Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Turbínový pohon aut se vrací na scénu, ale jinak, než kdy dříve
17.9.2016 | Robert Malík | Přidat příspěvek
Omezený akční rádius bateriových elektromobilů aut potažmo dlouhé nabíjecí doby chtějí Britové řešit mikroturbínou v roli dobíječky.
Pokud čtete tyto stránky pravidelně, dost možná byste si mohli jméno společnosti Delta Motorsport ještě vybavit. Psali jsme o ni zhruba před pěti lety v souvislosti s představením karbonového elektromobilu E-4, přesněji tedy kupé s celkovým výkonem 240 koní, schopností zrychlit na stovku pod pět sekund a rozjet se na 242 kilometrů v hodině.
Pokud je nám známo, firma navzdory štědrým státním dotacím díru do světa neudělala, což i kvůli cenovce atakující tou dobou hranici 2 miliony korun asi nepřekvapuje. Nyní se však pokouší o reparát. Ne však nějakým jiným automobilem, ale miniaturní turbínou.
Může to znít přelomově, použít turbínu pro pohon aut ale není zase tak přelomová myšlenka. Její kompaktní rozměry, vyšší efektivita a možnost spalovat kde co lákaly konstruktéry už dávno, však vzniklo i několik evolucí Chrysleru s příhodným jménem Turbine Car. Vhodnější se toto řešení zdálo být pro velké tahače, americký Chevrolet Turbo Titan 3 se ale kamionem budoucnosti nestal a stroje jako obří náklaďák MAZ-7907 měly jen velmi omezené využití. Proč tedy tolik povyku kolem novinky firmy Delta Motorsport?
Inu proto, že tato turbína nemá sloužit k přímému pohonu vozu, ale k prodloužení dojezdu elektromobilů. Firma ji představila hned v dvou výkonových variantách. Slabší nabídne 23 koní, silnější pak 47 k. Nesou označení MiTRE (mirco turbine range extender) a firma tvrdí, že jejich výhodou jsou o čtyřicet procent menší rozměry a o padesát procent nižší hmotnost ve srovnání s konvenčními spalovacími motory. Každopádně přesné rozměry turbíny a ani její hmotnost neznáme, takže vám jen stěží můžeme říci, který agregát měl být referenční.
Aby Delta svůj výtvor otestovala, namontovala ho do zmiňovaného kupé E-4, přičemž uvádí tepelnou účinnost třicet procent a chystaný větší výměník tepla by měl efektivitu posunout údajně až na hranici 35 procent. Čím se britská společnost prozatím nepochlubila, je naměřený akční rádius přestavěného vozu, dá se ale předpokládat, že výsledky marné nejsou.
Usuzujeme tak z toho, že o turbínu projevilo zájem hned několik společností a Delta dokonce tvrdí, že její lidé mají v kapse podepsané dohody s malosériovými značkami Ariel Motor a Morgan Motor Company, což je docela zajímavá informace i vhledem k tomu, že ani jedna z manufaktur zrovna elektrickými auty neproslula, i když pro Morgan toto pole není neorané.
Cenu ani termín možného uvedení na trh prozatím neznáme, šéf společnosti Delta Motorsport Simon Dowson však tvrdí, že náklady na výrobu turbíny a tudíž i její implementaci jsou dostatečně nízké, aby byla tato technologie pro automobilky atraktivní.
Původně jen elektromobil Delta E-4 Coupe slouží nyní jako testovací platforma pro turbínu, o kolik ale prodloužila dojez, prozatím nevíme.
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva