Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Seznamte se s nejlepšími automobilovými brzdami světa. Jsou nejlehčí, nejvýkonnější, nejdražší
2.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Brzdové systémy silničních aut ušly obrovský roky kus cesty a dnes si i pro relativně dostupné vozy můžete koupit karbon-keramické systémy. I ty jsou ale druhou ligou vedle komponentů pro F1.
Přes týden jsme vám ukázali prý revoluční brzdový systém firmy Brembo. Výrazně odlehčené třmeny odlité z hliníku snižují neodpruženou hmotnost na každém kole o podstatných 400 gramů. Nižší neodpružená hmota se vždy příznivě projeví na chování vozu, přitom redukované italské brzdiče zároveň zkracují brzdnou dráhu. To jsou ale brzdy pro silniční auta, třebaže taková jako je Pagani Huayra. Vrchol možností je ještě úplně jinde.
Znovu Brembo totiž dodává i komponenty pro monoposty Formule 1 a také pro ně vyvinul něco nového. První závod letošní sezóny máme za sebou a můžeme se podívat na to, čím krotí rychlost vůbec nejlepší automobily pod sluncem. Množství regulací ze strany automobilové federace FIA sice nedovoluje vyvinout to absolutně nejlepší, co si technici dokáží představit, i zdokonalování brzd v rámci možností daných pravidly ale stojí za pozornost.
Letos to platí tím spíše, že ef-jedničky by měly být znovu nejrychlejší, co kdy byly. Vylepšené aerodynamické vlastnosti vozů a přilnavější směsi pneumatik přidávají na rychlosti, někdy trochu opomíjené brzdy ale také mají co říci k dosahovaným časům na kolo.
Brzdy od Bremba najdeme u většiny současných monopostů. Aby v sezóně 2018 vlastnosti stačily pokročilým technologiím zvyšující tempo, získaly karbonové kotouče dalších 100 ventilačních kanálů, které pomohou snižovat teplotu z více než 1 000 stupňů Celsia. Existují tři typy brzdových disků v závislosti na obvodu, okolní teplotě a strategii závodu. Počet ventilačních průduchů se pohybuje v rozmezí od 900 do 1 200 štěrbin, výjimečně dokonce 1 500. Přední kotouče mají danou tloušťku 32 mm, ty zadní 28 mm.
Opět svoji nemalou roli hraje hmotnost. Představené brzdy jsou až neuvěřitelně lehké. Méně než kilová hmotnost celého řešení pro každé z kol se nevyrovná žádným brzdám osobních automobilů, dokonce šestkrát překoná váhu karbon-keramických systémů a dvanáctkrát pokoří hmotnost běžných ocelových disků. To je neskutečný rozdíl a znamená pro nás obtížně představitelnou cenu takového řešení - už karbon-keramické brdy pro silniční vozy stojí statisíce, tady půjde o miliony, možná ani ne jednotky.
Brembo tedy opět ukázalo odolnější a lehčí mechaniku. Zdokonalená efektivita se projevila hlavně na zadní nápravě, kterou krotí čtyřpístkové třmeny místo šestipístků vepředu. Dodejme, že jeden brzdič vydrží cca 10 000 kilometrů, to není úplně málo, kotouče a desky se ale musí měnit častěji - v závislosti na strategii týmy spotřebují něco mezi 140 a 240 sadami za sezónu, což znamená odhadem 760 brzdových destiček za rok pro jeden vůz. Zkuste si vzpomenout, kdy jste na svém autě měnili brzdy vy...






Brzdy F1 vypadají podobně jako u klasických vozů, ve skutečnosti se liší obrovským způsobem. Musí vydržet podstatně náročnější zacházení a jsou také nesrovnatelně lehčí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před hodinouVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 2 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 4 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 5 hodinamiAť se vám nový nejprodávanější kombík světa líbí nebo ne, máte to jedno, v Evropě ho kvůli místním výmyslům stejně nekoupíte
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva