Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání na váze a „brzdě” ukázalo, kdo z německých výrobců nejvíce lže o výkonu a hmotnosti svých aut
6.2.2023 | Petr Miler
Zapomeňte na srovnání ve sprintech, která sice leccos poví, nikdy vám ale neprozradí, co za dynamikou toho či onoho auta skutečně stojí. Nemusí jít o lepší nebo horší práci s výkonem či použité pneu, ale také o prosté ohýbání reality.
Za poslední dekády jsem se podílel na srovnání nespočtu aut s nespočtem jiných a ještě většímu množství podobných komparací jsem přímo či nepřímo přihlížel. Každé takové klání - ať už dvou nebo více aut - dá nějaký výsledek, který leckdy překvapí, ale co za ním skutečně stojí?
To se na místě obvykle nikdy nedozvíte. Je to lepší auto? Je to lepší řidič? A pokud jde o to první, co je podstatou oné nadvlády? Když proti sobě stojí dva automobily s papírově srovnatelnými parametry a jeden z nich přesto jasně vyhraje, co to vlastně znamená? Má vyšší průměrný výkon? Lepší zpřevodování? Menší ztráty při přenosu výkonu na silnici? Lepší launch control? Lepší pneumatiky? Víc mu sedí takové nebo onaké klimatické podmínky? Podobných otázek si můžeme položit tisíc a nikdy na ně nenajdeme jednoznačnou odpověď, lidé se ale logicky budou vždy stáčet k představě, že ten či onen vůz má lepší anebo horší parametry, než výrobce udává.
Deviace jsou možné oběma směry, byli jsme toho v minulosti nejednou svědky. Nemusí to být úmysl, ale obvykle je. Výrobce buď chce, aby jeho auto vypadalo na papíře skvěle a lidé jej kvůli tomu spíš kupovali. Anebo nechce, aby vypadalo na papíře až moc skvěle a konkurence se snažila jej překonat, a tak udávané parametry spíše podhodnocuje. A pak se vyžívá v tom, že reálná klání jeho stroj opanuje, což je nakonec nejpřesvědčivější.
Běžně se můžeme jen domnívat, co je v tom či onom případě realitou, lidé z Carwow, kteří jindy prohání jednu partu aut na letišti po druhé ve sprintech, tentokrát dali přednost trochu jinému srovnání. Vzali Audi RS3, BMW M240i, Mercedes-AMG A45 S a VW Golf R na váhu a na motorovou „brzdu”, tedy válcovou zkušebnu. Cíl byl jasný - podívat se na zoubek tomu, proč jsou některá z těchto aut až nečekaně rychlá a jiná překvapivě pomalá.
Pokud byste čekali, že Němci mají „alles in ordnung” a udávané parametry se od těch skutečných budou sotva podstatně lišit, mýlíte se. Rozdíly mezi realitou a papírovými údaji panují vždy (a vždy panovat budou), u některých modelů jsou ale velmi dramatické oběma směry.
Nejlépe z tohoto klání vychází VW Golf R, čímž jen potvrzuje, proč ve sprintech obvykle překonává očekávání. Jeho výkon 325 koní je o 5 kobyl větší než udávaný, jeho točivý moment 478 Nm je dokonce o 58 Nm „nad papírem”, auto je s 1 540 kg dokonce i o 11 kg lehčí, než má být. To dohromady dává velmi příjemný (a logicky opět očekávání překonávající) poměr výkonu a hmotnosti 211 koní na tunu. Přidáme-li si k tomu, že jde o ze všech srovnávaných vozů jasně nejlevnější auto, máme tu minimálně v soutěži „Mirek Dušín dne” jasného vítěze.
Koncern VW ale - zdá se - obecně nepřehání, neboť i Audi RS3 je s 413 koňmi a 543 Nm o 13 koní resp. 43 Nm nad tím, co by mělo nabídnout. Váží ale o 53 kg (1 628 kg) víc než má, což v poměru výkonu a hmotnosti rovná výsledek na továrních 254 k/t. BMW M240i je na tom hůř, výkon v reálu odpovídá očekávání a točivý moment je dokonce dalece překonává (572 Nm je o 72 Nm víc), hmotnost 1 733 kg je ale brutalita sama o sobě, navíc je to ještě o 43 víc, než jaká být má. Poměr výkonu a hmotnosti je tak s 216 k/t už daleko za očekáváními.
Jasným lhářem číslo 1 je ale Mercedes-AMG A45 S, který by měl být nejsilnějším autem z tohoto kvartetu i s nejlepším poměrem výkonu a hmotnosti. Jenže není, ani zdaleka. Výkon 386 koní zaostává za očekáváními o masivních 35 kobyl, točivému momentu 418 Nm chybí 82 Nm, hmotnost je o 9 kg vyšší a poměr výkonu a hmotnosti 231 k/t najednou za papírově srovnatelným Audi RS3 absolutně nestíhá. A to je třeba dodat, že jde o daleko nejdražší vůz tohoto srovnání, který stojí skoro o polovinu víc než VW Golf R.
Je to pozoruhodný pohled pod pokličku, tedy vlastně pod kapotu. Pokud chcete vidět víc, podívejte se na to sami níže. Neberte to pochopitelně jako absolutní pravdu, konkrétní výsledky mohly ovlivnit neobvyklé faktory, ale celkem to odpovídá tomu, co vídáme ve sprintech - Golf R překvapuje, RS3 nezklame, od BMW by člověk čekal víc a Mercedes zaostává za očekáváními.



VW Golf R o svých parametrech nelže, právě naopak, jistě i proto je tak překvapivě rychlý. Foto: Volkswagen
Audi RS3 přibližně drží basu s realitou. Foto: Audi
BMW M240i už svými parametry přehání, ale ne o tolik. Foto: BMW
Mercedes-AMG A45 S maluje svými papírovými předpoklady něco, co v realitě dalece nenaplňuje. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 11 hodinamiNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva