Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby

Pokud už máte dost všech litrových, hybridních či elektrických motorů, na tomto stroji konečně spočine vaše okolo se zalíbením. A to přesto, že předem víme, že s ním Rolls-Royce půjde ke dnu, je totiž určen pro ponorky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby

/

Foto: Rolls-Royce

Pokud už máte dost všech litrových, hybridních či elektrických motorů, na tomto stroji konečně spočine vaše okolo se zalíbením. A to přesto, že předem víme, že s ním Rolls-Royce půjde ke dnu, je totiž určen pro ponorky.

Nejznámějším dílem Henryho Royce a Charlese Rollse stoprocentně zůstává britská automobilka nesoucí jejich příjmení. První z nich nicméně již v roce 1884 založil samostatnou firmu, která se začala zabývat výrobou dynam a elektrických navijáků. Když pak na palubu přibyl pan Rolls, došlo na výrobu aut, která ovšem byla v průběhu první světové války přerušena a společnost se místo toho zabývala motory do letadel. A jakkoli se k původní činnosti vrátila, leteckou branži už firma nikdy neopustila.

Prakticky ve stejné době (konkrétně v roce 1909) založil Wilhelm Maybach spolu se svým synem Karlem společnost MTU Friedrichshafen, která se zabývala výrobou spalovacích motorů. Také její zaměření ale změnila první světová válka, načež se pohonné jednotky vznesly nejen do oblak, ale zamířily rovněž na moře. Během druhé světové války se jich pak dočkaly i tanky Leopard 2. V roce 1966 se ale firma stala součástí Mercedesu a před deseti lety ji uchvátil právě Rolls-Royce.

Na mysli nicméně nemáme onu automobilku vyrábějící luxusní limuzíny a SUV, ta se v roce 1973 stala samostatnou firmou, která nyní spadá pod BMW. Řeč je o původním holdingu Rolls-Royce, který v mezičase zkrachoval a byl zachráněn britskou vládou. Dnes je druhým největším výrobcem motorů pro letadla na světě a zároveň 16. největším dodavatelem armádní techniky. Mimo to se ovšem věnuje také energetickému sektoru a nezapomíná ani na lodní dopravu.

To se ostatně nyní potvrdilo, neboť Rolls-Royce představil zcela novou jednotku MTU 20V4000U83. Firma o ní zatím mnoho informací ven nepustila, s jednou se ale pochlubil neopomněla - agregát má neskutečných 20 válců. Určen je pak pro ponorky, načež muselo dojít ke specifickým úpravám sacího traktu, stejně jako bylo třeba vyřešit odvod zplodin. Těch by však mělo být méně než kdysi, neboť součástí ústrojí jsou bateriová úložiště a systémy.

Zda vše bude fungovat podobně jako u silničních hybridů, se nejspíš dozvíme příští týden, neboť Rolls-Royce nebude chybět na výstavě námořní techniky Euronaval, která se koná v Paříži od 4. do 7. listopadu. Jednotka, se kterou se společnost pochlubí, je však zatím pouze konceptem vzešlým z již vyráběné série MTU 4000. Stávající motory jsou však dvanáctiválcové, přihození osmi válců navrch tak mělo navýšit výkon i urychlit dobíjení baterií.

Vyšší míra elektrifikace má vést k lepšímu „zneviditelnění“ ponorky, neboť tu má být náročnější najít i ve chvílích, kdy spalovací technika jede na plné obrátky. Vedle ní pak Rolls-Royce představil i ovládací systém NautlQ Master, skrze který lze ponorku řídit jednodušeji než dosud. Klientela si navíc bude moci určit, co vše bude jeho součástí, ať ale již půjde jen o standardní kontrolu motoru či třeba monitoring škod, vše bude mít na povel jedno rozhraní.


Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby - 1 - Rolls-Royce MTU 20V4000U83
Příští týden dojde na detailní představení 20válcového motoru MTU pro ponorky. V dnešní době je to slušný lék na nemoci doby v podobě všeho od downsizingu po elektrifikaci motorů. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše