Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Technička ukázala, kolikrát Toyota nechá systém start-stop vypnout a zapnout motor auta, než hodí ručník do ringu
1.2.2024 | Petr Miler
Okolo systémů automatického zhášení a opětovného startování motorů aut se v uplynulých letech rozproudila spousta vášnivých debat obvykle okolo jeho vlivu na životnost motoru, startéru nebo baterie. Minimálně v případě toho druhého Toyota věří, že vydrží skoro všechno.
Náš názor na systém start-stop asi nemusíme připomínat, kolega na toto téma už v roce 2011 sepsal filipiku, která rezonuje dodnes. Toto řešení jsme považovali a považujeme za jeden z největších nesmyslů moderních aut, který se v nich tak mocně a takovým způsobem rozšířil jen proto, že dokáže citelně snížit normovanou spotřebu vozu v oficiálním testu. Té jsou přímo úměrné emise CO2, od kterých se odvíjí zejména v Evropské unii obrovské pokuty při překročení tzv. flotilových limitů. Jen proto automobilky najednou vzaly zavděk nápadem, který se dávno ukázal jako komerčně neuplatnitelný, a z něj udělaly téměř úplný standard. Stačil silnější startér, větší baterka, trocha softwaru a hola hop, spotřeba klesla o pár deci.
Neříkáme, že tak nemusí klesnout i v reálu, pokud se budete ploužit ráno po magistrále, může být efekt i větší, třebaže ujedete jen pár kilometrů. Také ale platí to, že pokud pojedete po dálnici z Prahy do Paříže, bude výsledkem nejspíše čistá nula, i když ujedete oněch kilometrů víc jak tisíc. Hlavní problém byl a je jinde - za jakou cenu tento systém ono palivo šetří? Neustálé vypínání a zapínání motoru prokazatelně ničí i nejmodernější jednotky a za sebe bych řekl, že mě ještě víc rozčiluje jiná věc - že vám systém klidně vypne motor těsně před tím, než se chcete rozjet na křižovatce z vedlejší apod. To pak hrozí i horší věci. Pro mě tedy neexistuje případ, kdy bych start-stop okamžitě po nastartování nevypnul.
Ale zpět k technickým dopadům, které se netýkají jen samotného motoru. Systém namáhá i baterii, která může vydržet méně, namáhá ale i startér, který dříve sloužil vlastně k hrstce nahození motoru za celou životnost vozu, najednou jich mohou být tisíce a tisíce. Jak dlouho vydrží? Na to odpověď nemáme, můžeme vám ale říci, co si Toyota myslí o tom, že její startéry používané pro tento účel vydrží.
Tuto informaci se dozvídáme díky Faye Hadley, certifikované techničky Toyoty, která na TikToku vystavila video právě o tom, kolik startů Toyota vybavená start-stopem dovolí startéru realizovat, než prostě hodí ručník do ringu a nahlásí nutnost výměny startéru. Pokud na videu nechcete koukat, řekneme vám rovnou, že jde o 384 000 startů. Tři sta osmdesát čtyři tisíc. Pak je se startováním amen.
Je to obrovské číslo, jak vypočítávají kolegové z Jalopniku, kteří na video upozornili - museli byste 21krát za den nechat auto nastartovat a zhasnout po dobu 50 let, aby bylo této bilance dosaženo. Je to ale jen projev víry Toyoty, ne faktický limit - startér může vydržet méně, může nakonec vydržet i více. Nicméně už víra automobilky v to, že zvládne takové kvantum operací, naznačuje, že v případě životnosti čehokoli hlavní problém nebude ve startéru...
Toyota RAV4 v nehybridních verzích je jedním z aut značky, které systém start-stop mají. Automobilka počítá s tím, že pokud jde o startér, vydrží motor dokola zapínat a vypínat skoro navěky. Foto: Toyota
@fayehadleyofficial how many starts do you think it takes to trip the DTC?! #startstop #startstopfunction #carstarter #starterreplacement #AutomotivePSA #AutoPSA #AutoDIY #CarTips #DIYTips #MechanicTips #CarMaintenance #AutoMaintenance #CarCare #femalemechanic #girlmechanic #MechanicsOfTikTok #relatable original sound - Faye
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
dnes - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Startovni listina Moto E 2025 17:18
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 12:33
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 5 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 7 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 8 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 10 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 22:39 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.16. 22:12 - Kavis
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch