Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Tesla záměrně zkreslila údaj o točivém momentu Roadsteru. Jaká je tedy realita?
27.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Údaj o 10 000 Nm točivého momentu zní jako z jiné planety, jenže neříká v podstatě nic. Už dnes existují auta, která takto umí nabídnout ještě víc.
Před několika málo týdny Tesla překvapila svět, když představila zcela nový Roadster. Na jeho příchod sice Elon Musk dříve upozorňoval, nicméně jsme tak jako obvykle počítali s tím, že dorazí spíše až za pár let. Což je de facto i pravda, neboť aktuálně byl odhalen pouze funkční koncept, se sériovou verzí však máme počítat nejdříve v roce 2019. Vše přitom samozřejmě bude záviset na tom, zda Tesla vůbec přežije následující měsíce, něco nám ale říká, že její pád hned tak nepřijde.
Spekulace nad osudem automobilky ale nyní nechme stranou, místo toho se budeme zabývat suchými čísly. Tesla uvedla, že nový Roadster zvládne akcelerovat na stovku (respektive na 96 km/h) za pouhých 1,9 sekundy. Za 8,5 sekundy by pak měl pokořit čtvrtmíli, přičemž maximálka se prý bude pohybovat za hranicí 400 km/h. Stran toho mají baterie o kapacitě 200 kWh zaručit dojezd až tisíc kilometrů.
To všechno jsou nadmíru líbivá data, díky nimž lze snadno zapomenout na cenu, jež má startovat na 200 000 USD (cca 4,35 mil. Kč). Ta vlastně není ani nadmíru drastická, neboť vůz slibuje výkony Bugatti, ovšem při ceně lépe vybaveného sedmičkového BMW. Kdo by na tohle volání neslyšel, viďte? Zvláště když Tesla vše ještě umocnila zmínkou o točivém momentu, který vrcholí hodnotou 10 000 Nm.
Právě u tohoto údaje jsme se pozastavili již v době představení, neboť nejde o točivý moment motoru, ale o točivý moment na kolech. Že jde o diametrální rozdíl a uvedená hodnota je zcela bezvýznamné číslo jsme si již nejednou vysvětlili, jenže téměř všechna světová média to ignorovala a éterem se nesly v podstatě jen zmínky o nadpozemském točivém momentu. Optikou běžně udávaných parametrů aut je ale realita úplně jiná a i když není nezajímavá, je o dost méně fantastická.
Že se Tesla tímto zkresleným údajem snažila ohromit záměrně, je nade vší pochybnost. Nakonec něco takového od výrobce elektromobilu neslyšíme poprvé, i když jinak točivý moment tímto způsobem automobilky běžně neudávají. S menším odstupem čas se právě tuto problematiku rozhodl detailně rozebrat náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který data Tesly zasadil do kontextu. A pokusil se spočítat, jaký „standardní” točivý moment a výkon nový Roadster může mít.
Jason nejprve ukazuje, že i jednokoňový motor při správném zpřevodování dokáže na kolech vyvinout obrovský moment, jen se přitom kola budou pohybovat pomalu. Slovo zpřevodování je tu zásadní, protože právě to určuje, kolik toho na kolech naměříme. Na pomoc si Fenske vzal nový Dodge Demon, v jehož případě zná jak točivý výkon motoru, tak převodové poměry na cestě ke kolům.
Americký muscle car disponuje maximem 972 Nm, přičemž na první rychlostní stupeň tu máme převod 4,71:1, stálý převod pak činí 3,09. Pokud všechna tato tři čísla vynásobíme, dostaneme 14 146,4 Nm. Tedy ještě citelně vyšší hodnotu, než jakou pro nový Roadster uvádí Tesla. Fenske v danou chvíli počítá s 91oktanovým benzinem a tedy i nižším točivým momentem.
Demon je ovšem možné natankovat rovněž 100oktanovým palivem, přičemž v tu chvíli točivý moment narůstá na 1 044 Nm. V případě druhého rychlostního stupně je konfrontován s převodem 3,14:1, ve výsledku tedy máme na kolech v daný moment 10 129 Nm. Tedy opět vyšší hodnotu, než jakou se chlubí Tesla. Jak se tedy ukazuje, její číslo není až tak mimořádné.
U Roadsteru podrobné údaje pro motor neznáme, Fenske je proto odvozuje z dostupných čísel. Za předpokladu, že je zde použito stejné techniky jako u Modelu S, je výsledkem výpočtu přibližné maximum točivého momentu 1 000 Nm. To je vysoké číslo, jež si nezadá s nejvýkonnějšími vozy současnosti, nicméně už není tak ohromující jako 10 000 Nm.
Aby Roadster dosáhl sprintu na stovku za méně než dvě sekundy, potřebuje dle Fenskeho přibližně 1 000 koní. A pro onu čtvrtmíli dokonce alespoň 1 400 k. Tedy za předpokladu, že bude vážit zhruba dvě a půl tuny, což je neoficiálně odhadovaná hmotnost. Tu pravděpodobně dostaneme i v reálu, pokud Tesla nevyrukuje s radikálně novými bateriemi.
Uvidíme tedy, co nás za dva roky čeká. Momentálně lze říci jen tolik, že Tesla opravdu velmi dobře rozumí marketingu a dokáže ohromit davy. A přestože „pravda“ dříve či později vždy vyjde najevo, automobilka jí dokáže ustát se stejně neochvějnou pevností jako třeba Andrej Babiš obvinění z toho, že nezákonně pobíral dotace na Čapí hnízdo...

Specifikace Roadsteru na webu Tesly vypadají jak z jiné planety...
...jenže točivý moment 10 000 Nm na kolech není u aut nic taž tak extrémního, ještě více vám už dnes nabízí třeba Dodge Demon. Takové údaje ale automobilky běžně nepublikují
Nový Roadster v předprodukční formě při listopadové premiéře
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 9 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva