Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen VAQ: přibrzďování kol XDS nahradí aktivní diferenciál
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Německý koncern VW hodlá nahradit elektronickou náhražku samosvoru aktivním elektronicky řízeným diferenciálem. Poprvé se objeví v novém GTI.
Elektronicky řízené přibrzďování kola na vnitřní straně zatáčky zabraňující jeho prokluzu je vcelku fajn nápad, jak ušetřit za samosvorný diferenciál. Má to ale také svá nepříjemná úskalí. Pro běžné řidiče je podobná technologie používaná třeba Alfou Romeo, BMW nebo koncernem Volkswagen naprosto postačující a většinou ani nezaregistrují, že se tam dole odehrává nějaký boj o přilnavost mezi pneumatikami a asfaltem.
Při opravdu rychlé jízdě třeba na okruhu lze ale velmi snadno rozpoznat, kde má taková „elektronická uzávěrka diferenciálu“ svá slabá místa. Třeba výraznější přehřívání brzd urychlující jejich vadnutí, zvýšené opotřebování destiček i kotoučů, nekonzistentní účinek a v neposlední řadě také zvyšování celkových ztrát. Výrobci používající techniku pracující na podobném principu jsou si těchto nevýhod dobře vědomi a někteří z nich se rozhodli s tím něco dělat. Nově třeba Volkswagen.
Koncern VW dodává do svých ostřejších modelů GTI, GTD nebo těch z řady R systém XDS, který odpovídá výše uvedenému. S tím by měl být ale s nástupem Golfu sedmé generace (naplánované na letošní rok) konec. Německá automobilka vyvinula diferenciál nazvaný VAQ.
Není založen na čistě mechanickém principu jako třeba Torsen, ani hydraulickém, jako používá třeba BMW M3, ale je ovládán elektronicky. Za normálních okolností se bude chovat jako běžný otevřený diferenciál a jeho schopnosti se začnou projevovat pouze v extrému při prokluzu. Čím více budou mít jednotlivá poháněná kola tendenci prokluzovat, tím více bude řídicí jednotka využívat svorný účinek lamel integrovaných po obou stranách výstupních hřídelí.
Systém VAQ by měl podle Volkswagenu přinést „více agility v chování řízení a tím i celého vozu“. Podle interních zdrojů se při testech ukázalo, že prototyp Golfu vybavený novým typem diferenciálu byl na jedno kolo na Nürburgringu o osm vteřin rychlejší než stejný stroj se současnou technikou XDS. A to je hodně velký rozdíl.
Podle inženýrů VW dokáže VAQ, které svou konstrukcí není objevné a na podobném principu pracují diferenciály u některých sportovních vozů, pracovat natolik jemně, že se téměř vyrovná tradičnímu mechanickému samosvoru. Pokud se ptáte, jestli není potom jednodušší a levnější osadit ostré Volkswageny klasickým samosvorným diferenciálem, tak tohle lze brát jako indikátor, že asi není. Každopádně příznivci rychlejšího svezení budou doufat, že si Volkswagen nenechá VAQ jen pro sebe a že se podělí se svými koncernovými sourozenci.

S novým aktivním diferenciálem VAQ je počítáno především u nejvýkonnějších modelů, tedy zejména u typů GTI a R
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 49 minutamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 2 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 3 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 5 hodinamiDlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva