Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ubližuje v autě něčemu brzdění motorem? Či existuje jiný důvod, proč to nedělat?
15.5.2018 | Petr Miler
Někteří lidé místo brzdění motorem raději vyřadí a použijí jen nožní brdu, nebo při deceleraci zmáčknou pedál spojky. Má to nějaký rozumný důvod?
Představu o tom, co je to brzdění motorem, snad má každý řidič, ať jezdí s autem měsíc nebo deset let. Princip jeho funkce jsme probírali v minulosti - u benzínového motoru se uzavře škrticí klapka a tak vznikne v sání podtlak, který zpomaluje písty. O čem jsme však nepsali, je, jestli je pro motor a auto obecně vhodné brzdit motorem nebo existují efektivnější cesty k deceleraci.
Právě nad tím se na základě dotazů v diskuzích zamyslel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Mnozí lidé totiž v autě s manuální převodovkou při zpomalování automaticky vyřazují na neutrál nebo mačkají spojku, neboť mají pocit, že zatěžování motoru stejnou činností něčemu ubližuje. Je na tom něco pravdy?
Něco málo ano, ale opravdu jen velmi málo. Brzdění motorem je z uživatelského hlediska jediná věc - když máte za jízdy zařazeno, pustíte plyn. Nic víc. Spojka do toho nijak nevstupuje, dokud nepotřebujete při brzdění motorem podřadit. Motor se tedy otáčí díky kinetické energii vozu, která do něj přes převodovku vstupuje od hnaných kol. Motor nespotřebovává žádné palivo, je-li aspoň trochu moderní a vybavený vstřikováním paliva. Pouze se maže a volně protáčí, jako by byl hnán palivem.
Přílišné opotřebení motoru tedy nehrozí, podobně silentbloky nebo spojka netrpí žádnou podstatnou zátěží. Tedy, pokud nenecháváte spojku prokluzovat ve snaze regulovat brzdnou sílu motoru, anebo pokud nespoléháte na ono škubnutí při rychlém uvolnění spojky po přeřazení. To je ale jediné opotřebení, které reálně hrozí, možná ještě s přetočením motoru, pokud byste podřadili příliš brzy nebo jeli z takového kopce, že by se přetočil neschopností auto dostatečně brzdit. Ale pokud se vám tyhle věci nestanou, všechno je v pořádku.
Motor sám pochopitelně nějakou činnost vykonává a opotřebovává se více, než kdyby nedělal nic. Není to však signifikantní - opotřebení motoru je jen nepatrně odlišné od toho, které utrpí na volnoběh, protože motor v podstatě žádnou zátěž. S chlazením motoru potíž není - protože do něj není vstřikováno palivo a tedy nedochází k hoření směsi, motor dokonce chladne. Kdybyste v chladicím okruhu neměli termostat a dlouhou dobu s kopce brzdili motorem, motoru může klesnout teplota i pod ideální pásmo, říká Jason z vlastní zkušenosti.
Jsou dokonce situace, ve kterých je brzdění motorem v podstatě nutnost, typicky při sjezdu s alpských průsmyků. Sporťák je jedna věc, ale s plně naloženou osmimístnou dodávkou nebo větším kombíkem je cestou dolů s takového San Bernardina - i „po hlavní”, tedy tunelem, nejen skutečně s průsmyku - velmi snadné brzdy „uvařit” a tedy ztratit jejich brzdný účinek. Není ostatně problém narazit v Alpách na kouřící auta těch, kteří cestou dolů neustále drobně přibrzďují místo toho, aby s nízkou zařazenou rychlostí nechali auto jet pomalu díky brzdnému účinku motoru.
Brzdění motorem tedy navíc výrazně snižuje opotřebení brzdových kotoučů a destiček. Zde si vezměme na pomoc elektromobily, které velkou část, ne-li většinu, brzdného účinku vytvářejí regenerativní funkcí motoru - tedy, že elektromotor využívá pohybu vozidla k dobíjení baterií. Tím samozřejmě vytváří odpor a auto zpomaluje. V řadě případů to k dostatečnému zpomalení stačí, takže vůz normální brzdy vůbec do hry nemusí zapojit. A u moderních konvenčních aut pořád platí, že při brzdění motorem není spotřebováváno žádné palivo, takže i jeho spotřeba je nižší než když vyřadíte a brzdíte jen brzdami, v tu chvíli se motor musí ve volnoběžných otáčkách udržet „sám”.
Stručně řečeno - brzdění motorem je prospěšné pro auto i pro vaši peněženku, pokud ho neděláte špatně. Proto se ho není důvod bát, ať už žijete kdekoli, naopak je to technika hodná doporučení. Zejména v hornatějším terénu vám snadno může ušetřit peníze na servisu brzd a nakonec i na onom palivu...
U benzinových jednotek funguje brzdění motorem velmi jednoduše díky podtlaku za zavřenou škrticí klapkou, decelerovat tedy lze i jen tak, že sundáte nohu z plynu. Ublížit tím vážně není čemu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 6 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
před hodinou - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
před 2 hodinami - Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
před 4 hodinami - Své auto roku 2025 už si zvolili i Američané, také v jejich případě lze mluvit o frašce a absurditě
před 5 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva