušší.

My říkáme: proč ne, ale prosíme, neslibovat nesmysly. Tohle je systém, který může pomoci aktivnějším řidičům, aby byli efektivnější a/nebo rychlejší. Pro příznivce superúsporné jízdy neřeší prakticky nic, pouze jim přidá 60 kilogramů kvílícího harampádí, které spotřebu leda zvýší...


Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 1 - Volvo S60 FKERS prototyp 01Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 2 - Volvo S60 FKERS prototyp 02Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 3 - Volvo S60 FKERS prototyp 03
Prototyp S60 T5 se setrvačníkovým pomocníkem

Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 4 - Volvo FKERS nove foto 04Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 5 - Volvo FKERS nove foto 06Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 6 - Volvo FKERS nove foto 05Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 7 - Volvo FKERS nove foto 01Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 8 - Volvo FKERS nove foto 02Volvo FKERS: setrvačníková rekuperace pod lupou, spotřebu o čtvrtinu nesníží - 9 - Volvo FKERS nove foto 03
Dřívější oficiální obrázky celého řešení

Zdroj: GCR

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.