Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché
13.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Menší motory s turbem nebudou nikdy tak dobře ovladatelné jako atmosféricky plněné jednotky. Volvo se ale hlavní nepříjemnost snaží odstranit.
Rozmach přeplňovaných motorů v posledních letech je obrazem pokřivenosti dnešního světa. Hlavním motivem pro tak masivní přepřáhnutí na menší agregáty s turby je totiž snaha výrobců co nejvíce snížit papírovou spotřebu v normovaných testech, ať už je realita jaká chce. Ony testy se přednedávnem podstatně změnily, což má za následek, že kouzelná spotřeba tříválcových motorů a jiných podobných extrémů je i na papíře rázem pryč. Výrobci hlavně kvůli tomu slibují, že s downsizingem je konec, objemné atmosféry už se ale nevrátí. Turba tu s námi budou, ať se nám to líbí nebo ne.
Jejich odpůrci nejčastěji argumentují tím, že jim při každé jízdě znepříjemňují život. Například pomalejší než ideální odezvou plynového pedálu na pokyny řidiče zejména v nízkých otáčkách, nelineárním zátahem motoru a výrazným vlivem atmosférických podmínek na projev motoru. Špatnou reakci plynu a proměnný zátah se snaží řešit vývojová centra většiny automobilek a všechny nějakým způsobem uspěly. Nejdále to ale prý dotáhlo Volvo - tvrdí to alespoň náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, s nímž si švédské řešení projdeme.
Prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru je dána konstrukcí turba. Aby kompresor nasál a stlačil čerstvý vzduch do motoru, musí jej pře společnou hřídel pohánět turbína roztáčená výfukovými plyny z motoru. Pokynem řidiče se škrticí klapka sice otevře, ale turbodmychadlo nemá ještě dostatečně vysoké otáčky, aby do spalovací komory natlačilo dostatek vzduchu. Na to potřebuje více výfukových plynů proudících z motoru, které ale zase musí vzniknout tím, že se spalovací komorou prožene více vzduchu. Volvo tvrdí, že našlo lék na zpožděnou reakci turba pomocí pozoruhodně jednoduchého systému PowerPulse.
Ten má za úkol udržet turbínu roztočenou i při zavřené škrticí klapce, čili v okamžiku, kdy není stlačený vzduch kam poslat. Řešením je systém, který udrží tlak ve výfukovém systému a tím zaručí neustálou činnost turbíny, která nemusí na nic čekat. Podstatou je odvod přebytečného tlakového vzduchu do dvoulitrového rezervního zásobníku. Při nedostatečném tlaku ve výfukovém potrubí je pak vypuštěn do výfukového potrubí, kde udrží turbodmychadlo v činnosti. Tím se eliminuje prodleva mezi stlačením pedálu a roztočením celého mechanismu.
To je v podstatě celé, je to opravdu jednoduché, chytře jednoduché. Třebaže to do motoru přidává další mechanismy, které mohou být potenciálním zdrojem problémů. Přesto nevíme o tom, že by to jiný výrobce používal. Volvo s nasazením PowerPulse zatím není daleko, nabízí jej pouze u dieselových agregátů, dá se ale čekat, že jej použije i jinde. A pokud je vážně tak skvělé, další by se mohli přidat...
Podstatou řešení Volva je udržet systém přeplňování pod tlakem, i když zrovna není používán
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 3 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 4 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 6 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 7 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva