Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
18.4.2024 | Petr Miler
Obavy z dlouhodobých dopadů systémů automatického vypínání a startování motorů na fungování auta jsme vyjádřili nejednou. A i tento případ ukazuje, že oprávněně. Je to další věc, která zanedbatelný efekt na spotřebu paliva mění za potenciálně závažné problémy.
Dnes se vedou vášnivé debaty o smyslu nařizování elektrických aut, před nějakou dekádou a půl se prakticky úplně stejným způsobem diskutovalo o downsizingu, nesmyslně dlouhých převodech nebo systému start-stop. Bylo to prakticky to samé, akorát v menším. Dnes se pod tíhou regulací mění způsobem, který si trh nevyžádal a který většina zákazníků odmítá, celá podstata aut. Tehdy se měnily jen jejich dílčí aspekty.
Systém start-stop jsme si tedy také neoblíbili a jeho zdrcující kritiku od kolegy si během 13 let od vydání přečetly miliony z vás. I to nakonec ukazuje, jak odmítaná věc to byla a do určité míry stále je, dnes upadá v zapomnění jako relativně nevinná banalita vedle toho, co se primárně pod tlakem regulací dostalo do aut později. Občas se ale připomene díky svým selháním.
Důvodů, proč start-stop nenávidět a vypínat při každém nastartování auta, je řada, jedním z těch hlavních jsou ale dlouhodobé dopady na životnost důležitých částí auta a jeho spolehlivost. Uvážíme-li, jak mrzkou úsporu paliva tento systém přináší, opravdu nemá smysl pro něj riskovat zejména dopady na životnost motoru. Nejde ale jen o to - aby systém fungoval, potřebuje vůz mj. lepší a odolnější startér či větší baterii a obojí používat tak moc, že se to snadno negativně podepíše i na jejich živnosti. Anebo dokonce na fungování celého auta.
S tím druhým má nyní patálie Ford poté, co si skoro tisícovka zákazníků postupně stěžovala na problémy s několika vozy vyráběnými od roku 2021. Těm dokáže start-stop „vycucat” baterky tak moc, že auto na křižovatce může zhasnout a už nikdy nenaskočí. To je fascinující, vyloženě umělý problém vyvolaný nároky start-stopu na elektrickou soustavu auta, se kterou řídicí software evidentně neumí zacházet adekvátním způsobem.
O celém problému se dozvídáme díky samotnému Fordu, který pod tlakem amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) svolává do servisů zejména modely Bronco Sport z let 2021 až 2024 (jde o 402 978 aut) a Maverick z let 2022 až 2023 (53 587 aut). Problém podle všeho není „fyzický” a auta jen „tupě” trvají na použití start-stopu i v momentě, kdy je baterie příliš vybitá či opotřebovaná na to, aby byla s to znovu nastartovat. Kdyby motor zůstával běžet, nestane se ani jedno - baterie nebude tak zatěžovaná a vybíjená a motor se na křižovatce nevypne pro nic.
I tento případ tak ukazuje, jaké problémy může start-stop sekundárně způsobit. A to je jeho široké zavedení pořád moc nedávnou historií na to, abychom mohli posoudit všechny dlouhodobé následky a na druhou misku vah si vedle opravdu zanedbatelné úspory paliva dali všechny problémy, které start-stop způsobí a jimiž auta, která ho nemají, netrpí. Netušíme, co by se muselo stát, aby váha nepřepadla na jednu stranu pod tíhou oněch negativ.
Jak kdysi pravil kolega: Vývoj aut pro regulace nikam nevede. Není celá „elektrická mánie” jedním velkým vývojem pro regulace? A nedopadne pro ni za 10 nebo 15 let srovnání přínosů a negativ úplně stejně, jako dnes dopadá pro systém start-stop?
Bronco je jedním z Fordů, které jsou masivně zasažené novým, dříve nepoznaným problémem způsobeným systémem start-stop. Dáme-li si všechny už známé na jednu hromadu, skutečně stálo za to se tímto - podle nás nesmyslem - vůbec zabývat? Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 5 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před hodinou - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 2 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 4 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 5 hodinami - Hertz se narychlo zbavuje dalších 10 000 elektromobilů poté, co ho poslaly do kvartální ztráty převyšující 10 miliard
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva