Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vědci vyvinuli zcela nový typ motoru na bázi kvantové termodynamiky, může nahradit spalovací i elektrické motory
27.12.2023 | Petr Prokopec
Je to přesně ten moment, kdy si uvědomíte, jak absurdní je nařizovat jakékoli technické řešení čehokoli na dekády dopředu. Vývoj letí stále dál a poznatky z oblasti širší veřejnosti neznámých kvantových jevů mohou udělat slepou větev z čehokoli dnes známého.
Průmyslová revoluce a rozvoj lidstva jsou od svého začátku primárně založeny na využívání tepelné energie získané spalováním různých druhů látek. Nejdříve jsme ji využívali na prostý ohřev či přípravu pokrmů, později přišly ke slovu stroje, které ji buď přímo nebo prostřednictvím elektrických soustav dokáží přeměnit na mechanickou práci. Zkoumání mikrosvěta ale naznačuje, že bychom vedle jaderné fúze mohli najít i jiné cesty, jak využít nesmírné množství energie, která se ukrývá všude kolem nás.
Začneme-li při zkoumání našeho světa studovat mikroskopické detaily, pod určitou úrovní narazíme na chaos, se kterým si nebudeme vědět rady. Pokud ale spolu se zvětšováním měřítka budeme snižovat i teplotu, chaos se bude pomalu uklidňovat, až v blízkosti absolutní nuly nastane ve světě řád. Na jedné straně uvidíme na energetické podlaze shluknuté bosony neboli částice zajišťující přenos energie, na druhé straně budou na žebříčku energetických hladin na sobě naskládány fermiony, částice dávající našemu světu jeho hmotnou podobu.
Soubor fermionů bude mít v tuto chvíli značně vyšší energii než soubor bosonů. Daly by se fermiony „spálit” na bosony a tuto energii získat? Už kolem roku 2000 bylo objeveno, že pokud je na plynný oblak fermionů aplikováno správné magnetické pole, fermiony vytvoří páry a začnou se chovat jako bosony. Na to samozřejmě navázala otázka, zda jde o vratný proces, který by šlo opakovat.
Experimentálně se to podařilo týmu vědců z univerzity v Kaiserslautern-Landau vedeným profesorem Arturem Widerou. Ti dokázali sestrojit kvantový motor, který střídáním procesů bosonizace a fermionizace připomíná klasický pístový motor. Rozdíl je ten, že místo toho, aby tlak na píst vytvářely zápal a hoření směsi, pohonnou sílu zde poskytuje změna fundamentálního kvantového stavu plynu uzavřeného pod pístem.
Ovšem zde přichází onen háček, na kterém často uváznou snahy o převedení laboratorních pokusů do praxe. Zatímco v případě sestrojení pístového spalovacího motoru jde maximálně o strojírenský oříšek, u kvantového motoru představuje spalovací komoru magneticko-optická past, ve které je uzavřen oblak atomů Lithia 6. Ten změnou parametrů pasti prochází čtyřdobým cyklem podobným tomu, který známe od spalovacích motorů: komprese fermionového plynu, fermionizace (zápal), expanze plynu and bosonizace (sání, neboli dodání energie).
Zanedbají-li se nesmírné energetické náklady na uvedení a udržování celé soustavy při teplotě blízké absolutní nule a provoz magneticko-optické pasti, dosahuje zmíněný proces efektivity 25 %, přičemž vědci očekávají, že by mohli dosáhnout až 50 %. To je jistě zajímavá hodnota.
Jak jste patrně pochopili, nejde o motor v pravém slova smyslu, neobsahuje žádné pohyblivé součástky a tím pádem jej v současné podobě těžko půjde použít k pohonu čehokoli, auta nevyjímaje. Ovšem jako každý takový experiment provedený v rámci základního výzkumu, i tento posouvá naše znalosti o notný kus dál. Schopnost využití kvantové termodynamiky by naši civilizaci posunula o úroveň výše asi tak, jak to udělal parní stroj. Popsaný kvantový motor je jedním z prvních krůčků, které mohou za pár dekád způsobit revoluci a nahradit všechna dnes známá řešení.


Vědci z univerzit v Kaiserslautern-Landau a ze Stuttgartu, stejně jako ti z okinawského vědeckého institutu, dosáhli zajímavého průlomu na poli kvantové mechaniky. Od jejího příchod pod kapoty aut nás ale dělí spíše dekády, ne měsíce či roky. Foto: Rheinland-Pfälzischen Technischen Universität Kaiserslautern-Landau, tiskové materiály
Zdroje: Spektrum, Rheinland-Pfälzischen Technischen Universität Kaiserslautern-Landau
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
před hodinouČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Superpole Manzi, 20. Vostatek včera 19:28
- Superbiky v Doningtonu včera 17:22
- Fabio Di Giannantonio nejrychlejším v pátek včera 16:24
- Vietti Top, 7. Salač včera 16:17
- David Muňoz první v Moto3 včera 16:13
Nejnovější články
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
před hodinouÚpadek VW pokračuje, začal zavírat továrny v Číně, kde vyrábí i Škody. Děje se tak poprvé v historii
před 2 hodinamiMercedes vážně umí potěšit zákazníky. Po sérii požárů poslal desítky tisíc vozů do servisů, lidem vrací podstatně horší auta
před 4 hodinamiHyundai zaměstnává v Evropě slušné mimoně. Tento říká, že manuály „nikdo nechce” a spalovací sporťáky jsou vedle elektromobilů „zklamání”
včeraRenault udělal z Dacie další vlastní model. Stvořil tak hezčí, výkonnější a vybavenější auto, které bude pořád levné
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 07.11. 14:41 - pavproch
- BMW Divize 07.11. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.11. 10:33 - pavproch
- VZKAZY 07.11. 10:31 - pavproch
- Rychlodotazy 07.11. 09:13 - Vrooom
- Další zajímavá autovidea 07.10. 14:56 - Vrooom
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.10. 14:37 - 911T
- Letní pneu 195/55 R16 91H 07.10. 06:37 - Sught1986