Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Už se ví, jak zabránit krádežím aut zneužitím bezklíčového vstupu. Řešení je geniálně jednoduché
27.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je to ten nápad, po jehož představení si říkáte, proč někoho nenapadl dávno. Má učinit přítrž paradoxu, že moderní auta se kradou snáz než ta starší.
Systém bezklíčového přístupu do automobilu se dostal pod kůži snad každému, kdo ho jednou začal používat. Stačí mít u sebe klíč (či lépe řečeno modul), přijít k autu, chytit za kliku a automobil sám odemkne. Startování probíhá tlačítkem opět bez nutnosti hledat po kapsách svazek klíčů. Pohodlnost vládne světu, proto se tato vymoženost zařadila do výbavy snad všech nových automobilů, jenže na všem se najdou mouchy.
V případě tohoto systému je to spíše pořádná masařka - bezklíčový vstup totiž velmi usnadňuje „práci” zlodějům. Tomuto problému se věnujeme už dlouho a už jsme vám ukazovali i videa, jak snadné je auto s „keylessem” ukrást. Bezklíčový systém totiž pracuje na principu rádiových vln, kterým komunikuje klíč s vozidlem. Stačí tedy zesílit jeho signál, když jej máte kupříkladu doma v předsíni a přenést jej k vozu stojícímu klidně kilometr daleko. Ten si myslí, že máte klíč v kapse a auto je možné bez poškození odemknout a nastartovat. A protože jednou nastartované auto už se ani bez přítomnosti modulu nevypne, můžete s ním dojet klidně na světa kraj.
Kouzlo je nejen v tom, že auto takto lapkům padne do rukou ve stoprocentním stavu, jejich aktivita je i velmi nenápadná - žádné rozbíjení oken nebo páčení zámků, žádné otálení před startem. Pro okolí vypadají dobře vybavení zloději stejně jako lidé, kteří usedají do svého vlastního vozu. A vzhledem k tomu, že zesílení signálu nevstupuje do samotné komunikace mezi autem a klíčem, stala se technika umožňující tyto jednoduché krádeže i velmi dostupnou.
Přesně tento problém byl dosud noční můrou všech automobilek, protože si nevěděly rady, jak riziko eliminovat. Přestat poskytovat keyless pro ně nebylo řešením, na to jde o příliš žádaný prvek komfortní výbavy. A dřívější test německého ADAC ukázal, že jde opravdu o obecný problém - odolat tomuto způsobu zneužití nedokázal ani jeden vůz, který tehdy testoval. Vyzkoušeno bylo celkem 180 aut a do jednoho je svedlo oklamat zařízení koupené na internetu za asi 2,5 tisíce Kč.
Od té chvíle uplynula už spousta času a žádné řešení zatím nebylo k dispozici. Potíž to byla hlavně pro majitele vozů velmi žádaných zloději - např. majitelům Land Roverů už pojišťovny dokonce odmítaly uzavřít pojistku, pokud člověk neměl uzamčenou garáž. Není tedy divu, že právě Land Rover přišel jako první s řešením, které je vlastně velice jednoduché. Automobilka začala používat speciální čipy, které umí nejen to, co ty dřívější, dokáží navíc skrze délku trvání vysílání rádiového signálu velmi přesně spočítat vzdálenost klíče od automobilu. Pokud ta překročí naprogramovanou hodnotu, je zde podezření, že signál byl nějak zesílen a auto se neodemkne resp. nebude nastartováno.
Premiérově tuto ochranu dostal Land Rover Discovery, který otestoval znovu německý ADAC a konstatuje, že jde o vůbec první auto, které dokáže pokusu o krádež s pomocí zesílení signálu odolat. Je to historický mezník, neboť předpokládáme, že nyní se stejným směrem vydají i další automobilky. Zloději by tak mohli mít o dost těžší život - byl to totiž nejspíše právě rozmach systémů bezklíčového vstupu, který stále v posledních letech za rychle rostoucím počtem krádeží novějších aut...




Zjednodušená schémata ukazují typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Dosud tak nebylo problémem zkrátka nasimulovat blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A pak s autem zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Land Rover Discovery je nyní prvním vozem, který těmto systémům dokáže odolat. Speciální klíč s chytrým čipem dostanou následně další modely britské společnosti Jaguar Land Rover a časem snad i všechna auta na trhu
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
před 5 hodinamiMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejčtenější články
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025Elektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
13.3.2025Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
13.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025Sbohem, třícípá hvězdo. Mercedes právě odpravil sám sebe novým CLA, je to nevzhledné, lacině působící 2,1tunové zklamání
14.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva