Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru

Zdánlivě zbytečná akce má mnohem větší smysl, než se zdá. Mnozí pochybují, zda je tento motor nové Toyoty Supra vůbec hoden už kvůli možnostem úprav. Technik ale nyní říká že zvládne i 1 000 koní se sériovým blokem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru

14.8.2019 | Petr Prokopec

Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zdánlivě zbytečná akce má mnohem větší smysl, než se zdá. Mnozí pochybují, zda je tento motor nové Toyoty Supra vůbec hoden už kvůli možnostem úprav. Technik ale nyní říká že zvládne i 1 000 koní se sériovým blokem.

Představení nové generace Toyoty Supra rozhodně nedopadlo tak, jak si japonská automobilka asi plánovala. Ta přivedla kultovní sporťák na trh po takřka dvou dekádách čekání, a to jen díky spolupráci s BMW. Ani jedna ze stran se touto skutečností netajila, zároveň však bylo soustavně zmiňováno, že oba vozy od sebe bude odlišovat mnohem více než jen střecha, která je v jednom případě plátěná skládací a ve druhém pevná z kovu. Po premiéře v Detroitu se ale v plné nahotě ukázalo, že realita tak růžová nebude.

Odbornou i laickou veřejnost dráždí především dvě věci. Tou první je interiér, který až příliš nápadně připomíná, že nepochází z japonských skladů, ale téměř bezvýhradně z těch německých. Mohlo by se zdát, že jde o výhru, neboť v podstatě získáváte komponenty BMW za ceny Toyoty, nicméně zejména tradičním zákazníkům v autě schází jistá japonská osobitost. Stejně jako je pohřešována i manuální převodovka, neboť jedinou volbou se stal osmistupňový automat.

Druhou oblastí, do které směřují největší porce kritiky, je motorový prostor. Původně se totiž spekulovalo, že Supra dostane odlišnou pohonnou jednotku, než jakou disponuje BMW Z4. Mělo se sice jednat o hybridní ústrojí, v tomto případě ale kupodivu přítomnost elektrického agregátu nevadila tak jako třílitrový šestiválec z produkce BMW, jenž se nakonec pod kapotou objevil. Řada lidí totiž došla k názoru, že se vlastně jedná o podřadný agregát - legendární motor 2JZ předchozí generace byl značně předimenzovaný a bylo možné jej relativně snadno upravit na výkony o mnoho set koní vyšší. Něco takového o moderních jednotkách BMW známo není.

Znovu bychom mohli mluvit o skutečnosti, že mnichovskou techniku získáváte za menší peníze, než by tomu bylo ve spojení s logem BMW, to ale stoprocentně odpůrce páté generace kultovního sporťáku neutěší. Co by však mohlo jejich názor alespoň nahlodat, když už ne zvrátit, to je nové video týmu Papadakis Racing. Ten se věnuje závodům v driftování, přičemž se Suprou má velké plány - rozhodl se jí totiž vyladit na 1 000 koní.

Aby tak mohl učinit, musel nejprve rozložit sériový motor a zjistit jeho aktuální konstrukci. Šéf stáje a hlavní technik Steph Papadakis nás celým procesem provádí a díky tomu zazní i skutečnosti, které mohou být pro odpůrce tohoto agregátu prozřením. Jeho uzavřený design totiž vede k daleko větší robustnosti, stejně jako zesílené hřídele či písty. Blok motoru je tedy schopen zvládnout daleko vyšší výkon než standardních 340 koní, a to bez nutnosti výměny spodní části pohonné jednotky.

Pochvalu si zaslouží rovněž instalace olejového chladiče na pravou stranu motoru, díky čemuž není potřeba zbytečných hadic. Kvůli vylepšené efektivitě turbodmychadla pak byly svody integrovány do vnitřní části agregátu, načež je pohonná jednotka velmi dobře přístupná. Nicméně zároveň je spojena i s jistými servisními nočními můrami, kupříkladu rozvodový řemen je na zádi jednotky - opravy jsou tak mnohem náročnější.

Obtížně dosažitelný je rovněž termostat, zatímco na sání s integrovaným mezichladičem byl ve větší míře použit plast. Takové komponenty ovšem nezvládají vyšší tlaky, jež jsou s navyšováním výkonu nezbytně spojené. Je tedy více než jasné, že zrovna tento díl skončí v koši a bude nahrazen novým. Jde však jen o malou oběť v honbě za vysokými výkony, jenž vlastně nikdo u tohoto motoru nečekal. Jak se tedy zdá, nová Supra až tak špatná být nemusí a na svého předchůdce možná naváže lépe, než se dosud čekalo.


Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 1 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 01Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 2 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 02Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 3 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 03Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 4 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 04Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 5 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 05Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 6 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 06Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 7 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 07Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 8 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 08Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 9 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 09Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 10 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 10Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 11 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 11Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 12 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 12Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 13 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 13Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 14 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 14Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 15 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 15Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 16 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 16Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 17 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 17Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 18 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 18Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 19 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 19Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru - 20 - Toyota Supra 2019 rozborka motoru videoscreen 20
Motor BMW pod kapotou Toyoty Supra nakonec zjevně nebude tak nemožný, jak kritika naznačovala

Zdroj: PapadakisRacing@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.