Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Švédové odhalili revoluční převodovku. Má osm spojek, řadí bleskem a neváží moc
7.3.2019 | Mirek Mazal
Více jak metrák hmotnosti šetří oproti srovnatelnému řešení se dvěma spojkami nová převodovka LST. Řadit má přitom bleskově i přes několik rychlostí, jen je složitá jako rádio.
Zcela nový model Koenigsegg Jesko září v Ženevě nejen díky známému pětilitrovému osmiválci před zadní nápravou. Ten s pomocí dvou turbodmychadel a jednoho kompresoru produkuje výkon až 1 176 kW (1 600 koní), který posílá na zadní kola. U Koenigseggu nic až tak mimořádného, řeknete si, jeden komponent mezi motorem a koly ale mimořádný je - jde o inovativní převodovku s dvojsmyslným označením Light Speed Transmission (LST).
Můžete ji chápat jako lehkou a rychlou, ale také jako takovou, která řadí rychlostí světla. Všechno je tak trochu pravda, tvrdí alespoň zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg, který poodhalil detaily přenosu kvanta energie na silnici.
Firma si prý během vývoje nástupce Agery uvědomila, že dosud používaná dvouspojková převodovka by měla musela vážit zhruba 200 kilogramů, pokud by měla být schopná přenést točivý moment 1 491 Nm nového Jeska. To ale v okamžiku, kdy se Koenigsegg snaží ušetřit gramy kde může, představuje něco na způsob Bolta sprintujícího v pohorkách. Kvůli tomu se Švédové rozhodli raději vymyslet vlastní revoluční řazení.
Christian von Koenigsegg ji popsal poměrně stručně, přesto i tak je to fascinující čtení. Převodovka LST s devíti rychlostmi má osm akčních členů, osm tlakových snímačů a osm hydraulických spojek, z nichž jedna se používá pro elektronický diferenciál. Šest spojek slouží k jízdě vpřed, jedna zajišťuje jízdu vzad.
V převodovce jsou tři hřídele, na každé jsou dvě spojky. To umožňuje kombinovat tři páry převodů. Skříň tedy umí měnit přecházet mezi libovolnými převody bleskovou rychlostí, a to i v momentě, kdy má přeskočit několik rychlostí. To jej zásadně odlišuje od dvouspojek, které zvládají mít předem zařazenou pouze jednu další rychlost a když je „překvapíte”, dlouze tápou.
Setrvačník i spojka jsou zabudovány uvnitř převodovky. Vznikla tak převodovka, která včetně startéru váží pouze 90 kilogramů, což obrovská úspora oproti zmiňovaným 200 kg. Motor má současně při zařazeném neutrálu velmi nízkou setrvačnost danou na maximum odlehčenou klikovou hřídelí a ojnicemi. Točí se prý jako motor z Formule 1 a zní docela bláznivě.





















Koenigsegg u modelu Jesko vyměnil dvouspojkovou převodovku za sofistikovanější a lehčí systém s devíti převody a osmi spojkami
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch