Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota představila nové objemné turbodiesely, jsou silnější i úspornější
23.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové agregáty produkují z 2,8litrového a 2,4litrového objemu 177, respektive 150 koní. K mání budou pod kapotami modelů Hilux a Land Cruiser.
Japonská automobilka v poslední době modernizuje na všech frontách. Představit jsme si tak mohli novou generaci pick-upu Hilux i facelifty modelů Auris a Avensis. Kromě toho online prosákly také snímky vylepšeného Land Cruiseru, změn v nabídce je tedy více než dost. A aby jich nebylo málo, můžeme si aktuálně posvítit na nové turbodiesely z rodiny GD. Ty jsou spojeny s motorovým prostorem zmiňované Toyoty Hilux, v době debutu však nebyly k dispozici veškerá data.
Nyní tu již máme kompletní obrazový materiál včetně zevrubného popisu. Stejně jako potvrzení, že kromě onoho pick-upu se větší pohonná jednotka s kódovým označením 1GD-FTV nastěhuje také pod kapotu Land Cruiseru. Nebude se přitom čekat až na podzimní příchod faceliftu, místo toho jsou změny v Japonsku platné již od 17. června a na mezinárodních trzích od 1. července. Český ceník však zatím tuto rošádu ještě nereflektuje.
Dá se však předpokládat, že k veškerým změnám dojde vzápětí. Danou problematiku tedy již můžeme nechat stranou a místo toho se vrhneme na samotné pohonné jednotky. Ta větší počítá s 2,8litrovým objemem, přičemž stejně jako menší 2,4litrový agregát 2GD-FTV dostala do vínku technologii TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation). Efektivita pohonných jednotek díky tomu narostla o 15 procent, točivý moment pak stoupl o 25 %.
Mimo to oba turbodiesely mají na kontě také křemíkem zesílený pórovitý anodizovaný hliník (SiRPA) na pístech, což vylepšilo chlazení během spalovacího procestu o 30 procent. Důvod tkví v samotném materiálu, který lze velmi snadno zahřát i zchladit. Zmínit pak můžeme ještě systém SCR (Selective Catalytic Reduction), který za pomoci močoviny redukuje emise NOx o 99 procent.
Ve výsledku se tedy objemnější turbodiesel pyšní 44procentní termální účinností, pročež dle Toyoty patří prakticky na vrchol všech vyrobených agregátů. Stejně jako dva-čtyřka pak dostal do vínku i turbodmychadla s variabilní geometrií, která jsou o 30 % menší než u stávajících motorů a díky nimž byla zlepšena okamžitá odezva na plyn a rozšířeno pásmo otáček, ve kterých je dostupný točivý moment.
Abychom nemluvili jen obecně, můžeme přijít s konkrétními čísly. Tak tedy, motor 1GD-FTV dává k dobru 177 koní v 3 400 otáčkách a 450 Nm při 1 600 až 2 400 ot./min. Tato porce je však dostupná pouze v kombinaci s novým šestistupňovým automatem nahrazujícím starý pětistupňový. Pokud ale sáhnete po šestistupňovém manuálu, je třeba se spokojit „pouze“ s 420 Nm, ovšem v pásmu 1 400 až 2 400 otáček.
Přesunout se můžeme k 2,4litrovému turbodieselu, který byl naladěn na 150 koní v 3 400 otáčkách a 400 Nm při 1 600 až 2 000 ot./min. Konkrétní jízdní dynamiku však již značka do světa nepustila, stejně jako spotřebu. Dodává však, že do roku 2016 chce produkovat 700 000 agregátů ročně. Nabízeny pak budou v 90 zemích světa, do konce dekády se však celkový počet trhů má zvětšit na 150.
Nové turbodiesely Toyoty se pyšní lepší tepelnou účinností, vyšším točivým momentem i nižší spotřebou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 2 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 4 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 5 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 7 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva