Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení
24.5.2024 | Petr Miler
Opakování je matka moudrosti, s některými lidmi je to ale těžké. Toyota to přesto nevzdává a trvá na tom, že spalovací motory samy o sobě nejsou problémem k řešení, u výkonných aut jim zůstane věrná.
Ostrakizace, jiné slovo nelze použít v souvislosti s tím, co v posledních letech potkalo spalovací motory. Jsou to velmi sofistikované stroje, které prošly a dál prochází evolucí vedoucí k jejich vyšší efektivitě, větší „čistotě” i nižším cenám. Někteří jim ale hází klacky pod nohy s takovou vervou, že se v očích některých staly ryzím zlem.
Není tomu tak, a to ani v případě, kdy je budeme posuzovat z hlediska produkovaných emisí CO2. Samy motory totiž svým provozem nutně žádné neprodukují, v tomto směru mohou být stejně „bezemisní” jako elektromobily. A jejich výroba je energeticky podstatně méně náročnější než třeba výroba akumulátorů, takže ani v tomto směru je s vědomím všech faktů nelze očerňovat. Přesto očerňovány jsou.
Málokdo proti tomu bojuje, výjimky se ale najdou. Pokusy zakázat spalovací motory v minulosti trefně označil za „nedorozumění” či „nepochopení” třeba šéf vývoje Porsche, a to jednoduše proto, že je to jen a pouze jejich palivo, které se o emise CO2 stará. Nahraďte jej jiným, které je negeneruje, a problém neexistuje.
Přesně na to nyní poukázal v rozhovoru pro Car Sales také Tomoya Takahashi, šéf divize Gazoo Racing alias GR, která má u Toyoty na starosti vývoj výkonných verzí jejích aut. Ten nyní říká, že GR zůstává oddané spalovací motorům, jen je třeba si z rovnice odmyslet benzin či naftu jako jejich automatickou součást.
„GR je značka plná vášně, takže chceme co spalovací motory dál využívat co nejvíc,” říká Takahashi. „Špatný není motor, špatný je karbon,” uvádí dále s tím, že použitím hybridní technologie může Toyoyta emise uhlíku snížit, použitím uhlíkově neutrálního paliva - syntetických paliv nebo vodíku - je pak může zcela vynulovat.
A nemluví jen tak do větru, Toyota na tomto poli léta intenzivně experimentuje. Koncept vodíkového GR Yarisu ukázali už před třemi roky, přišli také s takto konstruovaným osmiválcem i obdobným motorem pro běžná auta. A nebojí se ani čpavku, v tomto směru jsou možnosti opravdu široké.
„Celosvětově se diskutuje o tom, že 100% přechod na elektromobily prostě nebude. Jak víte, naše cesta je vícesměrná. V tuto chvíli Toyota vydělává a investuje do budoucích technologií,” řekl dále Takahashi a poukázal i na aktivity jiných automobilek na stejném poli. Nikdo pochopitelně neví, které řešení se stane tím nejlepším, nám se ale právě spalování uhlíkově neutrálních paliv zdá pro tuto chvíli být tím nejvhodnějším kompromisem. U aut s vyššími energetickými nároky, mezi která ta výkonná jistě patří, určitě.
Toyota obecně počítá s tím, že spalovací auta nabídne i po roce 2035, protože je naučí spalovat syntetická paliva, mezi nimi vodík. U výkonných modelů chce zůstat jen u nich. Foto: Toyota
Zdroje: pro Car Sales, Toyota
Bleskovky
- Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024 - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024
Nejčtenější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
22.11.2024 - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
22.11.2024 - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
22.11.2024 - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
22.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva