Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo chystá benzínové čtyřválce s turbem i kompresorem. Jako úplný vrchol nabídky
14.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volvo chce kompenzovat menší počet válců a nižší objem svých motorů dvojitým přeplňováním ne nepodobným technologii twincharger od VW.
Švédská značka Volvo loni oficiálně oznámila, že „je čas zastavit počítání válců“. Jak asi tušíte, tak hlavně směrem nahoru. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ prohlásil při této příležitosti Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum.
Jeho slova byla později potvrzena informacemi o nové generaci motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Automobilka avizovala, že půjde maximálně o čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek až na šedesát procent.
Nejnovějšího modelu V40 se toto rozhodnutí nedotklo. Zatím. Nový hatchback disponuje stávajícími pohonnými jednotkami a překvapivě se pod jeho kapotou objeví také přeplňovaný benzínový pětiválec T5 o výkonu 254 koní. Patrně se tak ale stane naposled. Všechna další Volva budou poháněna nejvýše čtyřválci a později i tříválcovými motory.
Prvním sériovým automobilem postaveným na zbrusu nové platformě SPA (Scalable Platform Architecture), která již s víceválcovými agregáty nepočítá, se stane nástupce modelu XC90 anebo příští limuzína S80. Jak už víme, Volvo chce chybějící objem a koně kompenzovat setrvačníkem FKERS (Flywheel Kinetic Energy Recovery System), akumulátory s elektromotorem v plug-in hybridech a samozřejmě přeplňováním.
Volvo má s nuceným plněním bohaté zkušenosti. Již nějakou dobu má v nabídce více turbomotorů než těch atmosférických a jeho konstruktéři zvládli v dieselech také sekvenčně zapojená turbodmychadla. Další vývoj švédsko-čínské automobilky se ovšem bude ubírat poněkud jinými cestičkami. Konkrétně těmi, které nedávno prošlapal a vzápětí začal opouštět německý koncern Volkswagen. Volvo totiž hodlá použít systém známý pod označením „twincharger“.
Stejně jako VW, také Volvo použije kombinaci turbodmychadla poháněného výfukovými plyny a mechanického kompresoru. V nízkých otáčkách se o okamžitý nárůst tlaku v nasávání má postarat kompresor, o něco později se pak připojí turbo, které ve vysokých otáčkách zajistí vyšší výkon.
Ačkoli to vypadá, že Volvo prostě okopírovalo technologii Volkswagenu, patrně to tak nebude. Švédové nezapomněli připomenout, že systém kombinovaného přeplňování používaly už před dvaceti lety jejich dieselové lodní motory série KAD.
Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že to není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům Volva. Tím spíše, že se tak děje pouze pod vlajkou Bruselu a jeho systému pokut za „nadlimitní emise” CO2. Snad už ani nemá smysl opakovat, že ze strany zákazníků vozů jako je Volvo S80 nebo XC90 žádná poptávka po tak masivním downsizingu neexistuje...
První Volvo s novou generací motorů se stane nástupce současného modelu XC90
Zdroj: motorauthority.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva