Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen MQB: platforma nového Golfu, Octavie či Passatu představena
2.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V hlavní centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu byl představen zřejmě nejdůležitější konstrukční celek koncernu - platforma MQB. S čím přichází?
To na co se díváte, je platforma zcela nového Golfu sedmé generace. Ale taktéž budoucí Octavie, Passatu, Ibizy, A3, Beetlu, Scirocca, Superbu, Pola, Fabie, Tiguanu, Sharanu, Rapidu... a tak bychom mohli pokračovat dále a vyjmenovat prakticky kompletní modelový mainstream německého koncernu Volkswagen. Celkem bychom napočítali asi šedesát automobilů.
Vůbec prvním autem, které dostane šasi nazvané Modularer Querbaukasten - dále jen MQB, bude Audi A3 třetí generace, jenž se představí za měsíc v Ženevě. Na podzim je pak naplánován Golf VII, ale to teď není až tak moc důležité. Podstatné je, že máme možnost podívat se na patrně nejflexibilnější platformu, kterou kdy svět spatřil. Byla navržena tak, aby byla kompatibilní s výrobními nástroji v jakékoli továrně VW, která naběhne na standardy MQB. Mírně přitaženo za vlasy by proto mělo být už za pár let možné na jedné lince montovat vedle Passatu CC třeba Fabii, nebo souběžně se Sciroccem stavět Superby.
Systém je prostě nastaven tak, aby na jednom místě mohla být produkována auta s různým rozvorem, délkou, rozchodem i šířkou. A MQB tyto neuvěřitelné variace skutečně nabízí. Lidé zasvěceni do plánu tvrdí, že sjednocení pomůže továrnám začleněným do programu značně zvýšit produktivitu. Výrobu urychlí třeba další klíčový aspekt platformy - jednotný montážní systém benzínových a naftových motorů skloněných pod stejným úhlem a vždycky napříč (odtud ono německé slůvko quer).
V oblasti modularity konstrukčních celků jsme ale nové metody VW nepopsali ani zdaleka kompletně. Zahrnuje i ty nejmenší detaily jako jsou třeba společné průměry nábojů kol, rozestupy pedálových skupin, elektrické rozvody, klimatizace či kostry opěradel, a pokud se vrátíme zpátky k pohonným jednotkám, MQB počítá také s nasazením hybridní techniky, plug-in technologií či elektromotorů.
Volkswagen nicméně slibuje u svých aut velký posun vpřed po všech stránkách. Například sedmá generace Golfu bude větší, ale o 60 kg lehčí než předchůdce (srovnatelná s Golfem IV) a díky rozsáhlejšímu použití vysokopevnostních ocelí výrazně pevnější a bezpečnější. O zlepšení jízdních vlastností se má postarat rozsáhlejší nasazení hliníku v zavěšení. Není divu, že Volkswagen mluví o MQB jako o „páteři lehkých a bezpečných aut”.
Jejím nositelem má být samozřejmě dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě, model Golf a k udržení vedoucí pozice mu automobilka pomůže nejen moderní karoserií. Jako vždycky i teď to bude třeba bohatý výběr motorů. Základ těch zážehových bude postaven na čtyřválci 1,2 TSI o výkonu 85 nebo 105 koní. Nad nimi bude čtrnáctistovka TSI, který nemá s tou předchozí mnoho společného - jde novinku se systémem vypínání válců a postavenou s větším podílem hliníku, tudíž o 16 kg lehčí ve srovnání s minulým agregátem 1,4 TSI.
Pod kapotou Golfu se objeví také hybridní strojovna spojující přeplňovanou čtrnáctistovku s 20kilowattovým elektromotorem. Celkový výkon se zvýší na zhruba 150 koní a 250 newtonmetrů točivého momentu. Elektromotor plug-in provedení posílí na 80 kW a spotřeba by měla (podle normy) spadnout na rovné dva litry na sto.
Diesely budou zastupovat čtyřválce 1,6 a 2,0 TDI pokrývající výkonové spektrum od 90 do 190 koní, přičemž ty nejúspornější verze mají podle Volkswagenu jezdit za 3,5 l/100 km. Na nejspodnější příčku firma později postaví naftový motor o objemu jen 0,8 litru. Standardem ve všech vozech se stane šestistupňový manuál, DSG se sedmi kvalty dostanete za příplatek.
K bezpečnostním prvkům výbavy se zařadí systém sledování únavy řidiče a rovněž něco vzdáleně připomínající Pre-crash používaný v Mercedesech (před nárazem bleskově zavře okna, přitáhne pásy a po prvním nárazu naplno aktivuje brzdy). V kombinaci se silnějšími motory Golf dostane novou verzi elektronicky řízeného diferenciálu simulujícího uzávěrku, který firma testovala v závodním Sciroccu na čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu - tato varianta XDS bude fungovat jako aktivní systém se schopností vektorovat síly a pomáhající se zatáčením.
V kabině „sedmičkového” Golfu se objeví multifunkční mediální rozhraní s dotekovou obrazovkou o uhlopříčce pět až osm palců a připomínající svým ovládáním iPad.
Podobné prvky pak můžeme očekávat pod kapotou třetí novodobé generace Škody Octavia a vůbec všech koncernových kompaktů koncernu VW. Samotnému MQB se ale jen tak nevyhneme bez ohledu na třídu a velikost vozu. Jak moc je vám takový postup blízký (není sporu o tom, že ze strany Volkswagenu jde hlavně o snížení výrobních nákladů) necháváme na vašem zvážení, německá firma ale měla touhu se tímto řešením pochlubit.
Na platformě MQB bude postaveno celkem 60 modelů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 4 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 7 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel