Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik vysvětlil, proč není možné použít motor z F1 v silničním autě
15.7.2019 | Mirek Mazal
Formule 1 pohánějí ty nejlepší motory planety, a tak vyloženě lákají k nasazení do silničních sporťáků. Žádný ale skutečný motor z F1 nepoužívá a vlastně ani používat nemůže.
Očekávaný Aston Martin Valkyrie se veřejnosti ukázal o víkendu na okruhu v Silverstone, jeho úhlavní konkurent Mercedes-AMG One se zatím snaží vypořádat s předpisy Evropské unie. Oba vozy jsou velmi blízké Formuli 1, soutěžní monoposty připomíná mnohá použitá technika včetně pohonných jednotek, ani v jednom případě ale auta nepoužívají původní pohonné jednotky z F1, navzdory proklamacím naznačujícím opak.
Osazení motorové jednotky F1 do běžného automobilu zní jako snadná cesta k vysokému výkonu, ale celý proces je spojen s mnoha překážkami, jak vysvětluje technik Mike z Drive Tribe. Prvním problémem je spuštění agregátu, protože vzhledem k jeho konstrukci nelze motor formule nahodit jednoduchým otočením klíčku. Minimální tolerance způsobují, že za studena se písty ve válcích nemohou pohybovat. Před startem se musí celá jednotka celkově prohřát až na 80°C, teprve pak se prostřednictvím výkonného startéru roztočí. Jak prohřátí, tak samotné startování zajišťují externí zařízení, které by silniční vůz musel mít na palubě a to by neúměrně zvyšovalo jeho hmotnost.
Druhým problémem je chladicí systém motoru F1. Závodní vozy používají dva velké postranní chladiče bez ventilátorů, které by se do běžného automobilu stěží vešly a pokud ano, chlazení by zajistily beztak jen ve vyšších rychlostech. Vysokootáčkový pohon by bylo extrémně obtížné udržet v každodenním provozu v patřičných teplotách.
Další překážkou jsou samozřejmé finanční náklady. Vrchol automobilového inženýrství vyžaduje spoustu peněz na vývoj, což znamená, že pouliční formule s registrační značkou by stála nesnesitelnou částku a ještě více by vyžadovala podobně drahý servis. Pochopitelně, neexistuje nic jako „ceník motorů” pro F1, Mike ale hovoří o ceně jednoho motoru ve výši 6,3 milionu liber (179,5 milionu Kč) a někdejší rozbor cen dílů naznačoval podobnou částku. Sériová produkce většího množství aut by cenu snížila, ale jistě ne na méně než desítky milionů korun za motor, i silničních aut by vzniklo nanejvýš pár set.
Čtvrtým negativem je nízký točivý moment. Pohon zásluhou vysokých otáček produkuje mnoho koní, ale jen málo newtonmetrů, protože soutěžní modely mají široké písty s nízkým zdvihem. Okruhový průběh výkonu má úplně jinou charakteristiku, což souvisí i s odlišnou výdrží součástek. Životnost silničního motoru musí být podstatně delší bez nutnosti časté drahé repase namáhaných dílů.
Z těchto především technických důvodů nikdy neuvidíme nic jako „silniční auto s motorem z Formule 1”, prostě to není reálné. Automobilky budou používat větší či menší části tohoto Svatého grálu pohonných jednotek, jako takové je ale zkrátka nasadit nemohou.








Mike vysvětlil, proč není možné přenést motor Formule 1 do silničního automobilu. Nikdy se to nestalo a nikdy se to ani nestane
Zdroj: DRIVETRIBE@Youtube
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 6 hodinamiKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Rychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 2 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 4 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
před 5 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
před 6 hodinamiZkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 17:38 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 17:37 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Rychlodotazy 04.18. 09:05 - Stepan
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom