Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen vyvíjí lithium-vzduchové baterie s až trojnásobnou kapacitou
17.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Wolfsburg pracuje na nových bateriích, e-Golfu by zajistily dojezd až 628 km. Není to nová technologie, využití hlavně omezená životnost a zatím i cena.
Americká Tesla pracuje na lithium-iontových bateriích s větší kapacitou. Vzhledem k jejich limitům je zřejmě bude muset fyzicky zvětšit a nechat je využívat hlavně síť veřejných rychlonabíječek, a tak se vyhnout problémům s použitím domácích přípojek. Tímto způsobem se snaží zlepšit dojezd svých elektromobilů Američané, Němci naopak pracují na nové technologii, která má při zachování velikosti a hmotnosti baterií zvětšit jejich kapacitu až čtyřnásobně.
Alespoň takto kreslí budoucnost wolfburských elektromobiů Dr. Heinz-Jakob Neusser, člen představenstva Volkswagenu pro vývoj. Na ženevském autosalonu hovořil o tom, že s firmou Sanyo, současným dodavatelem lithium-iontových baterií, se při zachování ještě snesitelných rozměrů a a hmotnostidostali na 24 - 28 kWh kapacity. Nové baterie, které prý vyvíjí Wolfsburg sám, má nabídnout 80 kWh, tedy přibližně trojnásobek.
Neusser neřekl, jak takové kapacity chtějí dosáhnout, ale nepopřel lithium-vzduchovou technologii. Její výhody jsou výrazně vyšší hustota energie, tedy množství energie, které je možno uchovat na 1 kg hmotnosti akumulátoru. Lithium-vzduchové baterie se s teoretickou hustotou energie až 12 kWh/kg blíží benzínu, který má 13 kWh/kg. Je ale třeba říci, že jde o hodnotu vskutku ryze teoretickou a s tak vysokou pro praxi zdaleka nepočítá ani VW - dnešní typické Li-ion akumulátory používané třeba Audi R8 e-tron dosahují hustoty sotva 0,1 kWh na kilogram, tedy nesrovnatelně méně než konvenční paliva, a to i při zvážení účinnosti spalovacího motoru. Pokud by technologie Li-Air měla přinést troj- nebo čtyřnásobek (a ani účinnost elektrického pohonu není stoprocentní), bavíme se přibližně o 0,3 kWh na kilogram, a to je vedle benzinu nebo nafty stále zlomková hodnota.
A jak lithium-vzduchové baterie fungují? Zjednodušeně řečeno, vydávají energii oxidací lithiových desek, tedy vstřebáváním kyslíku, při nabíjení je chemická reakce opačná. Ta není úplně nová, na světě je už od sedmdesátých let, zatím však není masivněji využívána. Je na dobré cestě se stát náhradou lithium-iontových baterií v elektromobilech, protože právě zde je při velké kapacitě baterií problém s velikostí a hmotností . VW e-Golf údajně zvládne s 24,2 kWh ujet až 190 km, přičemž jen akumulátory váží pře čtvrt tuny. 80kWh baterie o stejné hmotnosti by mu zajistila teoretický dojezd 628 km, což je vzdálenost alespoň nějak blízká té, kterou podle katalogů ujedete na plnou nádrž benzinu nebo nafty ve standardním Golfu (cca dvojnásobek).
Důvodem, proč se tato technologie zatím nevyužívá, je omezená životnost - akumulátory ztrácí podstatnou část své kapacity už během jediného nabití a jako úspěšné jsou prezentovány projekty, během nichž ztratily Li-Air baterie jen pár procent kapacity během stovky dobití, i to je velmi mnoho. Dalším podstatným faktorem je za současného rozvoje pochopitelně i cenová náročnost - Li-ion jsou dnes relativně levým řešením, přesto už e-Golf s těmito bateriemi stojí skoro milion. Úskalím je v neposlední řadě i doba nabíjení - pokud jsou akumulátory „hajsavé” na dobíjecí cykly, dobíjet je během krátké chvíle není bez následků. Pokud navíc mají mít k dispozici 80 kWh kapacity, ze standardní 230V zásuvky je budete dobíjet okolo 24 hodin. To není zrovna uživatelsky přívětivé, zvláště pokud máme na paměti, že i 80 kWh „v elektrice” je ekvivalentem asi 22 litrů benzinu v nádrži. Jak rychle dojedete s takovým kvantem paliva třeba ve výkonnějším autě, asi víte nejlépe sami...
Dr. Heinz-Jakob Neusser zmínil také změny v přístupu Volkswagenu k palivovým článkům. Wolfsburg upustil od vývoje článků využívajících kyselinu fosforečnou a vysoké teploty a věnuje se tradičním vodním/vodíkovým článkům. Neusser vidí tento způsob uchování energie jako další verzi baterií pro elektromobily a rivalitu mezi oběma přístupy vítá, protože podle něj „zaručí maximální výsledky”.







Současný VW e-Golf údajně ujede 190 km, ve vývoji však jsou lepší, lithium-vzduchové baterie
Živé představení si e-Golf odbyl v Ženevě
Zdroj: The Telegraph
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 3 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva