Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technik rozebral motor BMW pro novou Toyotu a ukázal, co se skrývá v jeho nitru
14.8.2019 | Petr Prokopec
Zdánlivě zbytečná akce má mnohem větší smysl, než se zdá. Mnozí pochybují, zda je tento motor nové Toyoty Supra vůbec hoden už kvůli možnostem úprav. Technik ale nyní říká že zvládne i 1 000 koní se sériovým blokem.
Představení nové generace Toyoty Supra rozhodně nedopadlo tak, jak si japonská automobilka asi plánovala. Ta přivedla kultovní sporťák na trh po takřka dvou dekádách čekání, a to jen díky spolupráci s BMW. Ani jedna ze stran se touto skutečností netajila, zároveň však bylo soustavně zmiňováno, že oba vozy od sebe bude odlišovat mnohem více než jen střecha, která je v jednom případě plátěná skládací a ve druhém pevná z kovu. Po premiéře v Detroitu se ale v plné nahotě ukázalo, že realita tak růžová nebude.
Odbornou i laickou veřejnost dráždí především dvě věci. Tou první je interiér, který až příliš nápadně připomíná, že nepochází z japonských skladů, ale téměř bezvýhradně z těch německých. Mohlo by se zdát, že jde o výhru, neboť v podstatě získáváte komponenty BMW za ceny Toyoty, nicméně zejména tradičním zákazníkům v autě schází jistá japonská osobitost. Stejně jako je pohřešována i manuální převodovka, neboť jedinou volbou se stal osmistupňový automat.
Druhou oblastí, do které směřují největší porce kritiky, je motorový prostor. Původně se totiž spekulovalo, že Supra dostane odlišnou pohonnou jednotku, než jakou disponuje BMW Z4. Mělo se sice jednat o hybridní ústrojí, v tomto případě ale kupodivu přítomnost elektrického agregátu nevadila tak jako třílitrový šestiválec z produkce BMW, jenž se nakonec pod kapotou objevil. Řada lidí totiž došla k názoru, že se vlastně jedná o podřadný agregát - legendární motor 2JZ předchozí generace byl značně předimenzovaný a bylo možné jej relativně snadno upravit na výkony o mnoho set koní vyšší. Něco takového o moderních jednotkách BMW známo není.
Znovu bychom mohli mluvit o skutečnosti, že mnichovskou techniku získáváte za menší peníze, než by tomu bylo ve spojení s logem BMW, to ale stoprocentně odpůrce páté generace kultovního sporťáku neutěší. Co by však mohlo jejich názor alespoň nahlodat, když už ne zvrátit, to je nové video týmu Papadakis Racing. Ten se věnuje závodům v driftování, přičemž se Suprou má velké plány - rozhodl se jí totiž vyladit na 1 000 koní.
Aby tak mohl učinit, musel nejprve rozložit sériový motor a zjistit jeho aktuální konstrukci. Šéf stáje a hlavní technik Steph Papadakis nás celým procesem provádí a díky tomu zazní i skutečnosti, které mohou být pro odpůrce tohoto agregátu prozřením. Jeho uzavřený design totiž vede k daleko větší robustnosti, stejně jako zesílené hřídele či písty. Blok motoru je tedy schopen zvládnout daleko vyšší výkon než standardních 340 koní, a to bez nutnosti výměny spodní části pohonné jednotky.
Pochvalu si zaslouží rovněž instalace olejového chladiče na pravou stranu motoru, díky čemuž není potřeba zbytečných hadic. Kvůli vylepšené efektivitě turbodmychadla pak byly svody integrovány do vnitřní části agregátu, načež je pohonná jednotka velmi dobře přístupná. Nicméně zároveň je spojena i s jistými servisními nočními můrami, kupříkladu rozvodový řemen je na zádi jednotky - opravy jsou tak mnohem náročnější.
Obtížně dosažitelný je rovněž termostat, zatímco na sání s integrovaným mezichladičem byl ve větší míře použit plast. Takové komponenty ovšem nezvládají vyšší tlaky, jež jsou s navyšováním výkonu nezbytně spojené. Je tedy více než jasné, že zrovna tento díl skončí v koši a bude nahrazen novým. Jde však jen o malou oběť v honbě za vysokými výkony, jenž vlastně nikdo u tohoto motoru nečekal. Jak se tedy zdá, nová Supra až tak špatná být nemusí a na svého předchůdce možná naváže lépe, než se dosud čekalo.




















Motor BMW pod kapotou Toyoty Supra nakonec zjevně nebude tak nemožný, jak kritika naznačovala
Zdroj: PapadakisRacing@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Elektromobily už v Austrálii stojí stejně jako „srovnatelná” spalovací auta, jejich prodeje přesto prudce klesají
21.3.2025Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins