Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota říká, že její nové spalovací motory změní pravidla hry, jsou prý úplně jiné než ty dosavadní
8.6.2024 | Petr Prokopec
Odhodlanost Japonců dokázat, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo a mohou být něčím, co údajně lepším řešením vezme vítr z plachet, nikoli naopak, je pozoruhodná.
Ještě před několika málo lety byla Toyota vnímána jako výrobce sice mimořádně spolehlivých, ovšem také veskrze nudných aut. Kromě toho začala být více než kdo jiný spojována s elektrickým pohonem, neboť Prius první generace, tedy první masově vyráběný hybrid světa, představila již v roce 1997. Je proto až paradoxem, že dnes na Japonce většina nadšenců nahlíží jako na spasitele spalovacího pohonu a s ním spojených aut, která vás nedostanou pouze z jednoho místa na druhé, ale ještě se při jejich řízení pobavíte.
Stojí za tím i trojice nových motorů, které Toyota vyvíjí ve spolupráci s Mazdou a Subaru. Tyto jednotky totiž nabídnou vyšší výkon než agregáty, které nahrazují. Zároveň ale budou spojené s nižší spotřebou a na ni navázanými emisemi CO2, stejně jako s kompaktnějšími rozměry. Třeba základní 1,5litrový čtyřválec bude o 10 procent menší a 10 procent nižší než 1,5litrový tříválec. To bude mít vliv na výšku kapoty, načež se nové vozy Toyoty stanou celkově efektivnějšími.
Technický šéf Hiroki Nakajima se nové jednotky nebojí nazvat „řešením, které změní pravidla hry“. Kolegům z Auto News pak dále sdělil, že budou „úplně jiné“ než motory, které automobilka dosud používala. Za vším prý stojí zkušenosti, které nabrala při vývoji vodíkových aut. Klíčové přitom bylo zapojení přepracované Corolly GR do šampionátu Super Taiyuku Series, které prosadil Akio Toyoda. Značka totiž vůz osadila ne palivovými články, nýbrž spalovacím motorem.
Rozdílem oproti standardnímu pohonu bylo spalování vodíku, které přineslo nemalou výzvu, neboť ten hoří rychleji a při vyšších teplotách než benzin. Technici značky ale nakonec tuto překážku překonali, což byl klíčový poznatek pro vývoj efektivnějších spalovacích jednotek. „Vývoj vodíkového motoru skutečně přispěl k našemu hlubšímu pochopení tepelné účinnosti agregátů. Byl spouštěčem pro tuto technologii,“ uvedl k věci Nakajima.
Jak zmíněná jedna-pětka, která dorazí v atmosférické i přeplňované verzi, tak dvoulitr v prvé řadě počítají s hybridní pomocí. Snížení zdvihu válců totiž vyústilo v ponížení točivého momentu, což bude suplováno právě elektrifikací. V dlouhodobém spektru ovšem Toyota počítá hlavně s příchodem alternativních paliv, ať už jde o ta syntetická nebo právě vodík. Obojí by dle představ Japonců mělo stačit ke splnění veškerých emisních norem.
O konkrétních specifikacích automobilka zatím mlčí, nedávno se nicméně začalo spekulovat o návratu Toyoty Celica, jenž by používala právě jeden z nových motorů. Přeplňovaný dvoulitr by pak ve své výkonné verzi měl produkovat 400 koní, tedy mnohem více, než nabízí GR86 či dokonce Supra. Zdá se tedy, že Japoncům by se daný přístup mohl vyplatit, zvláště když velká konkurence pro budoucnost stále trvá na jediné alternativě.












Nové motory Toyoty vyvíjené ve spolupráci s Mazdou a Subaru mají změnit pravidla hry, ke všem zmíněným značkám tak mohou přivábit řadu nových zákazníků. Foto: Toyota, Mazda, Subaru
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
včeraLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
včeraPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šéf Trackhouse Marks: „To je důvod, proč jsme přivedli Oguru“ včera 11:51
- Cremona: Test WorldWCR 2. den 4.4.2025
- Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství 4.4.2025
- Cremona: Test WorldWCR 1. den 3.4.2025
- Testy EWC před Le Mans 3.4.2025
Nejnovější články
Hyundai po roce zrušilo přechod ostrých modelů jen na elektrický pohon. Vrátí se spalovací auta, možná i i20 N
před hodinouNěmci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
včeraMuž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
včeraPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
včeraK mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva