Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Škoda rozřezala nový Kodiaq. Podívejte se, co vše skrývá v útrobách
20.2.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škodu Kodiaq jsme si mohli probrat už horem dolem, ale podívat se na místa, která běžně kryje karoserie, čalounění či plasty v interiéru ale dosud nešlo.
Škodu Kodiaq jsme snad nemohli představit důkladněji. Ostatně, nejde o žhavou novinku posledních dní, ale model, se kterým mladoboleslavská automobilka vyrukovala již loni v září. Známe jeho oficiální ceny a zveřejnili jsme také jeho první test. Dnes se přesto na „Kouďáka” podíváme znovu, neboť ukázat vám můžeme něco, co na první pohled vidět není. Škodovka totiž ve spolupráci s firmou Benet na řadě míst Kodiaq doslova rozřezala a odhalila jeho útroby plné zajímavých detailů.
Blízko podobným pohledům jsme byli akorát když Škoda dokumentovala testy výdrže, teď ale můžeme vidět skutečné vnitřnosti řady dílů. „Spatřit lze všechny důležité prvky struktury karoserie - deformační zóny, výztuhy dveří, skelet zajišťující prostor pro posádku, který vymezuje A-sloupek, B-sloupek, práh a střecha. Odkryté jsou pozice jednotlivých typů airbagů, včetně pyropatron, a senzory nárazu po obvodu vozidla. Odhalené jsou i prvky aktivní bezpečnosti - asistenční systémy, např. přední radar a kamera, senzory mrtvého úhlu či parkovací senzory,“ popisuje vůz šéf vývoje bezpečnosti Petr Kraus.
„U každého nového vozu samozřejmě zdokonalujeme úrovně pasivní bezpečnosti. Jde o evoluci zádržných systémů, jako jsou airbagy či pásy. S modelem Kodiaq pak znatelně postoupily i systémy aktivní bezpečnosti. Ve standardní nabídce má automatické brzdné systémy, které umí rozeznat překážku a aktivují brzdy ještě před nárazem. A následují je další systémy, které pomáhají řidiči auto ovládat, jako zadní radar na pokrytí slepého úhlu,“ dodává Kraus.
Zejména s ohledem na přítomnost standardních automatických brzd se dá očekávat, že Kodiaq v testech Euro NCAP nejspíše získá pět hvězd, ostatně jako všechny modely Škody od roku 2008. Prořezaný model však neodkazuje pouze na všechny systémy, které mu u bruselské organizace přihrají body k dobru. Posloužit má třeba i k výcviku hasičů, kteří díky odhaleným průhledům poznají, kudy se do vozu v případě potřeby nejsnadněji dostanou.
Kromě výš zmíněných elektronických systémů bezpečnost zvyšuje i množství airbagů. Těch může nové velké české SUV mít až devět. Kodiaq také, jako první vůz Škody, dostal plnohodnotné čelní diodové světlomety, které se starají především o lepší viditelnost při jízdě v noci.
Také v interiéru byly odhaleny obvykle skryté detaily. Prozkoumat lze tedy konstrukci sedadel včetně elektrického ovládání, které je plně funkční. Prohlédnout si jej tedy můžete při práci, což ostatně platí také o stahování oken. Odkrytý je i mechanismus vyklápěcího tažného zařízení. U bočních dveří si všimněte noviny zvané Door Protector. Ta zabraňuje odření hrany při otevření, technikům ale způsobila mnohé nesnáze. Mimo ni museli do dveří vměstnat výztuhy, řídicí jednotky, zámek, kliku, spouštěč skla, omezovač, reproduktory či kabeláž. Zevnitř navíc dveře musí pobrat ještě lahve nápojů, vestu či deštník.
Podstatné při vývoji byly rovněž vysokopevnostní materiály, díky nimž Kodiaq dnes váží o 20 kilogramů méně, než by před lety vážil Yeti, pokud by nabízel stejnou úroveň bezpečnosti. Dle Petra Šimona, vedoucího vývoje karoserie a montovaných dílů, se nelze v budoucnu očekávat podobně skokové úspory hmotnosti. „Ve vysokopevnostních materiálech vidím evoluci, revoluci už ne.“
„Potenciály tam ještě jsou, ale už ne tak velké. Pokud bychom chtěli výrazně snižovat hmotnost karoserie, museli bychom volit jiné materiály. Je však potřeba zvážit, jestli se to ekonomicky vyplatí.“ Těmito slovy Šimon naráží na karbonové díly, které ale v nejbližších letech u vozů Škody nehledejme. Aplikovány budou moci být až ve chvíli, kdy se razantně sníží jejich cena.
Podívejte se ale sami, co všechno Kodiaq ukázal - přiložená galerie toho zachycuje nespočet.
Na mnoha místech až na kost oholený model Škody Kodiaq poslouží mimo jiné i k výuce hasičů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 6 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 8 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 9 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 10 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva