Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Rozmach turbomotorů se zastaví. Už jistě nebudou ve všem, z paradoxního důvodu
14.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Donedávna se zdálo, že atmosféricky plněným motorům zvoní hrana a je jen otázkou času, než se rozloučíme s tím posledním. Nestane se to, kvůli novým testům spotřeby a emisí.
Září letošního roku se pro automobilový svět stane zlomovým obdobím. V platnost vstoupí nový způsob měření spotřeby a emisí aut jménem WLTP (World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure) a ohýbané výsledky laboratorních testů budou navíc doplněny i o výsledky měření ze skutečného provozu nazvané Real Driving Emissions (RDE). V souladu s touto metodikou je nutné měřit spotřebu a emise už od loňského září, ale jen pro hrstky vozů nově uváděných na trh. Od září 2018 se bude týkat všech prodávaných a pro řadu dnešních motorů bude znamenat konečnou.
Není ale vše jen černé, jak nás nyní informuje Lamborghini. Nové testy jsou blíže skutečnému světu, což naměřené hodnoty spotřeby i emisí logicky zvýší a některé motory zkrátka nebudou umět dále vyhovět platným normám. Tato jinak nemilá změna má ale i jeden paradoxně pozitivní důsledek - odstavení downsizingu na druhou kolej. Právě zmenšování motorů a nahrazování části jejich objemu i válců turbodmychadly je něco, co funguje hlavně v laboratorních testech a v těch nových už nemá patřičný efekt.
Vedení italské automobilky proto nyní tvrdí, že nová pravidla, která zabijí řadu dobrých motorů, zároveň zachrání i tu zbývající hrstku agregátů s atmosférickým plněním. O kvalitách nepřeplňovaných agregátů je vedení firmy přesvědčeno, a v Aventadoru ani Huracanu se jich tak v dohledné době nevzdá. Říká to sám šéf vývoje značky Riccardo Bettini, který doslova uvedl: „Nechci přehánět, ale zajímáme se o to a zdá se, že v testech ze skutečného provozu můžeme dosáhnout nižší spotřeby, protože motor pracuje lépe.“
Bettini tak jen potvrzuje to, co říkáme léta. Downsizing jako takový nemusí být úplně špatný a autům obvykle dává více dynamiky, není ale pravdou, že znamená nižší spotřebu paliva ve skutečné provozu. Spásou byl hlavě v dosavadních evropských testech, při nichž byly motory zatěžovány tak málo, že spotřebu snižoval hlavně menší počet pohyblivých částic - motor tedy spotřebovával méně paliva pro pohon sebe samotného. Jakmile dojde na vyšší zátěž, turba obvykle berou více než srovnatelné atmosféry a už dosavadní testy nových aut dle WLTP to potvrzují.
Italská značka tak má o důvod víc, proč se držet pro ni tradičních motorů bez turbodmychadel, které tak jako tak preferovala. „V tuto chvíli víme, že je před námi mnoho výzev. Je nám ale jasné, že turbodmychadlo není řešením znečištění ovzduší. Vylepšení, která by se musela udělat u motorů s turby, aby vyhověly limitům emisí, by byla podobná těm, která musíme provést u atmosférických jednotek. Věříme, že přirozeně plněný motor je pro využití v našich autech ideální,“ říká Bettini.
Vidlicový dvanáctiválec Aventadoru a stejně konstruovaný desetiválec Huracanu prý projdou novými testy bez problémů a jejich normovaná spotřeba ještě klesne. Na dotaz, zda oba současné motory splní emise Bettini rázně odvětil: „Rozhodně. V tuto chvíli nevidíme žádná omezení, která nás nutí změnit motory.“
Pochopitelně to neznamená, že se mainstreamové automobilky začnou vracet k nepřeplňovaným motorům, na to už do těch s turby investovaly příliš mnoho peněz. Je to ale naděje, že tu s námi „atmosféry” ještě nějaký čas zůstanou. Alespoň u aut jako Porsche či Lamborghini, k jejichž charakteru a využití podle nás prostě sedí lépe...












Lamborghini Aventador S s pohonem 6,5 V12
Lamborghini Huracan Performante s motorem 5,2 V10
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 2 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 5 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11