Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá

Britové dokončují vývoj jednotky, která dokáže vyprodukovat výkon odpovídající 580 motorům sloužícím k pohonu Škody Octavia. Turbodmychadlový motor slibuje tišší a efektivnější projev než všechna dnes existující ústrojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá

21.11.2023 | Petr Prokopec

Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá

/

Foto: Rolls-Royce

Britové dokončují vývoj jednotky, která dokáže vyprodukovat výkon odpovídající 580 motorům sloužícím k pohonu Škody Octavia. Turbodmychadlový motor slibuje tišší a efektivnější projev než všechna dnes existující ústrojí.

Pohonné jednotky aut prošly od svého příchodu před více než 100 lety obrovským vývojem, proto se ostatně většina z nich v prodeji neohřála příliš dlouho. A pokud nějaký takový typ existoval, s někdejším originálem sdílel tak maximálně základní konstrukci. Vše ostatní se ovšem měnilo, ať už třeba kvůli zvýšení kompresního poměru, příchodu přeplňování nebo v důsledku snížení emisí.

Od aut se můžeme přesunout k letectví, které by v mělo být automobilové branži nadřazeno - je to zkrátka vyšší lig a udržet klidně několik set lidí v bezpečí pár kilometrů nad zemí je náročnější, než jich udržet v pořádku jen pár přímo na povrchu. Jakmile se ale zaměříme na samotné motory, už je letecká branže spíše podřadnou - třeba takový Rolls-Royce, tedy vůbec největší výrobce leteckých jednotek na světě, totiž nabízí agregáty zvané Trent či Pearl. Oba mají kořeny v 90. letech minulého století, oba jsou tedy již zhruba tři dekády staré.

Se základní architekturou obou motorů nicméně Rolls-Royce přišel už před víc než půlstoletím. Právě proto je pro britského výrobce zásadním mezníkem zcela nové dvouproudové ústrojí zvané UltraFan. Firma s konceptem novinky vyrukovala již v roce 2014, ovšem příprava na testování ji zabrala takřka deset let. Na počátku letošního roku se však lopatky motoru poprvé roztočily, přičemž Rolls-Royce pozvolna přidával na síle.

Teprve minulý týden nicméně Britové takříkajíc zatlačili plynový pedál až pod kobereček, tedy vyzkoušeli nový motor na plný výkon. Jaký přesně, je otázkou. Pod názvem UltraFan se totiž neskrývá jeden motor, nýbrž celá rodina turbodmychadlových jednotek, které se budou lišit v závislosti na typu poháněného letadla. Minimálně však zvládají vyvinout 110 kN tahu, maximálně pak dokonce 490 kN. Za to mimo jiné vděčí ventilátoru o průměru 3,55 metru.

Lopatky tohoto větráku jsou vyrobené z karbonem zesíleného titanového kompozitu a jsou vůbec největší svého druhu na světě. Impozantní je nicméně i převodovka ústrojí, která zvládá přenést výkon 50 MW. Během testů se nicméně Rolls-Royce dostal až na 64 MW, což je světový rekord. Systém totiž zjevně dokáže vyprodukovat ekvivalent zhruba 87 tisíc koní, což je stejná porce, jakou má na svědomí 580 Škod Octavia s motorem 1,5 TSI.

Britové doufají, že ohromit zvládnou i v případě čistoty nové jednotky. Ve srovnání se stávajícím motorem Trent XWB, které je nejefektivnějším leteckým motorem současnosti, tu totiž máme zlepšení o 10 procent. Kromě toho mají o 40 procent poklesnout emise Nox a o 35 procent hluk. Agregát je navíc koncipován tak, aby zvládl pohánět nejen jakýkoli typ dopravního letadla, ale zároveň aby si vystačil se syntetickým leteckým palivem.

Jak tedy již bylo zmíněno, UltraFan je skutečnou událostí, něčím, co se nedá srovnat ani s debutem nového limitovaného Ferrari. Rolls-Royce přitom předpokládá, že sloužit by mohl začít někdy ve 30. letech tohoto století. Konkrétní termín ovšem bude záviset i na prvních leteckých testech, jenž se pochopitelně neodehrály a od kterých ještě ještě hezký pátek vzdáleni.


Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 1 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 01Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 2 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 02Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 3 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 03Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 4 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 04Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 5 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 05Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 6 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 06Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 7 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 07Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 8 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 08Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 9 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 09Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 10 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 10Rolls-Royce poprvé otestoval plný výkon svého revolučního dvouproudového motoru, převratně i vypadá - 11 - Rolls-Royce UltraFan 2023 prvni sada 11
UltraFan disponuje 3,55metrovým ventilátorem užívajícím lopatky z karbonem zesíleného titanového kompozitu. Ty jsou největší svého druhu na světě a pomáhají vyvinout ekvivalent 87 tisíc koní. Foto: Rolls-Royce

Zdroj: Rolls-Royce

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše