Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto je nejefektivnější diesel světa, má až 16 válců a 13 327 koní
29.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Švédská firma Wärtsilä představila motor, jež nabídne až 13 327 koní výkonu. Přesto je to nejefektivnější čtyřtaktní spalovací motor na světě.
Svět má nového rekordmana v efektivitě čtyřdobých pístových spalovacích motorů. A není to dvouválec Fiatu ani tříválec Renaultu. Není to ani malý motor, spíše by se dal označit za vážně velký. Má ohromný objem, ještě ohromnější výkon a nemusí spalovat jen naftu, i když nejlépe, rozumějte nejefektivněji pracuje právě s ní. Ve své nejmenší konfiguraci má osm válců a výkon 5 712 koní.
Nikoliv, nebavíme se o jednotce v „top fuel dragsteru”, spalující nitrometan. Novým rekordmanem je švédský lodní motor Wärtsilä 31, který existuje jako V8, V10, V12, V14 nebo V16. Výkonový rozsah je od zmíněných 5 712 koní až do ohromujících 13 327 koní. V řeči lodních motorů to je 4,2 až 9,8 megawattu. Pochopitelně to nejsou žádní drobečci, na výšku mohou mít až 4,7 metru a šestnáctiválec je dlouhý 8,7 metru. Hmotnost motoru odpovídá, rozsah je od 56 do 85 tun.
Všech pět konfigurací spojuje číslo 31, velikost vrtání v centimetrech. Zdvih je 43 cm, což dává objem jednoho válce 32,455 litru. S osmi válci to znamená zhruba 259,6 litru, s šestnácti to je 519,3 litru. Stokrát tolik, kolik nabídne 5,2litrová V8 Voodoo v novém Mustangu GT350. Odpovídajícím způsobem také vypadá použitelný rozsah otáček, maximálního výkonu motor dosahuje v 750 otáčkách za minutu. Nechybí tam žádné číslo, opravdu myslíme sedm set padesát otáček, což je u běžného motoru v automobilu někde okolo volnoběhu.
I tak to ještě na poměry lodí není zas tak vysoký výkon ani objem. Motor Wärtsilä 31 byl vyvinut pro pohon středně velkých trajektů či výletních lodí anebo menších tankerů a nákladních lodí. A zdaleka to není nejsilnější lodní motor na světě. Tím je Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, přeplňovaný dieselový dvoutakt, který má objem 25 480 litrů a výkon asi 110 tisíc koní.
Rozepisovat se o něm nebudeme, ale poslouží nám pro ilustraci efektivity nového motoru. Wärtsilä 31 spálí 165 gramů paliva na kilowatthodinu, ale to nezasvěceným mnoho neřekne, stejně jako údaj 0,271 libry na hph, tedy „koňohodinu”. Zmíněný motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C byl v době svého představení nejefektivnějším motorem svého druhu a jeho efektivita byla na úrovni 0,278 libry na hph. A za této efektivity dokázal přetvořit více než 50 % energie ukryté v palivu na pohyb klikové hřídele.
Wärtsilä 31 je tedy ještě efektivnější, zlepšení z 0,278 lb/hph na 0,271 je o 2,6 procenta více. Můžeme to také vyjádřit cenou paliva. Modelový remorkér o instalovaném výkonu 39 MW (cca 53 tisíc koní) spálí o 6,3 % paliva méně v případě použití motorů Wärtsilä 31 než u konkurenčních jednotek. Tedy, stojí-li tuna lodní nafty 700 Eur (18 700 korun) a motor běží 6 100 hodin v roce, úspora za pět let provozu je na úrovni 3,28 milionu Eur, tedy 87,66 milionu korun.
To jsou řidiči automobilu poněkud vzdálené hodnoty, až ale někde zase jednou uslyšíte, jak úžasně efektivní je nějaké downsizované nedochůdče, může Wärtsilä 31 posloužit jako vhodný protiargument - s vysokou, ještě vyšší efektivitou dokáže pracovat mnohaválcové a mnohalitrové monstrum...
Nejefektivnější čtyřtaktní spalovací motor světa je Wärtsilä 31, švédská novinka pro lodní dopravu. Může mít od 6 do 16 válců
Zdroj: Wärtsilä
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 5 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 8 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva