Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota udrží v nabídce spalovací motory i v době nařizování elektromobilů, s jejím přístupem škodit nebudou
5.12.2023 | Petr Prokopec
Každý rozumný člověk ví, že k obdobnému výsledku mohou vést různé cesty, na zdravý rozum ale jako by se v dnešní automobilové době zapomnělo. Toyota jej neztrácí a nechce být na rozdíl od většiny soupeřů dogmatická, proto dál nesází vše na elektromobily.
Již mnohokrát jsme zmínili, že spalovací motory samy o sobě nejsou nijak škodlivé. Tedy pomineme-li případné „škody” vzniklé s jejich výrobou, která je ale relativně snadná a efektivní. Pokud jde o jejich provoz, problémem nejsou spalovací jednotky, to je nedorozumění, jak výstižně říká šéf vývoje Porsche. Problémem je jen palivo, které do nich natankujete - jakmile jej nahradíte jiným, může být jejich provoz snadno stejně „zelený” i zelenější než u elektrických aut. Palivo nemusí být fosilní, může být syntetické a zcela ekologické. Ve finále to tedy opravdu není benzinový či dieselový motor, na které bychom se měli dívat skrze prsty, ale jen to, co spalují.
Je nám záhadou, proč politici něco takového v podstatě odmítají uznat, když na druhé straně hlásají, kterak je elektromobilita čistá. Přitom princip pohonu je ve všech případech stejný. Máte tu jednotku, která potřebuje energii na vstupu, aby mohla vyprodukovat energii na výstupu. Veškerá čistota je tedy odvislá od čistoty zdroje energie, která v případě elektřiny může být snadno velmi mizerná. Pokud vzniká spalováním uhlí či třeba plynu, který musely ze Spojených států přivézt zaoceánské lodě, pak nelze o ekologickém přínosu ani přemýšlet.
Nové prohlášení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen přitom jasně deklaruje, že Bruselu nejde ani v nejmenším o lepší životní prostředí, ale pouze o naše ožebračení. Milovnice leteckých transferů mezi destinacemi vzdálenými klidně jen desítky kilometrů, totiž uvedla, že do Green Dealu už nemůžeme lít pouze miliardy, ale rovnou biliony. Ideálně pak skrze její iniciativu Global Gateway, která třeba loni za 387 000 Eur (cca 9,45 mil. Kč) daňových poplatníků uspořádala galavečer pro šest lidí.
Politiku nicméně nechme stranou i v této hořce úsměvné formě, místo toho se budeme soustředit na ony spalovací motory, které aspoň pár automobilek udržet naživu. Mezi nimi najdeme Porsche, které preferuje syntetická paliva, s jejichž pilotní výrobou již začalo v Chile. Opomíjet nicméně nesmíme ani Toyotu, která pro změnu ve velkém kope za vodík. Ten nemusí být využíván jen v zásadě pořád elektrickými vozy osazenými palivovými články, může být použitý i právě jako syntetické palivo spalovacích motorů.
Právě ty chce touto prý udrží v nabídce Toyota i v době nařizování elektromobilů. S jejím přístupem k věci totiž škodit nebudou, mají stejně nulové přímé emise CO2 jako elektromobily. „Stále máme pocit, že spalovací motory mají potenciál. Nechceme to vzdát. Nic ještě není ztracené, neboť pokud se podíváme na podstatu těchto jednotek, zjistíme, že spalování vodíku snadno může být součástí mise zaměřené na nulové emise. Myslím si tedy, že je třeba v tom pokračovat,“ uvedl Masahito Watanabe, šéf sportovní divize Gazoo Racing. Zároveň uvedl, že jedinou překážkou na cestě v úspěchu je nedostačující infrastruktura. Toyota ale již pracuje na jejím odstranění.
Pod názvem Hydrogen Factory Europe byla totiž na starém kontinentu zbudována divize, která má napomoci urychlit komercializaci vodíkových technologií a všeho, co je s tím spojeno. Dle automobilky by se Evropa měla poměrně brzy stát jedním z největších vodíkových trhů na světě, a to díky investicím mnoha vlád i soukromých firem. „Tímto způsobem chceme našim zákazníkům nabídnout tolik možností, kolik jen lze,“ dodává Watanabe.
Od Toyoty si tedy lidé budou moci koupit elektromobil, hybrid, plug-in hybrid, vozy s palivovými články či takové, jenž disponují spalovacím motorem. Ten nicméně díky vodíku nebude produkovat škodlivé emise. Japonský gigant tím logicky přispěje ke zlepšení klimatu více než firma sázející vše jen na bateriový pohon. Ten si totiž opravdu nemůže dovolit každý. Zvláště poté, co zaplatí politikům večeři za 10 milionů...
Toyota se vodíkem zabývá ve velké míře, sloužit může i spalovacím autům jako syntetické palivo. I tato cesta vede ke snížení emisí CO2, zkuste ale něco technického vysvětlit aktivistům či politikům. Foto: Toyota
Zdroje: Autocar, Reuters
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
včera - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
15.1.2025 - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 7 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 9 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 10 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 22:39 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.16. 22:12 - Kavis
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch