Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tady jsou rozdíly mezi převodovkou za 4 tisíce Kč a tou za 400 tisíc Kč
9.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ve svém autě máte pravděpodobně tu první, ta druhá stojí jako slušné celý vůz, klidně i úplně nový. Co na první pohled podobnou techniku odlišuje?
Převodovka patří k autům stejně samozřejmě jako motor nebo kola. Podobně jako tyto kusy techniky může nabírat různých podob, které dávají stejnému označení docela odlišnou náplň - některé jsou manuální jiné automatické, některé mají čtyři stupně, jiné sedm, některé mají dvě spojky, jiné hydrodynamický měnič. Podle svého technického řešení rozličně fungují a mají klidně až diametrálně odlišné ceny. A dnes se podíváme na dva extrémy tohoto spektra - na jedné straně převodovku z obyčejného sériového auta, kterou koupíte použitou za pár tisíc korun, a na druhé straně závodní sekvenci, která vás i jako použitá přijde na statisíce.
Obě řešení srovnali závodníci z týmu Tima O'Neila, kteří také učí lidi správně ovládat vozy na hranici fyzikálních zákonů. A protože k dokonalému ovládnutí vozu vede mj. pochopení jeho techniky, „přehrabují” se také v autech jako takových. Tentokrát si vzali do parády klasickou manuální převodovku silničního Fordu Fiesta, kterou koupili použitou za 200 dolarů, a postavili ji vedle soutěžní sekvenční skříně Sadev, kterou je stála 20 000 dolarů. Docela rozdíl, jak se projevuje uvnitř?
Sériová manuální převodovka Fiesty je navržena primárně pro snadné zacházení. Nikdo dnes nechce při jízdě poslouchat mechanický hluk a dávat pozor při změně převodového stupně. Mnozí ani nezvládají zmáčknout spojku, přesunout řadicí páku a pustit spojku bez toho, aby sebou auto necukalo popř. se u toho neozývaly všelijaké zvuky. Očekávat pak od lidí dvojité vyšlapávání spojky a srovnávání otáček meziplynem je na hranici sci-fi, proto musí být převodovky co nejsnadněji ovladatelné.
Používají šikmo řezaná ozubená kola a synchronizační mechanismy. Jsou tiché, snadné na ovládání a jsou levné. Jejich nevýhodou ale je neschopnost přenést vysoké výkony a současně jistá křehkost. Při „standardním” zacházení úplně nemilují spěch, je jim při řazení potřeba dát čas třeba při podřazování. Dá se to obejít výše zmíněným „úplnými” meziplyny, ty ale zvládá jen zlomek populace. Zbytek spoléhá na techniku.
Hlavní doménou sportovní převodovky je konstrukce zaměřená na přenos výkonu od motoru na úkor snadného zacházení a ceny. Názorný příklad od společnosti Sadev se na první pohled zdá stejný jako standardní převodovka, ale to je jen tím, že patří také do Fiesty a musí se vejít do stejného prostoru. Jednotlivé převodové stupně mají přímo řezanou konstrukci. Na první pohled je vidět robustnější řešení přímočarých ozubených kol, které jsou připravené přenášet více výkonu. Pod zátěží vydávají charakteristický zvuk závodních speciálů tím, jak do sebe kolečka zapadají celou svou plochou. Ze sériových aut to známe z většiny „zpáteček”.
Synchronizační kroužky nahrazují větší kovové přesuvníky, také přezdívané jako „dog gears“. Umožňují přenos momentu z ozubeného kola na hřídel (v případě umístění na hnané hřídeli) nebo naopak (v případě umístění na hnací hřídeli). Kvůli „dog gears“ se během momentu řazení musí uvolnit plyn. Další možností je čidlo, které na určitou dobu deaktivuje zapalování nebo u motorů se vstřikováním přívodu paliva do motoru, případně nastane kombinace obojího. To znamená, že je možné přeřadit i při sešlápnutém akceleračním pedálu, o zbytek se postará elektronika.
Sekvenční řazení znamená nahrazení klasické řadicí dráhy podle písmena H. Na scénu tak přichází páka známá z automatů s možností manuální volby stupňů (dnes snad každý...), u které stačí jen přímočarý pohyb dopředu nebo dozadu, jedním směrem se volí vyšší převodový stupeň a druhým směrem nižší - použití „pádel” pod volantem je často omezeno pravidly. Řazení tedy probíhá v jednoduché posloupnosti R-N-1-2-3-4-5-6, proto se tímto snižuje možnost chyby řidiče.
Podstatně vyšší cena by měla zaručit lepší čas a také delší životnost celého mechanismu. Můžete se ptát, jestli to za to stojí, ale víte, jak je to v motoristickém sportu - i do techniky znamenající drobné zvýšení rychlosti se investují obrovské peníze. A zrovna lepší převodovka ji za zmíněné peníze přinese navíc docela dost...










Sekvenční převodovka usnadňuje řazení, a také šetří čas. Sériová skříň Fordu Fiesta je dokonce stokrát levnější než zařízení Sadev, ale v nákladech rallye týmu se taková investice vyplatí
Zdroj: Team O'Neil Rally School@Youtube přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 12:50
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Brian Uriarte a Carter Thompson vyhráli RBRC v Jerezu včera 10:35
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 3 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 4 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 6 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 7 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva