Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto geniální řešení dovoluje Land Roveru jet až metr hlubokou vodou bez šnorchlu
1.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co by běžná auta zabilo, to nový Land Rover Discovery jen posílí. I když na to vůbec nevypadá, začne dříve plavat než aby skonal nasátím vody. Jak to?
Přestože byl nový Land Rover Discovery představen již loni v září, do prodeje britské SUV dorazilo až v těchto týdnech. Známy jsou tedy veškeré ceny, které startují na 1 395 735 Kč. Za tuto částku dostanete dieselový čtyřválec o výkonu 180 koní a základní úrovní výbavy S, na vrcholný benzinový třílitr V6 se 350 koňmi ale již potřebujete 1 626 603 Kč. Počítat ovšem můžete se stupněm SE či sprintem na stovku za 7,1 sekundy.
O českých cenách ale dnes řeč nebude, jakkoliv by se to v první chvíli mohlo zdát. Místo toho navážeme na náš nedávný příspěvek, který se zabýval asymetrickým víkem zavazadelníku. Označili jsme jej za symbol úpadku prémiových značek, které v posledních letech raději parazitují na své image vybudované technickou výjimečností v minulých dekádách místo toho, aby ji dále rozvíjely. A ona záď je vážně dokonalý důkaz - teď není absolutně k ničemu, je tak nanejvýš ošklivá, přitom v minulosti spojovala hned několik funkčních předností, které z Discovery do jedné vymizely.
Jedním dechem jsme ale dodali, že jakkoli jsme toto řešení označili za symbol, Land Rover není zrovna ta prémiová značka, která by padla až k samotnému dnu a krom image nenabízela už vůbec nic. Nabízí a jako důkaz bychom vám rádi přiblížili věc, kterou najdeme pro změnu na přídi. Ta může na první pohled vypadat docela obyčejně, ve svých útrobách ale skrývá něco, co lze bez okolků označit za geniální.
Discovery se nyní chlubí vskutku působivou brodivostí až 900 mm, tedy dle oficiálních parametrů. Technický šéfa Alex Heslop ale říká, že problémem není problémem ani metr, tedy z hlediska toho, aby se voda nedostala tam, kam neměla - jen se může stát, že v tu chvíli už začnou zadní kola ztrácet kontakt se zemí a auto začne více připomínat loď. A když se na vůz podíváte, musíte se ptát, jak je to možné.
Takového výsledku lze sice snadno dosáhnout instalací střešního sání, tedy šnorchlu, který přivádí potřebný vzduch k motoru z míst, kde se voda vyskytne až ve chvíli, kdy už je vám všechno jedno. Nic takového ovšem Discovery nemá, naopak se zvenčí tváří hladce jako dětská prdelka. Land Rover u něj totiž použil systém, který vzduch do motoru nasává kanálky umístěnými mezi svrchním a spodním panelem kapoty a efektivně tak zabraňuje tomu, aby nedošlo k tomu, co jsme popisovali nedávno - nasátí vody a prakticky okamžitému zničení motoru.
Vzduch do pohonné jednotky je totiž nasáván úzkou mezerou mezi kapotou a světly, odkud zamíří speciálním otvorem přímo dovnitř kapoty. Zde proplouvá skrze spletitý labyrint kanálků, jenž slouží jako filtrační systém. Následně pak vychází ven otvorem v zadní části kapoty přímo do „liščí nory“. To se již nacházíme v oblasti blatníků, kde číhají dvě „pasti“. Ta první opět slouží k filtraci vody či bahna, druhá pro změnu redukuje vibrace a hluk.
Podobné řešení Land Rover používá i v Range Roveru a Range Roveru Sport, oproti nim zde ale změnu ve způsobu usazení „liščí nory“. V případě obou dražších vozů míří přímo vzhůru směrem do kapoty, u Land Roveru Discovery je orientována směrem do motorového prostoru. Důvodem není ani tak snaha o vyšší efektivitu, jakožto spíše design samotné kapoty, který je po stranách oblejší a tudíž vertikální usazení „liščí nory“ neumožnil.
Pokud se ptáte, proč Land Rover vymýšlel poměrně komplikovaný systém a rovnou nepoužil pro vzduch zadní otvor, který beztak dokáže vodu filtrovat, odpověď je prostá. Jednak by dané řešení nebylo dostatečné, nebylo by možné zajistit dostatečný přísun vzduchu a zároveň jeho dostatečnou filtraci. Výsledkem je takto vůz, který na pohled vypadá jako kterékoli silniční SUV, ve skutečnosti je to ale skoro plavec. Je to nepochybně brilantní řešení, přesto má svá „ale“.
Jednak může přinášet komplikace pohyb jinou než čistou vodou, který může mít za následek usazování nečistot v prostoru kapoty a pozdější korozi. Land Rover říká, že si vše pohlídal, přesto připouští, že kde jsou svary, tam se může koroze objevit. A pochopitelně, složitá řešení jsou drahá řešení, takže poškození takto koncipované kapoty bude mít za následek dražší výměnu.
Tak už to ale zkrátka chodí - výjimečná řešení vyžadují výjimečnou péči a jsou z podstaty dražší než ta obyčejná. Pokud celá jedinečnost tkví jen v tom, že na něčem najdeme logo slavné značky, komplikovat si tím život rozumný člověk nemá důvod. Toto ale není ten případ, Land Rover Discovery nabízí výměnou za potenciální starosti i výdaje navíc něco fakticky skvělého, o čem se prakticky nemluví. I proto jsme chtěli, abyste o tom věděli...
Speciální sání odhalují teprve záběry z prvních testů...
...oficiální fotografie Land Roveru Discovery se tématu brodění až tak moc nevěnovaly
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis