Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen představil dva nové motory. Jeden je jeho jasná budoucnost
28.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
VW ani letos nechybí na motorovém symposiu ve Vídni a i když zdánlivě nepřivezl žádnou velkou novinku, jedna z těch menších je klíčová.
Na přelomu dubna a května se ve Vídni tradičně pořádá sympozium věnované pohonným jednotkám. Loni zde byly představeny především motory aut sportovních značek, ať již šlo o šestnáctiválec Bugatti, osmiválec Porsche či načtyřikrát přeplňovaný dieselový šestiválec BMW. Letos si prozatím musíme vystačit se skromnějšími díly, neboť Volkswagen zatím aktuálně vyrukoval jen s litrovým tříválcem, který byl uzpůsoben spalovaní zemního plynu, a mikrohybridní jedna-pětkou. Právě ta je ale důležitější, než se na první pohled může zdát.
Začněme ale u motoru spalujícího zemní plyn. O tom se občas hovoří jako o palivu budoucnosti, které by mohlo nahradit ropu. Wolfsburg s auty na CNG koketuje již od roku 2002, naposledy nás obdařil jedna-čtyřkou a tento čtyřválcový agregát teď doplňuje novinka 1,0 TGI. Zpočátku má pohánět hlavně vozy nabízené na jihoamerickém trhu, tedy třeba Volkswagen Gol. Posléze by ovšem měla být k dostání také u evropských modelů Polo či up!.
Agregát vychází z již známého tříválce 1,0 TSI, dostal ale nové vnitřnosti. Klíčovým prvkem pro snížení emisí je co nejrychlejší ohřátí katalyzátoru a následné udržení optimální teploty. Z toho důvodu Volkswagen zavedl speciální provozní mód, ve kterém motor v jednom z válců spaluje chudou směs hořící při vyšších teplotách.
Lambda sonda má navíc elektrické vyhřívání, svou regulační funkci tedy může zahájit již deset sekund od studeného startu, a to dokonce i za předpokladu, že výfuk je stále studený a dochází v něm ke kondenzaci vodních par. Výsledkem má být nebývalá ohleduplnost k životnímu prostředí, konkrétní hodnoty ovšem značka nezmiňuje. Pouze dodává, že tříválec produkuje 66 kW (90 koní).
Volkswagen se přitom snaží nebrat na lehkou váhu celý proces mobility, tedy nikoliv jen pohonnou jednotku, ale také palivo. Tím může být zemní plyn, jehož spalování samo o sobě ve srovnání s jízdou na benzín snižuje emise CO2. Další možností je provoz na biometan produkovaný z ze zemědělského odpadu, tam jsou absolutní emise ještě nižší. VW této syntetické směsi říká e-gas a popisuje ji jako ideální, neboť vychází ze znovuobnovitelných zdrojů a snadno se skladuje.
Zatím nebylo řečeno, kdy se 1,0 TGI dočká prvního reálného nasazení. Nicméně nové Polo čeká živý debut v září ve Frankfurtu, verze na zemní plyn by tak mohla dorazit někdy na počátku příštího roku. Ještě před tím by ale Volkswagen měl novým tříválcem osadit auta na jihoamerickém trhu, hovořit tedy můžeme ještě o letošku.
Přesunout se můžeme k motoru 1,5 TSI Evo, který zdánlivě nový není. Sám o sobě nikoli, nyní byl ale doplněn automatem DSG DQ200 a kompaktní lithium-iontovou baterií. Právě ta posouvá možnosti vozu dále, neboť slouží pro obsluhu mikrohybridního systému, který dovolí další zvýšení provozní efektivity.
Systém jednak funguje tak, že zcela vypíná motor při vyřazení na neutrál (tzv. plachtění), čímž činí aktuální spotřebu zcela nulovou i bez brzdění motorem. Toto řešení funguje při rychlostech do 130 km/h, přičemž k deaktivaci 1,5litrového čtyřválce dochází okamžitě ve chvíli, kdy dá řidič nohu z plynového pedálu (je tu automatická převodovka, takže na neutrál si systém vyřadí sám). Dle Volkswagenu má jen tato funkce zredukovat spotřebu paliva o 0,4 l/100 km při běžném, každodenním ježdění. Jakmile je pak fáze plachtění ukončena, motor se připojí pomocí startéru či spojek.
Novince pak nechybí malý elektromotor sloužící jako startér i generátor, který dokáže zajistit vyšší míru rekuperace kinetické energie při deceleraci a také pomalý pohyb například v kolonách jen na elektrický pohon. Systém dále umí pomoci při akceleraci zejména v z nízkých otáček, kdy spalovací motor podává jen omezený výkon.
Bližší podrobnosti automobilka k agregátu nedodává, tedy až na fakt, že debutovat bude pod kapotou Volkswagenu Golf TSI BlueMotion, v prvé řadě zřejmě jen s možností vypínání motoru při vyřazení na neutrál, možnost pomalé jízdy na čistě elektrický pohon se přidá až později.
VW nicméně o mikrohybridech hovoří jako o jasné budoucnosti a už příští Golf jej má dostat standardní řešení pohonu, přinejmenším v některých verzích. To samé by se mělo týkat i nové Octavie a dalších koncernových aut - jednou zkrátka má přijít den, kdy „nemikrohybridní” Volkswagen skoro nebude existovat. Jako předstupeň další „elektrifikace”, pochopitelně...
Nová pohonná jednotka 1,0 TGI, jíž Volkswagen zatím ukázal na jediné fotce...
...doplní dosavadní jedna-čtyřku, která je taktéž schopna spalovat jak benzin, tak CNG
Motor 1,5 TSI Evo1 dostal mikrohybridní systém, takový pohon má být jednou vlastní všem koncernovým kompaktům
VW také připomněl svou novou architekturu pro elektromobily, která má jednou změnit svět aut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva