Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté

Je to v dnešní době troufalý krok, ke kterému Toyota strhla i Subaru a Mazdu. Všechny tří automobilky dohromady vyvíjí novou generaci spalovacích pohonných jednotek, největší z japonských značek k nim nyní řekla víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté

2.6.2024 | Petr Prokopec

Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté

/

Foto: Toyota

Je to v dnešní době troufalý krok, ke kterému Toyota strhla i Subaru a Mazdu. Všechny tří automobilky dohromady vyvíjí novou generaci spalovacích pohonných jednotek, největší z japonských značek k nim nyní řekla víc.

Toyota si v posledních letech získává naše sympatie. Japonská automobilka dál zůstává nohama na zemi, nepodléhá elektrické iluzi a trvá na tom, že tento způsob pohonu aut si nemůže získat víc než 30 procent trhu. I proto jej odmítá vnucovat všem a raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů, než aby zákazníkům vnucovala horší a nechtěné řešení.

Proto také dál investuje do spalovacích motorů, o kterých správně říká, že samotné zdrojem znečištění, a problém tedy nepředstavují. Pokud je totiž natankujete syntetickým či ekologickým palivem, může být jimi osazený vůz pro životní prostředí požehnáním - na rozdíl od elektromobilů, které se musí potýkat s ekologicky nešetrnou výrobou, kterou následný provoz nemusí vykompenzovat také nikdy.

Toyota navíc vlastní asi 20 procent Subaru a 5 procent Mazdy. Nedávno proto oznámila, že spolu s těmito značkami pracuje na nové generaci spalovacích motorů. Mnoho informací ale k dispozici nedala, upřesněno bylo jen to, že jednotky budou co nejmenší a nejlehčí. Zároveň se při vývoji počítalo s tím, že fungovat budou moci samostatně nebo za pomoci hybridní technologie. Každá značka by navíc měla vycházet pouze ze společného základu, finální naladění by tak bylo pokaždé specifické.

Nově tu máme o trochu podrobnější tiskovou zprávu, díky které můžeme do budoucnosti nahlédnout o poznání lépe. Základem chystaného portfolia se stane 1,5litrový atmosférický čtyřválec, který bude co do velikosti o zhruba 10 procent menší (a současně nižší) než stávající ústrojí podobného objemu. Oproti němu ovšem nová jednotka posílí a bude také efektivnější, stejně jako o 10 procent lehčí. Protože ale vývoj stále pokračuje, výkon a spotřeba zatím nebyly upřesněny.

Přesunout se tak můžeme k přeplňované verzi jedna-pětky, která nahradí stávající 2,5litrový atmosférický motor. Oproti němu bude o 20 procent menší ( a o 15 procent nižší), podobně výkonná, ovšem o stěžejních 30 procent úspornější. Což se týká i vrcholného nového motoru, jímž je dvoulitrové turbo. To pro změnu nahradí 2,4litrový přeplňovaný čtyřválec, oproti kterému se velikost i výška sníží o 10 procent. Výkon ale i přes downsizing naroste o 30 procent.

Všechny motory jsou vyvíjené jako modulární, pročež se nepočítá pouze s případným doplněním hybridní techniky, ale také s odlišnými palivy od těch syntetických až třeba po vodík. Některé verze by pak měly být schopné spalovat i motorovou naftu, znovu však pochopitelně tu „zelenou“, čímž by měly být skutečně čisté, tedy alespoň z hlediska emisí CO2, kde by měly dosáhnout stoprocentní neutrality. Do prodeje pak mají zamířit ke konci roku 2026, přičemž Toyota chce do té doby vyrukovat i s vlastním řetězcem karbonově-neutrálních paliv.


Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 1 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 01Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 2 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 02Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 3 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 03Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 4 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 04Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 5 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 05Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 6 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 06Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 7 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 07Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 8 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 08Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 9 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 09Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 10 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 10Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 11 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 11Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 12 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 12Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté - 13 - Toyota Mazda Subaru nove spalovaci motory 2024 ICE 13
Klíčová je u nových jednotek i redukce jejich výšky, jenž umožní snížení přední kapoty, a tedy lepší aerodynamiku. Foto: Toyota, Subaru, Mazda

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše