Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché
13.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Menší motory s turbem nebudou nikdy tak dobře ovladatelné jako atmosféricky plněné jednotky. Volvo se ale hlavní nepříjemnost snaží odstranit.
Rozmach přeplňovaných motorů v posledních letech je obrazem pokřivenosti dnešního světa. Hlavním motivem pro tak masivní přepřáhnutí na menší agregáty s turby je totiž snaha výrobců co nejvíce snížit papírovou spotřebu v normovaných testech, ať už je realita jaká chce. Ony testy se přednedávnem podstatně změnily, což má za následek, že kouzelná spotřeba tříválcových motorů a jiných podobných extrémů je i na papíře rázem pryč. Výrobci hlavně kvůli tomu slibují, že s downsizingem je konec, objemné atmosféry už se ale nevrátí. Turba tu s námi budou, ať se nám to líbí nebo ne.
Jejich odpůrci nejčastěji argumentují tím, že jim při každé jízdě znepříjemňují život. Například pomalejší než ideální odezvou plynového pedálu na pokyny řidiče zejména v nízkých otáčkách, nelineárním zátahem motoru a výrazným vlivem atmosférických podmínek na projev motoru. Špatnou reakci plynu a proměnný zátah se snaží řešit vývojová centra většiny automobilek a všechny nějakým způsobem uspěly. Nejdále to ale prý dotáhlo Volvo - tvrdí to alespoň náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, s nímž si švédské řešení projdeme.
Prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru je dána konstrukcí turba. Aby kompresor nasál a stlačil čerstvý vzduch do motoru, musí jej pře společnou hřídel pohánět turbína roztáčená výfukovými plyny z motoru. Pokynem řidiče se škrticí klapka sice otevře, ale turbodmychadlo nemá ještě dostatečně vysoké otáčky, aby do spalovací komory natlačilo dostatek vzduchu. Na to potřebuje více výfukových plynů proudících z motoru, které ale zase musí vzniknout tím, že se spalovací komorou prožene více vzduchu. Volvo tvrdí, že našlo lék na zpožděnou reakci turba pomocí pozoruhodně jednoduchého systému PowerPulse.
Ten má za úkol udržet turbínu roztočenou i při zavřené škrticí klapce, čili v okamžiku, kdy není stlačený vzduch kam poslat. Řešením je systém, který udrží tlak ve výfukovém systému a tím zaručí neustálou činnost turbíny, která nemusí na nic čekat. Podstatou je odvod přebytečného tlakového vzduchu do dvoulitrového rezervního zásobníku. Při nedostatečném tlaku ve výfukovém potrubí je pak vypuštěn do výfukového potrubí, kde udrží turbodmychadlo v činnosti. Tím se eliminuje prodleva mezi stlačením pedálu a roztočením celého mechanismu.
To je v podstatě celé, je to opravdu jednoduché, chytře jednoduché. Třebaže to do motoru přidává další mechanismy, které mohou být potenciálním zdrojem problémů. Přesto nevíme o tom, že by to jiný výrobce používal. Volvo s nasazením PowerPulse zatím není daleko, nabízí jej pouze u dieselových agregátů, dá se ale čekat, že jej použije i jinde. A pokud je vážně tak skvělé, další by se mohli přidat...









Podstatou řešení Volva je udržet systém přeplňování pod tlakem, i když zrovna není používán
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 8 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 10 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 11 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva