Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota odhaluje nové malé benziny 1,0 a 1,3, mají až o 30 procent nižší spotřebu
11.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Nová generace jednotek s vysokou účinností bude zavedena globálně do roku 2015. Zbraní má být Atkinsonův cyklus, vyšší komprese i optimalizované sání.
Japonská automobilka nemá ve svém portfoliu dostatek moderních pohonných jednotek, a tak musí žádat konkurenci o spolupráci. Nedávno jsme tak naznačili, že do své palety zařadí motory Skyactiv od Mazdy, ze kterých bude jako první těžit chystaná Mazda 2 příští generace. Jenomže se zdá, že to Japonci bez boje nevzdají - nové malé pohonné jednotky přímo d Toyoty jsou na cestě a dorazit mají už brzy.
Největší světová automobilka dnes oznámila, že pracuje na nové generaci motorů s vysokou účinností, která bude zavedena globálně do roku 2015. Tyto agregáty pak budou v blízké budoucnosti implantovány v celkovém počtu 14 variant do většiny modelů a to v rámci faceliftu. Japonská automobilka tvrdí, že jejich největší devízou se stane zcela mimořádně vysoká tepelná účinnost. Ta nám ukazuje, kolik tepelné energie je ve výsledku přededeno na výkon motoru, přičemž zároveň platí, že s jejím růstem klesá spotřeba paliva.
Zvýšení tepelné účinnosti chce Toyota dosahovat snížením ztrát a zlepšením procesu spalování paliva ve válcích, přičemž hodlá principiálně vycházet z jednotek, které najdeme v útrobách hybridních modelů. V té souvislosti zmiňuje nový benzinový agregát s objemem 1,3 litru, který se pochlubí 10procentní úsporu paliva. Z Priusu a Aurisu HSD si přinese Atkinsonův cyklus, jenž umožňuje zvýšit expanzní poměr a naopak snížit množství odpadního tepla (ztracené energie z tepla) pomocí vysokého kompresního poměru. Hodnota 13,5:1 by tedy zvýšila tepelnou účinnost, což by v konečném důsledku vedlo k menším nárokům na odběr paliva, a tedy nižší exehalace CO2.
Zvyšování účinnosti však bude údajně probíhat i dalšími cestami. Ty se projeví například v podobě optimalizace tvaru sacích kanálů, což má vyústit v lepší proudění (svislé víření) paliva ve spalovací komoře, tudíž i lepší smíchání se vzduchem. Dále se diskutuje o použití recirkulace výfukových plynů (EGR) s funkcí jejich chlazení a také o inteligentním elektronicky řízeném variabilním časováním ventilů (VVT-iE). To vše povede k další optimalizaci procesu spalování a ke snížení ztrát. Toyota se pochlubila, že nový motor bude o 15 procent úspornější než současné jednotky a dosahovat tedy bude účinnosti dokonce 38 procent. To by mimo jiné znamenalo absolutní rekord mezi sériově vyráběnými motory současnosti.
Kromě čtyřválcové třináctistovky se ještě zmíníme o dalším chystaném motorovém dílu, na kterém Toyota spolupracuje s Daihatsu. Aplikovala na něj vyjma Atkinsonového cyklu v podstatě vše, co už výše zaznělo. Jednolitrový benzinový motor má zvýšenou tepelnou účinnost o 37 procent kvůli optimalizacím sacího kanálu, chlazenému systému EGR a vysokému kompresnímu poměru. Vozidla vybavená touto maloobjemovou jednotkou dosáhnou s použitím start-stop systému údajně až o 30 procent nižší spotřeby paliva než současné agregáty. Zdá se, že se tedy nejen spořílci mají na co těšit.
Pokud Toyota opravdu využije veškeré poznatky z hybridních modelů, pak se dost možná díváme na nejúspornější benzinové motory nejbližší budoucnosti
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch