Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8

Tříválec je nesmyslná, pouze emisními normami vynucená koncepce spalovacího motoru, která obtížně hledá zastání i u normálních aut. V případě Koenigseggu, třebaže jeho samotný motor byl svým způsobem fascinující, ho skutečně nechtěl téměř nikdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8

20.7.2024 | Petr Prokopec

Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8

/

Foto: Koenigsegg

Tříválec je nesmyslná, pouze emisními normami vynucená koncepce spalovacího motoru, která obtížně hledá zastání i u normálních aut. V případě Koenigseggu, třebaže jeho samotný motor byl svým způsobem fascinující, ho skutečně nechtěl téměř nikdo.

V roce 2020 se korovinavirus jen pár hodin před slavnostních bran ženevského autosalonu postaral o zavření asi nejznámější světové motor show. Švédský Koenigsegg tak stejně jako konkurence musel přejít na online prezentaci a představit světu svůj tehdy nový model Gemera přes internet. Novinku bylo možné na rozdíl od zbytku produkce značky považovat za rodinnou, neboť disponovala jak dvěma řadami sedadel, tak i prostorem na sadu zakázkových zavazadel. Ani jedno však nebylo tím, kvůli čemuž nadšenci u monitorů obraceli oči v sloup. Značka proslulá užíváním objemných osmiválců totiž svou novinku osadila dvoulitrovým tříválcem.

Pohonná jednotka zvaná TFG (Tiny Friendly Giant) díky absenci hřídele vážila pouhých 70 kg, s dvojicí turbodmychadel však produkovala neskutečných 600 koní. Ty mířily na přední kola či se staraly o dobíjení baterií. Gemera totiž dále vyfasovala ještě trojici elektrických jednotek, jenž celkově zvedla výkon celé soustavy na 1 724 koní. Tato hodnota přitom byla spojena s biopalivem E85, vůz ale měl zvládat spalovat i běžný benzin. Do vínku navíc dostal technologii deaktivace jednoho válce, aby palivo dále šetřil.

Později nicméně zakladatel značky Christian von Koenigsegg oznámil, že produkční Gemera nedostane tři elektromotory, nýbrž pouze jeden. Jeho výkon pak měl činit 811 koní, celkově by tak vůz s tříválcem zkoušel trhat asfalt s pomocí 1 419koňového stáda. To byl ve srovnání s původním oznámením nemalý sešup, hlavní problém byl ale jinde - naprostá většina klientela značky nad představou tříválcového auta ohrnula nos. Švédové proto odhalili také verzi osazenou pětilitrovým osmiválcem, který měl nadále spolupracovat s elektromotorem, načež taková verze nabídla 2 300 koní. A právě ta shrábla bank.

I když zákazníci museli za objemnější jednotku z peněženky vysypat dodatečných 400 tisíc dolarů (cca 9,24 milionu korun), téměř všichni brali jen tu. Von Koenigsegg prozradil Top Gearu a přiznal, že zájem o tříválec je téměř nulový. Proto s ním automobilka končí a s několika málo klienty, kteří ho přece jen chtěli, se domluvila na tom, že si raději objednají osmiválcové provedení.

Něco takového nás opravdu nepřekvapuje. Tříválec nikdy nemůže být opravdu dobrý motor a lidé kupující hypersporty za desítky milionů chtějí dobrý motor. Dvoulitrový tříválec je tak stěží uspokojí, a tak Koenigsegg rychle pochopil, že pokud chce skutečně prodat 300kusovou edici, bude muset na hybridizaci dojít ve spojení s mnohem objemnější jednotkou. Osm válců tak bylo znovu ve hře, i když v jejich případě na žádnou revoluci nedošlo.

Von Koenigsegg dodal, že TFG nemusí úplně zmizet v propadlišti dějin, značka s malým motorem ve své budoucnosti nadále počítá. A nevylučuje, že by ji Gemera nakonec i mohla vyfasovat. Vše ale pochopitelně záleží na tužbách zákazníků. A ti v případě této automobilky opakovaně dávají najevo, že jí věci jako downsizing či elektromobilita prostě nezajímá.


Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 1 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 01Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 2 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 02Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 3 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 03Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 4 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 04Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 5 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 05Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 6 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 06Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 7 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 07Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 8 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 08Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 9 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 09Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 10 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 10Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 11 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 11Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 12 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 12Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 13 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 13Tříválce nikdo nechce ani v extra progresivní formě. Koenigsegg s nimi pro nezájem končí, přednost dostal V8 - 14 - Koenigsegg Gemera HV8 2023 prvni sada 14
S osmiválcem sice Gemera víc váží i stojí, má ovšem pořádný motor. A to rozhodlo o tom, že s tříválcem nakonec nevznikne jediná. Foto: Koenigsegg

Zdroj: Top Gear

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše